Performancing Metrics

رکود صنعت ساختمان در استان مرکزی و لزوم بازنگری در راهبردها | اتاق خبر
کد خبر: 383435
تاریخ انتشار: 16 آذر 1395 - 08:33
صنعت ساختمان به عنوان یکی از سرشاخه های اصلی کسب و کار و فعالیت های خدماتی و حرفه ای است که در سال های اخیر با معضل رکود مواجه شده و رونق این حوزه که در تولید ثروت و اشتغالزایی نقش مهمی دارد، نیازمند بازنگری در راهبردها و سیاست هاست.

از دیرباز خوراک، پوشاک و مسکن از نیازهای اساسی انسان بوده و تامین سرپناه به عنوان رکن اساسی تامین امنیت زیستی از اهمیت ویژه برخوردار است و تدارک امکاناتی در راه بهره مندی خانوارها از مسکن همواره به عنوان اولویت ها پیش بینی می شود.
ظرف سالهای گذشته صنعت مسکن در ایران فراز و نشیب ها متعددی را از سرگذرانده و با افزایش قیمت ها مردم کم کم توان خرید را از کف داده و در عمل تقاضای موثر در بازار مسکن شکل نگرفته است.
این صنعت گسترده در رکودی عمیق فرو رفته و دست کم 300 صنعت مرتبط با این بخش و زیر بخش های وابسته نیز درگیر این رکود هستند.
طول انتظار برای صاحبخانه شدن در ایران از 10سال عبور کرده و این در حالی است که شاخص خانه دار شدن در شرایط استاندارد نباید از عدد پنج تجاوز کند و سهم هزینه مسکن در بودجه خانوار که باید حدود30 درصد در کلان‌شهرها باشد، از 70درصد گذشته است.
تردیدی نیست که مهمترین عامل در ساخت مسکن زمین است و در ایران، قیمت سرمایه ای بالاست و اگر این زمین به ساختمان تبدیل شود مسکن گران قیمت را رقم می زند.
قیمت زمین و درصد آن نسبت به کل ساختمان ها در کشور ما، در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر، حتی بعضی از کشورهایی که تراکم جمعیت بالایی دارند و با مسئله کمبود زمین روبه رو هستند، سنگین تر است.
به گزارش ایرنا، رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی گفت: صنعت ساختمان سازی در ایران دچار رکود شده و رونق آن نیازمند تصمیم در سطح کلان است.
غلامحسین الله داد افزود: ساخت و ساز ارزان قیمت توسط دولت یکی از راهکارهای برون رفت از رکود ایجاد شده در صنعت ساختمان سازی است.
وی اظهار کرد: اقدام دولت در دادن تسهیلات بانکی به منظور رونق کسب و کار در صنعت ساختمان سازی به علت نرخ سود بالا، موفقیت آمیز نبوده است.
وی گفت: در حالی که نرخ بیکاری در جامعه بالا است دریافت کنندگان تسهیلات بانکی توان پرداخت قسط 15 میلیون ریال در ماه را ندارند.
وی افزود:‌ بازار مسکن در سال های اخیر با فراز و نشیب‌های متعددی مواجه بود و مسکن ضمن اینکه به عنوان یک سرپناه امن نقش ایفا می کند، همواره به عنوان یک دارایی سرمایه‌ای نیز مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار می گیرد.
الله داداظهار کرد: فقدان قدرت پیش‌بینی در بازار مسکن، کاهش شدید بودجه عمرانی دولت و کاهش تقاضای مصرفی به دلیل پایین بودن توان مالی را از دیگر عواملی است که بر تعمیق رکود فعلی مسکن افزوده است.
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی گفت: نرخ رشد جمعیت، هرم سنی، درآمد خانوارها و الگوی مهاجرت از روستا به شهر، نرخ سود بانکی و وضعیت اقتصادی کشور از جمله عوامل موثر بر تقاضای صنعت ساختمان را شامل می شود.
الله داد معتقد است: کاهش نرخ سود بانکی، ضمن اینکه باعث پایین آمدن هزینه تامین مالی از سیستم بانکی شده، افزایش تقاضای تسهیلات خرید مسکن را به همراه دارد و در نتیجه هزینه ساخت مسکن را کاهش می‌دهد.
مدیر شعب بانک مسکن استان مرکزی گفت: صدور پروانه ساخت در این استان، ظرف 6 ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال 20 درصد کاهش داشته است.
مجید امیری افزود: بانک مسکن به منظور رونق صنعت ساختمان، مشوق های خوبی در ارائه تسهیلات مسکن داشته اما این بخش همچنان در رکود به سر می برد.
وی اظهار کرد: بانک مسکن با ارائه تسهیلات، محرک این بخش بوده تا رونق آن را مورد حمایت قرار دهد اما، سرعت تغییر بسیار کند است.
وی گفت: افزایش تسهیلات ساخت شامل یک میلیارد و 100 میلیون ریال برای هر واحد به روش صنعتی، یک میلیارد و 300 میلیون ریال به روش فناوری نوین و 900 میلیون ریال برای سنتی ساز در نظر گرفته شده است.
مدیر شعب بانک مسکن استان مرکزی گفت: امید است با مشوق های مذکور، اواخر امسال شاهد خروج مسکن از رکود باشیم.
وی بیان کرد: بانک مسکن دو بسته حمایتی شامل کاهش نرخ سود تسهیلات ازحساب صندوق مسکن جوانان و افزایش سقف صندوق مسکن جوانان را در بخش مسکن ارائه کرده است.
وی توضیح داد: از ابتدای امسال تاکنون پنج بسته حمایتی بانک مسکن برای خروج از رکود مسکن ارائه شده است و بازار به این مشوق ها واکنش مثبت نشان داده و تعداد معاملات مسکن نسبت به سال گذشته روند افزایشی داشته ولی سرعت آن کند است.
وی گفت: بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی و توسعه ای مجری طرح های دولت در بخش مسکن است و تمام تلاش خود را برای خارج شدن مسکن از رکود معطوف کرده است.
وی افزود: تفاهم نامه ای که با انبوه سازان بسته شده در خصوص طرح تشخیص معاملات، طرح فروش امانی و پرداخت تسهیلات خرید تا سقف یک میلیارد و 200 میلیون ریال برای زوج ها است که با هدف خارج شدن مسکن از رکود در حال انجام است.
معاون عمرانی شهرداری اراک هم گفت: رکود صنعت ساختمان برآیندی از عرضه و تقاضای موجود در بازار است و شرایط اقتصادی ایجاب کرده تا رکود بر صنعت ساختمان سایه اندازد.
محمدرضا خسروی افزود:50 تا 60 درصد سایر صنایع به صنعت ساختمان وابسته هستند و رونق این صنعت به شکل مستقیم موجب رونق و عکس آن نیز به رکود منجر می شود.
وی، بر قیمت گذاری مناسب مسکن تاکید کرد و گفت: ناچیزترین اجناس و کالاهای تولیدی برچسب قیمت دارند اما اقلام ساختمانی، قیمت گذاری ندارد و مرجع مشخصی بر تعیین قیمت آن نظارت نمی کند.
وی گفت: تفاوت قیمت در ساختمان هایی که با مصالح درجه 1 و 2 ساخته می شود، وجود ندارد و این قیمت گذاری کارشناسی نشده کاملا غیرمنصفانه است.
خسروی افزود: مسکن در اراک در بین مراکز استان ها، بالاترین قیمت را دارد و از نظر قیمت متوسط، این استان به طور معمول رتبه چهارم و یا پنج را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار کرد: صنعتی شدن ساخت و ساز و خارج شدن از شیوه سنتی راهکار برون رفت و رونق صنعت ساختمان سازی است تا هزینه ها کاهش یابد و قدرت خرید مردم افزایش پیدا کند.
معاون عمرانی شهرداری اراک گفت: برای تولید واحدهای با کیفیت نیز باید بر ساخت و سازهای شهری نظارت صورت گیرد و خط و مشی آن ها با برنامه ریزی منسجم مشخص شود.
خسروی افزود: تامین زمین با قیمت های مناسب یکی از راهکار ها کاهش قیمت تمام شده مسکن است.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک گفت: موتور محرکه رونق بخش مسکن و خروج آن از رکود این است که نرخ تسهیلات بانکی کاهش یابد و با سطح متوسط درآمد خانوارها همخوان تر شود.
محمد نوروزی افزود: نرخ تسهیلات 20 تا 22 درصد هرگز نمی تواند به صعود و رونق بازار مسکن کمک کند و این وضعیت بیانگر فروش پول است و به معنای تسهیلات برای رفع مشکل نیست.
وی اظهار کرد: برای حرکت به سمت رونق در بخش مسکن و بالندگی این حوزه ضروری است نرخ تسهیلات با توجه به نرخ تورم تعیین شود.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک اراک گفت: ارائه تسهیلات بانکی هم به سازندگان و هم مصرف کنندگان یکی از بهترین راهکارهای رونق این بخش است و قائل نشدن تفاوت بین بهره برداران می تواند به توسعه و رشد این بخش کمک کند.
نوروزی افزود: لازم است تسهیلات بانکی برای رشد بخش ساخت و ساز از طریق تعداد بیشتری از بانک ها اعطا شود و ارائه تسهیلات بانکی تنها از طریق بانک مسکن، نمی تواند پاسخگوی این بخش گسترده باشد.
نایب رئیس اتاق اصناف اراک گفت: پرداخت تسهیلات در چند بانک معدود، دست واسطه ها را کوتاه و وام را در اختیار متقاضیانی قرار می دهد که نیازمند واقعی تامین و تهیه مسکن هستند.
نوروزی افزود: مسکن یکی از بخش های اشتغالزای اقتصاد جامعه است که با رونق این بازار تعدادی زیادی از صنوف فعال می شوند و با رکود این بخش، بیکاری در جامعه گسترش می یابد.
وی اظهار کرد: بانک ها با اعتبارسنجی متقاضیان می توانند تسهیلات را با نرخ کم در اختیار متقاضیان قرار دهند تا قفل رکود مسکن هرچه زودتر باز شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: با بررسی آمارها و افزایش شمار خانوار در طول سال های پیش رو این نتیجه حاصل شده که به طور متوسط ، سالیانه بین 18 تا 25 هزار واحد مسکونی باید در استان مرکزی ساخته شود.
مجید شارقی افزود: ساخت این میزان واحد مسکونی، نیازمند حمایت جدی است تا خانوارها بتوانند از حق مسلم خود در داشتن سرپناه مطمئن برخوردار باشند.
وی اظهار کرد: البته ساخت و ساز در حال حاضر با عوامل رکود متعددی از جمله افزایش عوارض ساخت و بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی مواجه است.
شارقی، تشویق شرکت های ساختمان سازی به سمت صنعتی سازی را یادآور شد و افزود: بهبود کیفیت توام با افزایش بهره وری و سرعت در فرآیند ساخت و ساز در صنعت ساختمان ضروری است.
وی، افزایش صرفه اقتصادی، کاهش زمان تولید، صرفه جویی در مصرف انرژی و بالا رفتن ایمنی در فرآیند تولید را از منافع حاصل از صنعتی سازی بخش ساختمان عنوان کرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: ساختار کلان بازار، سکونتگاه های نابسامان شهری، تامین مالی، کاهش نوسانات شدید بازار مسکن از جمله چالش های پیش رو هستند که عملکرد بخش مسکن را در سال های برنامه ششم تحت تاثیر قرار می دهد.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید