Performancing Metrics

کلزاکاران در اراضی سرمازده باردیگر کلزا بکارند | اتاق خبر
کد خبر: 383441
تاریخ انتشار: 16 آذر 1395 - 09:49
مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهادکشاورزی از کلزا کاران گلستان که محصول شان دچار سرمازدگی شده است، خواست با توجه به مساعد شدن شرایط هوا ،اراضی خود را دوباره کشت کنند.

اتاق خبر:علیرضا مهاجر افزود: براساس پیش بینی های هواشناسی سرمای منهای صفر درجه تا اواسط دی ماه در استان گلستان نخواهیم داشت و کلزاکاران این استان که محصول شان دچار سرمازدگی شده است می توانند اراضی خود را دوباره به زیر کشت کلزا ببرند.
وی با بیان این که 10 تا 15 هزار هکتار از اراضی زیر کشت کلزا در استان گلستان بر اثر سرمای شدید و زود هنگام آسیب دیده است، اظهار داشت: بذر کلزا برای این سطح از اراضی سرمازده استان گلستان تامین شده است و کشاورزان می توانند بذر مورد نیاز خود را از مرکز خدمات کشاورزی تهیه کنند.
مهاجر، کل سطح زیر کشت کلزا در استان گلستان را 46 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: متاسفانه ورود جبهه سرما از سیبری به این استان و کاهش دما به منهای 15 درجه به مدت چهار روز متوالی موجب شد کلزاهای دوبرگی دچار سرمازدگی شوند، اما برای کلزاهای چند برگی مشکلی پیش نیامد.
مشاور وزیر جهادکشاورزی با اشاره به این که کلزا به سرما مقاوم است به شرط آن که سرمای منهای صفر درجه برای کلزاهای دوبرگی نداشته باشیم، تصریح کرد: بیشتر سرمازدگی در اراضی کلزای منطقه گنبد و کلاله در استان گلستان اتفاق افتاده و قسمتی از اراضی مناطق گرمسیری استان خراسان رضوی نیز کمی دچار سرمازدگی شده، اما بقیه مناطق کشت کلزا در کشور وضع خوبی دارند.
مهاجر ادامه داد: کلزا در تناوب با گندم و برای پایداری این محصول کشت می شود و کشاورزان با کشت دوباره کلزا، کیفیت اراضی خود را بالا خواهند برد.
به گزارش ایرنا، براساس برنامه ریزی سال زراعی 96 - 95 مقرر شد سطح زیر کشت دانه های روغنی به 300 هزار هکتار و میزان تولید مورد انتظار به 450 هزار تن برسد که 12 درصد افزایش تولید روغن خوراکی را در کشور منجر خواهد شد.
همچنی امسال برنامه ریزی کشت 200 هزار هکتار کلزا و 100 هزار هکتار سایر دانه های روغنی مانند سویا، آفتابگردان ، کنجد و گلرنگ انجام شده است.
نیاز روغن خوراکی کشور سالیانه حدود یک میلیون و 400 هزار تن است.

ایرنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید