Performancing Metrics

سند همکاری جامع تهران و ایروان امضا شد | اتاق خبر
کد خبر: 383550
تاریخ انتشار: 16 آذر 1395 - 09:38
وزیر نیرو از امضای سند جامع همکاری در زمینه‌های مختلف بین ایران و ارمنستان و همچنین توافق برای چهاربرابر شدن ظرفیت تبادل برق دو کشور در آینده نزدیک خبر داد.

اتاق خبر: حمید چیت‌چیان در نشست پایانی چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و ارمنستان در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت ویژه این اجلاس گفت: نظر به اینکه این اجلاس در آستانه حضور رئیس جمهور در ارمنستان تشکیل شده است، بسیار قابل توجه است.

وزیر نیرو با بیان اینکه در این اجلاس توافقاتی که قبلا صورت گرفته بود مورد ارزیابی قرار گرفت و علاوه بر این زمینه‌های جدید همکاری نیز شمرده شد، اظهار کرد: همکاری‌ها در زمینه انرژی در خصوص تبادل برق، گاز طبیعی، مسائل زیست محیطی، رودخانه ارس، همکاری‌های بانکی، بیمه، ایجاد منطقه آزاد در خاک ارمنستان گسترش موارد اداری و تجاری مورد توجه قرار گرفت.

وی یکی از مسائل صحبت شده در این اجلاس‌ها را مسئله کوریدورهای شمال به جنوب اعم از کوریدورهای انتقال برق و حمل و نقل جاده‌ای و ریلی عنوان و اظهار کرد: در خصوص انتقال برق از طرف ارمنستان به گرجستان و روسیه، صحبت‌های مفیدی به میان آمد و باید گفت که به طور عمده زمینه‌های متعدد همکاری بین دو کشور وجود دارد.

چیت‌چیان با اشاره به ظرفیت‌های تبادل برق بین ایران و ارمنستان اظهار کرد: در حال حاضر این ظرفیت از طریق دو خط انتقال ۳۰۰ مگاوات است که با سرمایه‌گذاری ایران قرار شده یک خط انتقال جدید در ارمنستان ایجاد شود که در شرایط فعلی در حال احداث است.

وزیر نیرو با بیان اینکه از طریق این خط انتقال، انتقال برق به ۱۲۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد، گفت: این مسئله به این معنا است که می‌توان به این وسیله ظرفیت انتقال برق را چهار برابر افزایش داد.

وی ادامه داد: علاوه‌بر این موضوع، در زمینه گازرسانی به دو شهر ارمنستان در شرکت ملی گاز نیز صحبت‌هایی به میان آمده است. همچنین امیدواریم در آینده توربین‌های بادی ایران در ارمنستان مورد استفاده قرار بگیرد.

در ادامه «آشوت مانوکیان»، وزیر زیرساخت انرژی و منابع طبیعی ارمنستان با بیان اینکه اجلاس چهاردهم سنگ بنای توسعه همکاری‌ِهای ایران و ارمنستان خواهد بود، اظهار کرد: این اجلاس نقطه عطف جدیدی در تاریخ روابط کهن دو کشور است که امیدواریم با همت دو طرف در کوتاه ترین مدت به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه برای دولت جدید ارمنستان این سند یک سند بسیار مهم است، بیان کرد: بی‌شک این سند در طول یک‌سال آینده پایه‌گذار زمینه‌های همکاری بین دو کشور خواهد بود.

ایسنا

نظرات
ADS
ADS
پربازدید