Performancing Metrics

تشکیل کمیته مشاغل سخت و زیان آور با مصوبه شورای گفتگو | اتاق خبر
کد خبر: 383593
تاریخ انتشار: 16 آذر 1395 - 21:13

اولین نشست کمیته مشاغل سخت و زیان آور به ریاست دکتر عصفوری معاونت امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری زنجان   در محل اتاق بازرگانی زنجا ن برگزار گردید.

در این  کمیته که یکی از مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی است  پیرامون کاستی ها و نواقص و نقاط ضعف قوانین مشاغل  سخت و زیان آور بصورت کارشناسی بررسی گردید.

مقدم فرد نائب رئيس اتاق زنجان به عنوان سخنران اولین این نشست ایجاد وحدت رویه بین سازمانهای مرتبط با اجرای این فرایند را الزامی دانست و تصریح نمود ایجاد  وحدت رویه در روند اجرای این آئین نامه منجر به افزایش  رضایتمندی کارگران و کارفرمایان خواهد شد ایشان درادامه خواستار  ابلاغ صفت  سخت و زیان آور مشاغل به واحدهای تولیدی قبل از اجرای این قانون شدو افزود  با ابلاغ به موقع به  واحدهای تولید این واحدها خواهند توانست  با اجرای تمهیدات لازم صفت سخت وزیان اور بودن مشاغل را کاهش دهند  وی اجرای قانون را جز الزامات دانست اما تاکید کردباید قانون درست اجرا شود

غریوی مدیر کل  تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه ضمن تاکید بر اجرای قانون مشاغل سخت وزیان آور  اظهار داشت این قانون به منظور بهسازی نیروی انسانی خلق فرصتهای شغلی جدید، کاهش هزینه های تامین اجتماعی وضع گردیده است لذا این قانون هیچ نقطه ضعفی از منظر قانونی نداشته و تنها در نحوه اجرای آن مشکلاتی وجود دارد که امیدواری با تشکیل این کمیته این معضلات نیز برطرف گردد. مهندس غریوی  با بیان اینکه اجرای آئین نامه بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور در جهت صیانت از سلامت جسمی و روانی بیمه شدگان است، گفت: مطابق این آئین نامه عوامل زیان آور باید در کارگاه ها کاهش یافته و یا از بین برود تا از این طریق نیروی کار در فضایی ایمن فعالیت کرده و پس از دوران بازنشستگی در سلامت کامل به زندگی اجتماعی خود ادامه دهد.

مهندس علیاری مدیرکل تامین اجتماعی استان زنجان نیز بعنوان یکی دیگر از سخنرانان این نشست با اشاره به افزایش بی رویه نرخ بازنشستگی پیش از موعد اظهار داشت متاسفانه بازنشستگی پیش از موعد منجر به خروج نیروی کار متخصص از چرخه تولید می گردد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد تنها دو درصد از بازنشستگی های پیش از موعد مربوط به گروه ب بود و ۹۸ درصد مربوط به گروه الف می باشد

شایان ذکر است گروه ب : مشاغلی  هستند که ماهیتاً سخت وز یان آور بوده و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی ، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما‌، صفت سخت و زیان آوری آن ها کاهش یافته ولی کماکان سخت و زیان آوری آن ها حفظ می گردد .

در حالی که گروه الف  مشاغلی  را شامل میشود که صفت سخت و زیان آور با ماهیت شغلی وابستگی دارد اما می توان با بکارگیری تمهیدات بهداشتی، ‌ایمنی و تدابیر فنی مناسب توسط کارفرما سختی و زیان آوری آنها را حذف نمود.

وی مهمترین نقطه ضعف اجرای این قانون را عدم تعریف عناوین شغلی دانست و گفت از این پس باید عناوینی که تامین اجتماعی و اداره کار معرفی می نماید ملاک عمل قرار گیرد.

امیدوار  معاون اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان نیز عدم همخوانی مستندات آلاینده سنجی و عناوین شغلی را از مشکلات این قانون دانسته و خواستار اخذ تصمیمات در کمیته های بدوی و تشخیص براساس این مستندات شد.

وی ۹۹ درصد مشکلات موجود در بحث مشاغل سخت و زیان آور را مربوط به تبصره ۳ ماده ۹ قانون مشاغل سخت و زیان آور دانست و گفت: براساس این تبصره واحدهای تولیدی مکلفند ظرف حداکثر ۲ سال با اتخاذ تدابیر لازم  در جهت کاهش آلایندگی ها صفت   سخت و زیان آور را از واحدهای تولیدی بکاهند .

دکتر عصفوری بعنوان اخرین سخنران  در این نشست خواستار حضور نمایندگان اداره کار و تامین اجتماعی در بازرسی از واحدهای تولیدی شد و اظهار داشت در حال حاضر بررسی وضعیت واحدهای تولید تنها از طریق نمایندگان  کارگران، کارفرمایان و   علو م پزشکی   صورت میگیرد

وی همچنین خواستار ایجاد الزامات قانونی برای اخذ چارت سازمانی در زمان اخذ پروانه بهره برداری از سازمان صنعت،معدن  و تجارت شد .

در پایان این نشست مقرر گردید از این پس کلیه جلسات بدوی و تشخیص با حضو ر۱۰۰ درصدی اعضا تشکیل گردد

نظرات
ADS
ADS
پربازدید