Performancing Metrics

ایران بزرگترین دارنده شبکه CNG جهان شد | اتاق خبر
کد خبر: 383648
تاریخ انتشار: 16 آذر 1395 - 16:30
یک مقام مسئول با اشاره به اجرای طرح‌های گازرسانی به نیروگاه‌ها با استفاده از CNG، اعلام کرد: هم اکنون ایران بزرگترین شبکه توزیع CNG جهان را در اختیار دارد.

اتاق خبر: شهریار خاشع امروز در حاشیه برگزاری همایش بین‌المللی صنعت CNG با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیتی برای ساخت سالانه ۸۵۰ هزار مخزن CNG در کشور توسط سازندگان داخلی ایجاد شده است، گفت: توسعه صنعت CNG در ایران دارای مزیت‌های متعدد اقتصادی و زیست محیطی است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ایران بزرگترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد و یکی از بزرگترین شبکه‌های انتقال و توزیع گاز طبیعی در کشور ساخته شده است، تصریح کرد: افزایش سهم CNG در سبد سوخت خودروها علاوه بر کاهش وابستگی به مصرف فرآورده‌های نفتی، به عنوان یک سوخت پاک از دستاوردهای متعدد زیست محیطی برخوردار است.

دبیر انجمن سازندگان تجهیزات صنعت CNG با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی با توجه به در اختیار داشتن ذخایر عظیم گاز، تولید و توزیع CNG در مقایسه با سایر فرآورده‌های نفتی دارای توجیه اقتصادی بالایی است، اظهار داشت: هم‌اکنون بیش از چهار میلیون خودروی گازسوز در کشور تردد می‌کنند و بالغ بر ۲۳۵۰ جایگاه CNG احداث شده است.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۲۸ کارخانه سازنده مخزن و تجهیزات مورد نیاز صنعت CNG در دو بخش جایگاهی و خودرو تأکید کرد: برای نخستین بار ایران به دانش فنی طراحی و ساخت موتورهای پایه گازسوز در جهان دست یافته که این اقدام می‌تواند به توسعه بیشتر صنعت CNG در کشور کمک کند.

خاشع همچنین از برنامه‌ریزی سازندگان داخلی به منظور ایجاد کنسرسیوم و اجرای طرح‌های گازسازی از مسیر CNG به صنایع نیروگاهی و مشترکان خانگی خبر داد و افزود: برای نخستین بار در ایران نسل جدید فولادهای آلیاژی تولید شده که امکان طراحی و ساخت انواع مخازن CNG در اندازه‌های مختلف در کشور را فراهم کرده است.

آغاز استانداردسازی جایگاه‌های CNG

پریچهر قزلباش هم در این نشست با بیان اینکه برای نخستین بار سازمان ملی استاندارد اقدام به طراحی و تدوین الزامات استاندارد در صنعت CNG کرده است، گفت: هم‌اکنون مسئولیت بررسی و رصد استاندارد جایگاه‌های سوخت، اقلام و قطعات خودرویی بر عهده سازمان ملی استاندارد است.

این مقام مسئول با اعلام اینکه تاکنون برای بیش از ۵۰ قلم کالای مصرفی مورد استفاده در صنعت CNG، مجوزهای سازمان ملی استاندارد صادر شده است، تأکید کرد: هم‌اکنون سازندگان داخلی موفق به طراحی و تولید و نصب جدید مخازن تحت فشار و CNG شده‌اند که این اقدام منجر به کاهش وابستگی به واردات و صرفه‌جویی قابل توجهی خواهد شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد مصرف انرژی و محیط زیست در ادامه با اشاره به فعالیت همزمان هشت کارخانه بزرگ سازنده انواع مخازن مورد استفاده در صنعت CNG تبیین کرد: سازمان ملی استاندارد در راستای وظایف و مسئولیت‌های خود ضمن حمایت از سازندگان داخلی، بررسی استانداردهای ایمنی را در جایگاه‌های CNG آغاز کرده است.

وی با تأکید بر اینکه فاز اول استانداردسازی جایگاه‌های CNG با بررسی الزامات ایمنی و استانداردها در بیش از ۲۰۰۰ جایگاه گاز آغاز شده است، اظهار داشت: علاوه بر این در مرحله دوم تست و جداسازی ۱۱۰ هزار مخزن زیرزمینی CNG در جایگاه‌های گاز آغاز می‌شود که با انجام این فعالیت‌ها، ضریب ایمنی در جایگاه‌های CNG کشور تا سطح استانداردهای جهانی ارتقا می‌یابد.

ایران از واردات مخازن CNG خودکفا شد

کیومرث ناصری هم با هشدار نسبت به انجام تست و بازرسی مخازن CNG خودروها گفت: در حال حاضر تقاضا برای مصرف و تولید مخازن CNG در کشور توسط شرکت‌های خودروسازی کاهش یافته اما با انجام تست دوره‌ای مخازن خودروهای موجود گازسوز، علاوه بر ارتقای ضریب ایمنی، امکان افزایش تقاضا در داخل بازار فراهم می‌شود.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت CNG با اشاره به تقاضای سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار انواع مخزن CNG در بازار داخلی تصریح کرد: برای نخستین بار با ایجاد کنسرسیومی متشکل از چهار شرکت سازنده داخلی، ایران به دانش فنی نصب جدید مخازن تحت فشار و CNG دست یافته که پیش‌بینی می‌شود با حمایت بیشتر، امکان توقف کامل واردات انواع مخازن CNG از کشورهای مختلف به ویژه چین فراهم شود.

وی همچنین با یادآوری اینکه هم‌اکنون حدود چهار میلیون مخزن تحت فشار در سطح کشور در گردش مصرف قرار دارد، گفت: با توجه به اینکه برای هر یک از مخازن تحت فشار، یک عمر مصرف و استفاده تعریف شده، باید با ساخت نسل جدید مخازن، عملاً مخازن جدید جایگزین مخازن تحت فشار قدیمی و فرسوده شود.

وی در پایان خواستار تغییر در تعرفه‌های گمرکی واردات مخازن CNG توسط دولت شد و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با اجرای روش‌های نوین مهندسی معکوس، هزینه‌های تولید مخازن CNG در کشور رو به کاهش بوده و حتی امکان صادرات به کشورهای همجوار و منطقه خاورمیانه وجود دارد.

مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید