Performancing Metrics

تشریح عملکرد شش‌ماهه فراکسیون زنان مجلس دهم | اتاق خبر
کد خبر: 383832
تاریخ انتشار: 18 آذر 1395 - 16:22
طی نشست خبری صورت گرفت؛
رئیس فراکسیون زنان مجلس از اختصاص ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه ورزش همگانی، زنان و جوانان در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه را از جمله اقدامات این فراکسیون در۶ ماه فعالیتش دانست.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، اعضای فراکسیون زنان مجلس امروز (چهارشنبه،17آذرماه) با برگزاری نشستی خبری دستاوردها و عملکردهای شش ماهه این فراکسیون را تشریح کردند.

رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه افزایش زنان در این دور از مجلس سطح انتظارات جامعه را از آن‌ها بالا برده است، گفت: از آنجا که اساسنامه‌ای از این فراکسیون در دوره قبل به دست ما نرسید پس از اقدام به تدوین اساسنامه و انتخاب هیات رئیسه، پیگیری طرح‌ها و لوایح پیرامون زنان آغاز  شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: نخستین کار فراکسیون زنان مجلس دهم برقراری ارتباط با صاحب‌نظران، کارشناسان و فعالان حوزه زنان به منظور اولویت‌بندی مشکلات بود تا درصورت نیاز به آوردن طرح و لایحه این موضوع پیگیری شود، به همین دلیل نشست‌های متوالی با کارشناسان متعدد در حوزه‌های حقوقی و اجتماعی برگزار شد.

تصویب "لایحه کاهش ساعت کاری بانوان شاغل دارای شرایط خاص"

وی با بیان اینکه زنان جوان سیاسی مجلس بارقه امیدی برای زنان جوان جامعه هستند، به لوایح و طرح‌های پیگیری و تصویب شده توسط فراکسیون زنان اشاره کرد و افزود: تصویب "لایحه کاهش ساعت کاری بانوان شاغل دارای شرایط خاص" و تصویب "طرح یک فوریتی اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی"، از جمله اقدامات فراکسیون زنان مجلس دهم در 6 ماه فعالیت محسوب می‌شود.

رئیس فراکسیون زنان مجلس همچنین تاکید کرد: تخصیص 25 صدم درصد از 9 درصد مالیات برارزش افزوده معادل 1300 میلیارد تومان برای توسعه ورزش همگانی، زنان و جوانان در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه را باید از دیگر اقدامات فراکسیون زنان دانست.

رایزنی برای حل مشکل تماس برخی از زندانیان زن با فرزندان‌شان

وی ادامه داد: تسهیل سفر خانم لیموچی(مربی) جهت همراهی ورزشکار مربوطه در  مسابقات پینگ پنگ المپیک ریو و پیگیری وضعیت اعزام، مذاکره جهت اعزام تیم ملی بانوان به بازی‌های آسیایی کره جنوبی، رایزنی برای حل مشکل تماس برخی از زندانیان زن با فرزندان و خانواده‌های خویش را باید به اقدامات اخیر فراکسیون زنان افزود.

رییس فراکسیون زنان مجلس همچنین افزود: بررسی و اقدام به تشکیل اتاق فکر حوزه زنان در مرکز پژوهش‌های مجلس، دریافت و بررسی قوانین فضای کسب و کار زنان، بررسی قوانین مُخل فضای کسب و کار زنان، بررسی چگونگی اجرایی کردن قانون بیمه زنان خانه‌دار، انتخاب 4 نفر از زنان برای حضور در مجامع بین‌المللی (APA/IPU) از دیگر اقدامات فراکسیون محسوب می‌شوند.

تصویب مقتدرانه ماده 30 لایحه برنامه ششم در رابطه با عدالت جنسیتی

وی با اشاره به حضور 4 زن نماینده در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، گفت: تصویب تمام، کمال و مقتدرانه ماده 30 لایحه احکام برنامه ششم توسعه در رابطه با عدالت جنسیتی در کمیسیون تلفیق از جمله چالش‌های پیش‌رو زنان مجلس بود که خوشبختانه لاین ماده پر سر وصدا کاملا به تصویب رسید، البته لازم به توضیح است که ماده 31 پس تغییرات در احکام لایحه به ماده 30 تغییر عنوان داد.  

سلحشوری توضیح داد: کمیسیون برای پیدا کردن راه حل "اجرای قانون بیمه زنان خانه‌دار" که 10 سال قبل تصویب، اما به دلیل بار مالی برای دولت تاکنون اجرایی نشده نیز تلاش‌های کرده است.

فراکسیون زنان به دنبال تدوین طرحی برای "گسترش اشتغال خانگی زنان"

وی با بیان اینکه فراکسیون زنان به دنبال تدوین طرحی برای گسترش اشتغال خانگی زنان" است، تا بانوان بتوانند مجوز کار در منزل دریافت کنند گفت: کار در منزل علاوه بر ایجاد درآمد برای بانوان به حفظ چارچوب خانواده کمک خواهد کرد به همین دلیل طرح فوق پس از انجام بررسی‌های کامل تا 6 ماه آینده ارائه می‌شود.

تلاش آوردن روز "مبارزه با خشونت علیه زنان" در تقویم رسمی کشور

رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه فراکسیون زنان به دنبال آوردن روزی باعنوان "روز مبارزه با خشونت علیه زنان" در تقویم رسمی کشورهستند، گفت: رسیدگی به مشکلات زنان سرپرست خانواده، بیمه زنان خانه‌دار، کم کردن سن بازنشستگی بانوان و... نیز در دستور کار کمیسون قرار دارند.

سلحشوری با بیان اینکه زنان مجلس و کمیسیون فرهنگی تصویب بیمه خبرنگاران را پیگیری کردند که این طرح با وجود تصویب در کمیسیون تلفیق در کمیته اجتماعی فرهنگی آن رای نیاورد.

تلاش برای افزایش حضور زنان در پست‌های مدیریتی آموزش و پرورش

همچنین سعیدی دیگر عضو فراکسیون زنان از پیگیری برای بالا رفتن درصد حضور زنان در پست‌های مدیریتی وزارت آموزش و پرورش با توجه به اینکه 60 درصد کارمندان و معلمان آن را زنان تشکیل می‌دهند و تغییر در  شرایط ختران بازمانده از  تحصیل به دلیل ازدواج‌های زودهنگام خبر داد.

تلاش برای ایجاد شماره 123 به منظور کمک به زنان مورد خشونت قرار گرفته

همچنین ذوالقدر عضو هیات رئیسه فراکسیون زنان از پیگیری فراکسیون زنان برای ایجاد شماره 123 اورژانس اجتماعی خبر داد و گفت: زنان و کودکانی که مورد خشونت قرار می‌گیرند درصورت تماس با این شماره و توضیح شرایط خود مورد کمک و یاری قرار گرفته و آن‌ها به خانه‌های امنی تا رسیدگی به شرایط‌شان منتقل خواهند شد.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید