Performancing Metrics

عزم جدی برای اجرایی کردن شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل | اتاق خبر
کد خبر: 383843
تاریخ انتشار: 18 آذر 1395 - 21:05

اقتصاد مقاومتی مفهومی است که در سال ۹۲ بطور رسمی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ و در دستورکار دولت قرار گرفت در سال ۹۵ نیز بدلیل دغدغه و اهمیت این موضوع سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری گردید شعاری که کلیه دستگاهها سعی درعملیاتی کردن آن دارند .

لذا در همین راستا  نشست تخصصی کمیته بخش خصوصی ذیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به منظور بررسی تنگناها و چالشهای  صادرات استان در قالب بخش خصوصی در محل اتاق زنجان برپا گردید.

مهندس جمیلی رئيس اتاق زنجان در این نشست تشکیل  این کمیته را فرصتی مغتنم به منظور ایجاد جایگاهی مناسب برای ارائه انتظارات بخش خصوصی استان دانست و تاکید کرد: ستاد مقاومتی استان در حال تدوین یک سند ملی در حوزه اقتصاد مقاومتی است و این کار مراحل پایانی خود را طی می کند.

وی با اشاره به پژوهشها و مطالعات انجام شده از سوی بسیح اساتید در خصوص بررسی موانع صادرات استان اظهار داشت علی رغم تمامی زحمات صورت گرفته در جمع بندی نهایی این پرسشنامه نقاط ضعف و اشکالات فراوانی دیده می شود که باید با حضور مستقیم نمایندگان گمرک، اتاق بازرگانی  و اتحادیه صادرکنندگان استان بررسی های مجدد صورت گیرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد متاسفانه بدلیل وجود برداشتهای متفاوت از مباحث اقتصادی یک سردرگمی در اقتصاد ایجاد شده بطور مثال بالا رفتن نرخ ارز به مذاق عده ای خوش و به اعتقاد برخی  به زیان تولید  است  لذا وظیفه دولت در این شرایط چیست؟ آیا ارزش ملی پول را بالا برده یا اینکه نرخ ارز را افزایش دهد و مثالهای متعدد دیگر ازاین قبیل لذا در این شرایط اتخاذ یک رویه واحد در این خصوص میتواند  راهگشا باشد .

مهندس جمیلی در بخش دیگری از سخنانش افزایش تعداد گمرکات را به ضرر استان دانست و گفت در حال حاضر میزان قاچاق کالا در کشور بشدت رو به افزایش است و این میزان قاچاق بطور یقین  نمیتواند از مبادی بغیر از گمرکات کشور باشد وی یکی از دلایل مهم قاچاق کالا را  ناکافی بودن نظارت بر واردات  دانست و تصریح کرد : به جای افزایش تعداد گمرکات بهتر است  با استفاده بهینه از ظرفیتهای گمرکات موجود  بطور تخصصی مانع قاچاق کالا به کشور شویم تا زمنیه های رشد تولید ملی بیش از پیش فراهم گردد.

رنگ رونا دبیر اتحادیه صادرکنندگان استان نیز با بیان اینکه تنها ۵ درصد پروسه صادرات مربوط به گمرک است اظهار داشت ما باید بصورت ریشه ای مشکل صادرات  را حل کنیم چرا که تا زمانی که کارخانجات ما با یک چهارم ظرفیت فعالند  صادرات افزایش نخواهد یافت.

مهندس برکابیان مدیرکل گمرک زنجان نیز در این نشست از کاهش مدت زمان توقف کالا در گمرک زنجان خبر داد و گفت در حال حاضر در صورت آماده بودن اسناد مدت زمان توقف بار در  گمرک زنجان  تنها ۲۰ دقیقه است.

وی با اشاره به تعداد کم گمرکات در کشورهای آذربایجان و روسیه اظهار داشت تعداد گمرکات  ایران نسبت به این کشورها بالاست لذا هیچ ضرورتی برای ایجاد گمرک جدید در شهرستانهای استان وجود ندارد.

در پایان این نشست مقر رگردید اعضاء نظرات خود را در خصوص پرشسنامه احصاء شده ظرف  مدت دو روز به اتاق زنجان ارسال نمایند.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید