Performancing Metrics

به زودی پرداخت عوارض خروج از کشور الکترونیکی می شود | اتاق خبر
کد خبر: 384170
تاریخ انتشار: 21 آذر 1395 - 03:30
رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: الکامپ کارنامه اجرایی دولت و فعالیت‌های بخش خصوصی در سطح ملی است.

اتاق خبر: نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات در نشست خبری که به مناسبت برگزاری نمایشگاه الکامپ برگزار شد بیان داشت: با توجه به این که در سال پایانی دولت یازدهم هستیم این نمایشگاه نشان‌دهنده فعالیت دولت در حوزه فناوری است. علاوه بر این باید دو گروه فعالیت دیگر را نیز به مردم نشان بدهیم که شامل شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها می‌شود که زمینه‌ای برای رشد و نوآوری در کشور است.

او افزود: باید سهم ICT به سبد خدمات کشور افزوده شود و هر میزان که این بخش توسعه یابد موجب افزایش بهره‌وری و تسهیل زندگی، توانمندی جامعه و در نهایت ارتقای اقتصادی می‌شود.

او با اشاره به اینکه سه روز از مدت برگزاری نمایشگاه جزو تعطیلات محسوب می‌شود بیان داشت: نگرانی‌هایی در این خصوص وجود دارد اما از آنجایی که جدول زمانی از چند سال پیش بسته شده است امکان برگزاری در تاریخ دیگری وجود نداشت و امیدواریم که مدیران بخش‌های دولتی در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که قرار بوده درآمدهای الکترونیکی درآمدزا نباشند اما در لایحه بودجه روی آن حساب شده مثلاً برای ثبت‌نام کارت هوشمند 400 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است نظر وزارتخانه در این خصوص چیست؟ ، گفت: خدمات دولت الکترونیک باید ایجاد تسهیلات کند. مثلاً در خصوص کارت هوشمند با اینکه هزینه‌ای دریافت شود موافقت نداشته‌ایم و دستگاه مربوطه باید پاسخگوی این باشد.

 وی گفت: پیش‌بینی درآمد دولت از خدمات الکترونیک بیش از این عدد مطرح شده است و سیاست‌گذاری این است که دولت الکترونیک برای مردم هزینه نداشته باشد اما اگر در جایی مجبور شوند هزینه کنند باید با قیمت نازل باشد تا مردم دچار مشکل نشوند. باید در ارائه این خدمات دقت نظر لازم وجود داشته باشد.

او افزود: کارت‌های مختلفی از سوی نهادها و سازمان‌های مختلف به عنوان هوشمند صادر می‌شود و ما در دولت در خصوص این موضوع و هزینه‌هایی که بر دوش مردم می‌گذارد مرافعه‌هایی داریم و در مواردی چندین بار مکاتبه داشته‌ایم. مثلاً کارت‌های سربازی یا برخی کارت های دیگر که تنها یک شماره را در برمی‌گیرند هیچ نیازی به هوشمندسازی ندارند و هوشمند سازی آنها نفعی نخواهد داشت و در نهایت این کار هزینه هایی به مردم تحمیل و سرمایه‌های ملی را هدر می‌دهند.

او در ادامه گفت: تحقق دولت الکترونیک نیازمند همکاری دستگاه‌های ذیربط است و تصورات بخشی و برداشت‌های ناقص از آیین‌نامه‌ها مانع از همکاری‌های روان‌ترمی‌شود. جو کلی کار دولت و دستگاه‌ها حمایت از تحقق دولت الکترونیک است.

جهانگرد در ادامه در پاسخ به این سوال که تا امروز چند دستگاه در کشور به طور رسمی به پرتال اصلی دولت الکترونیک متصل هستند بیان داشت: 112 دستگاه عمده رسمی در کشور وجود دارد که کلیه آنها به پرتال اصلی دولت الکترونیک متصل هستند اما اینکه چند درصد از خدمات مکانیزه شده است باید بگویم که تعداد 80 دستگاه مکانیزه شده‌اند که خدمات نسبتاً کاملی در اختیار مردم قرار می‌دهند. در مراحل بلوغ ابلاغ هیی خواهد شد که بسته‌های کامل‌تری در اختیار این دستگاه‌ها قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که در نمایشگاه الکامپ چند درصد سهم دولت الکترونیک و چند درصد سهم بخش خصوصی است بیان داشت: دولت الکترونیک 15 درصد نمایشگاه را در اختیار دارد و 400 شرکت خصوصی به همراه 270 استارتاپ و 50 شرکت دولتی در این نمایشگاه فعالیت می‌کنند. در بخش دولت الکترونیک ماحصل تلاش دستگاه‌ها آورده می‌شود و فرصت خوبی برای ارزیابی کار دولت است.

او در ادامه با اشاره به وضعیت بومی‌سازی اپلیکیشن‌ها بیان داشت: باید به مردم بگوییم که داده‌های حیاتی را وارد گوشی خود نکنند. هرکسی که گوشی دارد این نگرانی را باید داشته باشد که اطلاعات شخصی‌اش در چند جا کپی شده باشد بنابراین آنچه که حریم شخصی است نباید وارد گوشی‌ها شود. مثلاً در زمان نصب اپلیکیشن‌ها چه بومی و چه غیر بومی این پیام را دریافت می‌کنیم که همه فعالیت‌های گوشی رصد می‌شود. از طرفی تمام دنیا در زندگی خود با اتصال به اینترنت تمام کارها را انجام می دهد. باید از منافع خود صیانت کنیم.

جهانگرد در ادامه گفت: به زودی عوارض در بستر شبکه ملی، اطلاعات الکترونیکی می شود و نیاز به پرداخت عوارض به صورت حضوری در بانک‌ها نیست. این سرویس یک از خدماتی است که توسط دستگاه‌های اجرایی ارائه خواهد شد.

او افزود: این سرویس به صورت پایلوت در فرودگاه امام مراحل اولیه را پشت سر می‌گذارد و پیش‌بینی می‌شود مدت اجرای پایلوت آن یک ماه زمان ببرد و سپس در صورت موفقیت آمیز بودن این طرح، پرداخت الکترونیکی عوارض خروج از کشور به صورت کامل اجرایی شود.

جهانگرد تاکید کرد: در گذشته پرداخت عوارض خروج از کشور ملزم به حضور در بانک‌ها بود اما اکنون با هر ابزار متصل به اینترنت از طریق شماره گذرنامه و کد ملی قابل انجام است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به مشارکت 45 درصدی مردم در سرشماری اینترنتی بیان داشت: مشارکت مردم در سرشماری الکترونیک رقمی بالغ بر 45 درصد را شامل می‌شود.

ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید