Performancing Metrics

۲ شرط جدید برای شل و توتال | اتاق خبر
کد خبر: 384274
تاریخ انتشار: 21 آذر 1395 - 09:35
مدیرعامل شرکت متن با تشریح برگزاری مناقصه توسعه بزرگترین میدان نفتی ایران، از احتمال مشارکت شل و توتال برای توسعه آزادگان خبر داد و گفت: شرکت‌های خارجی باید حتما شریک ایرانی داشته باشند.

اتاق خبر: سیدنورالدین شهنازی‌زاده، درباره آخرین وضعیت مذاکرات انجام گرفته با غول‌های نفتی برای توسعه میدان آزادگان به عنوان یکی از بزرگترین میادین نفتی ایران و جهان، گفت: هم اکنون علاوه بر شرکت شل انگلیس، شرکت‌های توتال فرانسه، اینپکس ژاپن و چند شرکت دیگر اروپایی و آسیایی برای توسعه این میدان اعلام آمادگی کرده اند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) با تاکید بر اینکه شرکت شل انگلیس پس از امضای تفاهم نامه فرصتی ۴ تا ۶ ماهه برای ارائه نتایج مطالعات توسعه میدان نفتی آزادگان دارد، تصریح کرد: از سوی دیگر شرکت توتال فرانسه هم باید تا چند روز آینده نتیجه مطالعات فنی خود برای توسعه این میدان مشترک نفتی را ارائه کند.

این مقام مسئول از شرکت اینپکس ژاپن هم به عنوان یکی از شرکت‌هایی نام برد که باید تا چند روز آینده نتایج مطالعات خود برای توسعه میدان آزادگان را ارائه کند، اظهار داشت: پس از دریافت نتایج مطالعات شرکت ها، نسبت به برگزاری مناقصه بین‌المللی به منظور توسعه میدان آزادگان اقدام می‌کنیم.

شهنازی زاده با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که نیمه اول سال ۲۰۱۷ میلادی مناقصه بین‌المللی توسعه آزادگان جنوبی برگزار شود، افزود: در توسعه این میدان نفتی باید شرکت‌های برنامه‌های خود برای افزایش ضریب بازیافت از میدان را ارائه کنند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با تاکید بر اینکه در کنار افزایش ضریب بازیافت تمایم شرکت های خارجی علاقه مند به توسعه آزاد گان همچون شل و توتال باید یک شرکت ایرانی را به عنوان شریک خود در مرحله توسعه میدان انتخاب کنند، یادآور شد: با جمع بندی مطالعات انجام گرفته، می‌توان درباره رقم و حجم بار مالی توسعه میدان نفتی آزادگان اظهار نظر کرد.

این مقام مسئول همچنین در خصوص احتمال ایجاد کنسرسیومی متشکل از شرکت های انگلیسی، فرانسوی و ژاپنی برای توسعه آزادگان، خاطرنشان کرد: احتمال ایجاد کنسرسیوم مشترک نفتی وجود دارد اما قطعا باید در این کنسرسیوم شرکت های ایرانی هم حضور داشته باشند.

در همین حال علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره توسعه میدان آزادگان گفته است: توسعه این میدان نفتی به صورت یکپارچه دیده شده و شرکت‌هایی همچون شل و توتال فرانسه باید مطالعات خود را به صورت توسعه یکپارچه این این میدان نفتی ارائه کنند.

 اسفند ماه سال گذشته هم یک قرارداد محرمانگی برای توسعه آزادگان جنوبی بین شرکت ملی نفت ایران و توتال امضا شده و مقرر شده بود در مدت زمان حدود ۶ ماه این شرکت فرانسوی مطالعات خود را برای توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق انجام بدهد.

بر اساس برآوردهای انجام گرفته پیش‌بینی می‌شود برای توسعه فاز دوم میدان مشترک نفتی آزادگان جنوبی و با هدف تولید روزانه حدود ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام نزدیک به ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شود.

هم اکنون حدود ۵۰ هزار بشکه نفت از آزادگان جنوبی برداشت می‌شود که با تکمیل مراحل فاز اول توسعه این میدان مشترک نفتی با عراق ظرفیت تولید نفت از این میدان تا پایان امسال از مرز ۱۰۰ هزار بشکه در روز عبور خواهد کرد.

مهر

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید