Performancing Metrics

خروج پیاز زعفران از کشور غیر قانونی است | اتاق خبر
کد خبر: 384303
تاریخ انتشار: 21 آذر 1395 - 10:45
مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ وزارت جهاد کشاورزی، خروج پیاز زعفران از مرزهای کشور را غیر قانونی اعلام کرد و خواستار برخورد دستگاه های ذی ربط با خاطیان شد.

اتاق خبر: سید محمد کیایی با بیان این که پیاز زعفران جزو ژرم پلاسم ایران و خروج آن غیر قانونی است، اظهار داشت: با افراد خاطی در این زمینه باید برخورد قانونی شود.

وی افزود: موضوع خروج پیاز زعفران را با دستگاه های مختلف از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و نیروی انتظامی مطرح کرده و در حال پی گیری آن هستیم.

کیایی تصریح کرد: از آنجایی که پیاز زعفران در اشکال و نام های مختلف ممکن است از مرزهای شرقی کشور به خصوص مرز با افغانستان خارج شود، گفت: با اطلاع رسانی های صورت گرفته به مرزبانی کشور، قرار است سازمان های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و رضوی آموزش های لازم را برای شناسایی پیاز زعفران به مرزبانان مرزهای شرقی ارایه دهند تا از خروج غیر قانونی آن جلوگیری شود.

وی با اذعان به این که کشورهای اروپایی مانند هلند پیاز زعفران را تولید و به سایر کشورها صادر می کنند، اظهار داشت: با این وجود با توجه به کیفیت و طعم و عطر بی نظیر زعفران ایرانی، به نظر می رسد عمده پیاز زعفران کشت شده در افغانستان مربوط به ایران باشد.

مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی به تعرفه 35 تا 38 درصدی چین و هند برای واردات زعفران ایران و تعرفه صفر درصدی برای واردات زعفران افغانستان اشاره و اعلام کرد: برخی از افراد سودجو در کشور، محصول زعفران را به طور غیر رسمی به افغانستان منتقل کرده و از آنجا با برند زعفران افغانستان صادر می کنند.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی این موضوع را نیز پی گیری می کند تا از طریق مراجع قانونی جلوی آن گرفته شود.

کیایی اذعان داشت: چین و هند از کشورهای هدف ایران برای صادرات زعفران است و وزارت جهاد کشاورزی در مورد کاهش تعرفه های این دو کشور با سازمان های ذی ربط رایزنی و مذاکراتی را انجام خواهد داد.

ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید