Performancing Metrics

ایران بعد از امریکا دومین کشور دارنده تکنولوژی نیروگاه بادی اینولاکس | اتاق خبر
کد خبر: 384491
تاریخ انتشار: 22 آذر 1395 - 11:10
سه دهی گفت: در سال 2008 آمریکا و اروپا طی تحقیقاتی دریافتند که توربین های بادی معمول امواجی را تولید می کنند که ساکنین اطراف را با بیماری عصبی دچار می کنند اما در تکنولوژی اینولاکس این نقیصه برطرف شده است.

اتاق خبر: مسعود سه دهی عضو انرژی باد ایران در نشست خبری درباره تکنولوژی جدید نیروگاه بادی اظهار داشت: این تکنولوژی متعلق به کشور آمریکاست و با توجه به تحریم ها لاسنس آن را از مطریق کشور نیوزیلند وارد ایران کردیم و در این رابطه قرار نیست که محصول وارد ایران شود بلکه فقط انتقال تکنولوژی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه بعد از امریکا، ایران دومین کشوری است که این نیروگاه نصب شده را داراست، افزود: مهندسین ایرانی درگیر تکنولوژی اینولاکس می شوند لذا ما ترتیبی دادیم که ایران از قافله جهان عقب نماند.

سه دهی با اشاره به معایب توربین های بادی نصب شده در ایران توضیح داد: توربین های بادی متداول معضلات خاصی دارد که باعث شده هیچگاه به این نوع تولید انرژی به عنوان منبع توجه نشود و کشورها زیر فشار زیست محیطی و با حمایت و سوبسید از آْنها استفاده می کنند تا جایی که با حذف حمایت ها این تکنولوژی ها تا مرز ورشکستگی رفتند.

وی ادامه داد: اگر فشار زیست محیطی نبود سرمایه گذاران بدنبال ساخت نیروگاه ذغال سنگی می رفتند زیرا توجیه اقتصادی دارد.

این عضو انجمن انرژی بادی ایران لزوم  نصب نیروگاه های بادی مرسوم در ارتفاع و مناطق خاص، نیاز به تجهیزات بزرگ و سنگین و الزام وزش باد را از جمله دلایلی دانست که راندمان این نیروگاه های را پایین می آورند.   

وی با اشاره به اینکه ایران دوران طلایی حمایت از تجدیدپذیرها را تجربه می کند، نرخ 12 سنت برای خرید هر مگاوات برق تولیدی از تجدیدپذیرها قیمت خوبی است اما هنوز این نیروگاه ها برای سرمایه گذار جذالبیت ندارند.

سه دهی در ادامه با بیان اینکه بحث ما رقابت با توربین های بادی رسوم نیست، اظهار داشت: تفاوت نیروگاه های فسیلی  با نیروگاه های بادی و خورشیدی این است که در فسیلی ها منبع انرژی متمرکز است اما در نیروگاه های تجدیدپذیر این گونه نیست. 

وی تصریح کرد: در سال 2008 آمریکا و اروپا طی تحقیقاتی دریافتند که توربین های بادی معمول امواجی را تولید می کنند که ساکنین اطراف را با بیماری عصبی دچار می کنند اما در تکنولوژی اینولاکس این نقیصه برطرف شده است.

این فعال صنعت برق گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته سرمایه گذاری در این صنعت طی سه سال باز می گردد و نرخ IRR  50 درصد خواهد بود.

وی بیان داشت: در این تکنولوژی ما مجبوریم که BLOD و ژنراتور را بخریم اما در کل 80 درصد سیستم در ایران ساخته می شود.

سه دهی هزینه ساخت این توربین ها را نیز در ایران بین 750 تا 1300 دلار عنوان کرد.  

ایلنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید