Performancing Metrics

صعود نفت جهانی در واکنش به کاهش تولید اعضای اوپک | اتاق خبر
کد خبر: 386683
تاریخ انتشار: 24 دی 1395 - 12:24
نفت جهانی روز جمعه از گزارشهای پیرامون کاهش تولید اوپک مورد حمایت قرار گرفت و اندکی افزایش یافت.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، نفت برنت که قیمت پایه بازار بین المللی است، ۵۶.۰۴ دلار معامله شد که ۳ سنت نسبت به قیمت نهایی روز پنج شنبه افزایش داشت.

نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم سه سنت افزایش نشان داد و در ۵۳.۰۴ دلار ایستاد.

به گفته معامله گران، رکورد بالای واردات ۸.۵۶ میلیون بشکه نفت خام در روز از سوی چین در دسامبر، به حمایت از قیمتها کمک کرده است.

با این همه، صادرات محصولات نفتی پالایش شده چین در ماه گذشته بر مبنای سال به سال حدود ۲۵ درصد رشد کرد و به رکورد ۵.۳۵ میلیون تن رسید که بالاتر از رکورد ۴.۸۵ میلیون تن در نوامبر بود. این آمار نشان می دهد تولید پالایشگاهها بالاتر از آن است که حتی کشور پرمصرفی مانند چین بتواند تولید آنها را جذب کند.

در بخش عرضه، بازارها از اظهارات عربستان سعودی که اعلام کرد تولیدش به پایین ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است، دلگرمی پیدا کردند. این امر به معنای آن است که عربستان تولیدش را بیش از ۴۸۶ هزار بشکه در روز که تحت توافق کاهش تولید اوپک پذیرفته است، کاهش داده است.

خالد الفاح، وزیر انرژی عربستان روز پنج شنبه اظهار کرد این کشور تولیدش را به پایین‌ترین میزان در دو سال گذشته کاهش داده است. فالح در کنفرانسی در ابوظبی گفت: بازار در وهله نخست از سلامت فوق العاده ای برخوردار است و تقاضای جهانی برای نفت بیش از یک میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ رشد خواهد کرد و بازار در دو تا سه سال آینده عرضه محدودتری خواهد داشت. وی در ادامه افزود: قیمتهای نفت امسال واکنش نشان می دهند.

عصام المزروعی، وزیر نفت کویت در همین این کنفرانس گفت: کویت تولید نفتش را بیش از میزانی که تحت توافق اوپک وعده داده بود، کاهش داده است. جابر علی اللعیبی، وزیر نفت عراق هم اظهار کرد عراق امیدوار است قیمت بهتری وجود داشته باشد. این کشور صادرات نفتش را به میزان ۱۷۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و هفته جاری ۴۰ هزار بشکه دیگر کاهش داد.

به گفته تحلیلگران "بی ام آی ریسرچ"، رعایت توافق کاهش تولید مثبت به نظر می رسد و این موسسه درصد اجرای توافق مذکور را حدود ۷۳ ردصد ارزیابی می کند.

جهت قیمتها تا حد زیادی به رعایت توافق کاهش تولید در سال ۲۰۱۶ بستگی دارد. هر گونه کاهش اعتماد بازار به پایبندی تولیدکنندگان به تعهدشان برای عرضه کمتر، به ریزش چشمگیر قیمتها منتهی خواهد شد.

متوسط قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا به ۵۶ دلار و نفت برنت به ۵۸ دلار در سال ۲۰۱۷ می رسد که به ترتیب هفت دلار و هشت دلار بالاتر از پیش بینی قبلی است.

سازمان اطلاعات انرژی آمریکا در دورنمای ژانویه خود پیش بینی کرد قیمت نفت برنت به ۵۳ دلار و نفت خام آمریکا به ۵۲ دلار در سال ۲۰۱۷ می رسد.

حتی اگر اوپک همان طور که توافق کرده است، تولیدش را کاهش دهد، افزایش تولید نفت شیل آمریکا و عرضه فزاینده از سوی اعضای اوپک شامل نیجریه و لیبی که از مشارکت در توافق کاهش تولید معاف شده اند، هر گونه کاهش تولید را جبران خواهد کرد.

طبق نظرسنجی غیررسمی اوپک از پیش از ۱۰۰۰ کارشناس بازار، پیش بینی می شود قیمت نفت برنت در سال جاری میلادی حدود ۵۵ تا ۶۰ دلار در هر بشکه باشد.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید