Performancing Metrics

فروش سلاح به عربستان را متوقف کنید | اتاق خبر
کد خبر: 386711
تاریخ انتشار: 24 دی 1395 - 19:20
دیده بان حقوق بشر:
دیده بان حقوق بشر در گزارشی توقف فوری فروش سلاح به عربستان را خواستار شد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، به نقل از النشرة، در این گزارش آمده است که نیروهای ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان از مارس 2014 با حمایت آمریکا و انگلیس علمیات‌ نظامی را علیه حوثی‌ها و نیروهای همپیمان با علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن به راه انداخته و طی آن به صورت غیرقانونی به منازل، بازارها، مدارس، کارخانه‌ها و مساجد یورش برده‌اند.

در ادامه این گزارش با استناد به دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل آمده است که تا اکتبر 2016 تعداد 4125 تن از شهروندان یمنی در این حملات کشته و تعداد 6711 تن دیگر زخمی‌ شده‌اند که بیشترین دلیل آن حملات هوایی نیروهای ائتلاف بوده است.

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، طرفین درگیر در یمن مکررا قوانین جنگی را نقض کرده‌اند. هم‌چنین این سازمان از 61 حمله هوایی نیروهای ائتلاف به فرماندهی عربستان اطمینان حاصل کرده که ظاهرا غیرقانونی انجام شده و ممکن است جنایت جنگی به شمار رود.

بنابر اعلام این سازمان، نیروهای ائتلاف هم‌چنین از بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه استفاده کرده‌اند. آمریکا و انگلیس نیز درباره فروش این سلاح ها به عربستان اظهارنظری نکرده‌اند و این درحالی است که دلایل بسیاری وجود دارد مبنی بر اینکه عربستان در طول درگیری‌ها از آنها استفاده کرده است.

در این گزارش آمده است که آمریکا در سال 2015 با فروش سلاح به عربستان به ارزش 20 ملیارد دلار موافقت کرده است. انگلیس نیز با فروش تسلیحاتی به ارزش 4 ملیارد دلار به این کشور موافقت کرد.

دیده‌بان حقوق بشر هم‌چنین مدعی شد که حوثی‌ها و متحدان آنها از زمان به دست گرفتن کنترل صنعاء در سبتامبر 2014 تعدادی از دشمنانشان را دستگیر کرده و شهرهای جنوبی عربستان را در جولای 2015 و ژوئن 2016 هدف آتش توپخانه قرار داده‌اند که این حملات موجب کشته شدن 471 غیرنظامی و زخمی شدن 1121 شده است.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید