Performancing Metrics

اگر تحریم‌ها بازگردند، تکلیف هواپیماها چه می‌شود؟ | اتاق خبر
کد خبر: 386768
تاریخ انتشار: 26 دی 1395 - 09:50
جزئیات قرارداد ایران‌ایر با ایرباس

در طول چند روز گذشته ابهامات گسترده‌ای درباره چگونگی اجرای توافق ایران ایر با شرکت ایرباس مطرح شده که بسیاری از آن‌ها در عرصه عمل هیچ نگرانی را به وجود نمی‌آورد، زیرا آنچه این شرکت اروپایی به ایران تعهد کرده طبق دستورالعمل‌های بین‌المللی اجرایی خواهد شد.

یک مقام آگاه در این زمینه بگفت: طبق اصول مصرح قرارداد، هواپیماهایی که به صورت رسمی به ایران تحویل شده‌اند، به هیچ عنوان امکان بازگشت نخواهند داشت. از این رو حتی اگر تمام تحریم‌های گذشته بازگردد، امکان آن وجود ندارد که فعالیت هواپیماهای تحویل شده به ایران تحت‌ تاثیر قرار گیرد.

وی به تجربه سال‌های گذشته ایران در استفاده از هواپیماهای مسافرتی در مسیرهای بین‌المللی اشاره کرد و گفت: همانطور که ایرلاین‌های ایرانی توانستند هواپیماهایی را در ایام تحریم  خریداری کنند و از آن‌ها در مسیرهای خارجی استفاده کنند و هیچ ایرادی بر نحوه استفاده از آن‌ها به وجود نیامد، هواپیماهای جدید نیز مشمول همین رفتار خواهند شد.

وی افزود: در کنار آن، شرکت‌های خارجی مسئولیت فاینانس هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران را بر عهده گرفته‌اند. از این رو اگر بنا باشد رفتار غیر عادی از سوی آمریکا سر بزند، باید از یک سو توجیهی برای پس گرفتن مجوز رسمی وزارت خزانه‌داری خود ارائه کند و از سوی دیگر خسارات این شرکت‌ها را جبران کند.

این مقام آگاه خاطرنشان کرد: اگر دولت آمریکا را به عنوان دشمن سیاسی خود فرض کنیم، امکان آن وجود دارد که این کشور حتی تصمیم بگیرد هواپیمای مسافرتی ایران را هدف موشک قرار دهد، اما این رفتار غیر عادی است که امکان پیش‌بینی آن وجود ندارد؛ اما در حوزه‌هایی مانند اجرای قرارداد خرید هواپیما از ایرباس، تمام مقدمات لازم پیگیری شده و حتی در صورت بازگرداندن تحریم‌ها نگرانی‌ در استفاده از هواپیماهای خریداری شده وجود نخواهد داشت.

منبع: ایسنا

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید