Performancing Metrics

دلیل عدم مطلوبیت رشداقتصادی ایران | اتاق خبر
کد خبر: 386850
تاریخ انتشار: 27 دی 1395 - 16:38
دبیر همایش دورنمای اقتصاد ایران؛
دبیر همایش دورنمای اقتصاد ایران گفت: ایران از سال 39 به بعد تنها در 12 سال رشد اقتصادی منفی داشته، اما علیرغم این، رشدهای مثبت مطلوبیت لازم را ندارد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، امیررضا حسنی در نشست خبری همایش دورنمای اقتصاد ایران گفت: در دوره قبلی همایش ۴۱۷ جمله کلیدی گفته شده؛ ضمن اینکه حدود ۷۵ درصد از پیش‌بینی‌های این بخش محقق شده است، هر چند این به موضوع سرمایه‌گذاری و فعالان اقتصادی برمی‌گردد؛ اما تلنگری برای سرمایه‌گذاران هم هست که چطور از این اطلاعات استفاده نمایند. بنابراین با توجه به تصویب بودجه کشور در هر سال، تلاش شده تا این همایش را در اسفندماه برگزار کنیم که امسال هم، نهم اسفند در سالن همایش‌های دانشگاه شهیدبهشتی این گردهمایی را ترتیب داده‌ایم.

دبیر همایش دورنمای اقتصاد ایران ادامه داد: سال قبل رونمایی از ابعاد تاثیرگذار اقتصاد کلان در صنایع و اقتصاد صورت گرفت که امسال نیز، هشت عامل اثرگذار شناسایی و در روز همایش معرفی خواهد شد. در این میان سال گذشته، نه عامل اثرگذار شامل تعاملات بین‌المللی، موانع برجام، نظام تامین مالی در اقتصاد، سیاست و نظام پولی، بازار کار و استخدام و نرخ بیکاری، کنترل تورم، رشد اقتصادی، اصلاح قوانین و درآمدهای نفتی بودند. امسال نیز موارد دیگری به آن اضافه شده است.

وی اظهار داشت: وقتی عوامل تاثیرگذار اقتصادی افزایش یابد، سرمایه‌گذاران باید بر مبنای آن برنامه‌ریزی کنند و البته ما هم تلاش می‌کنیم تا در قالب این همایش، سرمایه‌گذاران به نقشه راه کلی دست یابند. بر همین اساس چالش‌های اقتصاد ایران در هر سال مطالعه می‌شود و بهترین بازارها نیز شناسایی خواهند شد. این در حالی است که بر اساس رتبه‌بندی، بازار سرمایه سال گذشته بیشترین امتیاز را آورد که بعد از آن، کسب و کار و سایر رشته‌ها قرار گرفتند.

به گفته دبیر همایش دورنمای اقتصاد ایران، واقعیت این است که ما در بازار، سرمایه‌گذاری نمی کنیم و عملا بر روی آگاهی خود در بازارها باید سرمایه‌گذاری کنیم؛ بازار مسکن یا سرمایه قرار نیست به کسی سود بدهد؛ چراکه آنها بانک نیستند و اگر روی آگاهی، سرمایه‌گذاری نکنیم، سودی به دست نخواهیم آورد.

وی تصریح کرد: مدیریت شناور بر اساس قانون یکی از مسئولیت‌های بانک مرکزی است، بنابراین سرمایه‌گذاران باید در چشم‌انداز برنامه‌های خود هم بر روی دلار ۵ تا ۶ هزار تومانی برنامه بریزند و هم به نرخ ۳۵۰۰ تومانی برای این ارز توجه داشته باشند، بنابراین اگر ما بر اساس مدیریت لحظه‌ای پیش رفته و از افزایش قیمت دلار ضربه می‌خوریم، مشکل به خودمان برمی‌گردد.

حسنی گفت: تئوری همایش این است که بگوید رشد اقتصادی در شرکت‌های مختلف حاصل رشد تکنولوژی است و زمانی که رشد اقتصادی باید کسب شود اگر بخواهیم تصاعدی افزایش یابد، یعنی باید تومان کسب و کار ما نیز بالا رود؛ این در حالی است که از سال ۳۹ به بعد، تنها در حدود ۱۲ سال رشد منفی اقتصادی را تجربه کرده‌ایم؛ ولی شرایط اقتصادی ما مطلوبیت لازم را نداشته است. دلیل این است که بهره وری اقتصاد ایران پایین است.

وی بررسی آثار انتخاب ترامپ بر اقتصاد ایران را یکی از محورهای اصلی این همایش دانست و گفت: اجرای سیاست‌های مورد نظر ترامپ، تغییر در اقتصاد آمریکا و به دنبال آن اقتصاد جهان را اجتناب ناپذیر می‌کند و بستگی به شیوه اجرای آنها، می‌تواند آثار مثبت یا منفی بر اقتصاد ایران داشته باشد؛ بر همین اساس اگر این سیاست ها به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی منجر شود، همسو با خواست اقتصاد ایران خواهد بود زیرا با وجود آنکه در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و اسناد بالادستی موضوع کاهش وابستگی به نفت مورد تاکید قرار گرفته، بودجه سال آینده کل کشور وابسته به درآمدهای نفتی است.

حسنی ادامه داد: تداوم مواضع ترامپ درباره ژاپن، کره جنوبی و چین که از خریداران عمده نفت ایران به شمار می‌روند نیز باید مورد توجه باشد؛ زیرا اگر در سایه این سیاست‌ها، بازارهای جهانی به سمت تقاضای بیشتر برای تولید نفت جهان برود، به دنبال آن قیمتها نیز رشد می‌یابد و این به نفع بودجه سال آینده کل کشور خواهد بود.

دبیر اجرایی همایش دورنمای اقتصاد ایران در سال ۹۶، همچنین به آثار آتی حضور ترامپ در مسند ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: اجرای برنامه ۲۰۰ روزه ترامپ می تواند رشد اقتصادی در این کشور را در کوتاه مدت افزایش دهد اما در بلندمدت ممکن است آهنگ این رشد رو به کاهش برود.

حسنی، همچنین تغییر در قیمت کالاهای اساسی را دیگر اثر انتخاب ترامپ برشمرد و گفت: این امر به طور مستقیم و غیرمستقیم بازار و اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ اقدام ترامپ علیه برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و گروه ۱+۵ (برجام) را یادآور شد و بررسی بیشتر این آثار را به برگزاری همایش در اسفندماه آینده موکول کرد.

وی گفت که موسسه اقتصاد ایرانیان به عنوان برگزار کننده این همایش، تعاملات بین المللی، تامین مالی، سیاست های پولی و مالی، بازار کار، کنترل تورم و رشد اقتصادی، اصلاح قوانین و درآمدهای نفتی را به عنوان هشت عامل اثرگذار بر اقتصاد ایران شناسایی کرده است که در همایش امسال مورد موشکافی مسئولان و صاحب نظران اقتصادی قرار می گیرد.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید