Performancing Metrics

آخرین آمار دامنه‌های فارسی اعلام شد | اتاق خبر
کد خبر: 386965
تاریخ انتشار: 30 دی 1395 - 09:01
آخرین آماری که از ثبت دامنه‌های فارسی در کشور به دست آمده، حاکی از وجود بیش از ۸۰۰ هزار دامنه فارسی است که دامنه دات ir همچنان در صدر آنها قرار دارد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، دامنه‌های سطح بالایی مانند Com، Net، Org و Info  که در سراسر وب وجود دارند و زمینه درخواست برای این دامنه‌ها در تمامی کشورها باز است، به قدری گسترده‌اند که شاید برآورد آماری دقیق از آن‌ها کمی مشکل باشد. با این حال پژوهشگاه دانش‌های بنیادی که در ایران دروازه ورود به دنیای مجازی است، آماری دقیق از دامنه‌های ایرانی را به دست می‌دهد.

پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از جمله مراکز اصلی برای ثبت دامنه‌های اینترنتی به شمار می‌رود که بر این اساس هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه‌ای برای بازگشایی سایت خود داشته باشد باید به سایت این مرکز و یا یکی از نمایندگان فعال آن در سطح کشور مراجعه کند.

مرکز ثبت دامنه کشوری ایرانبه عنوان زیرمجموعه پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، همان‌طور که از اسمش پیداست وظیفه ثبت دامنه‌ها در کشور را بر عهده دارد. طبق آخرین آماری که از این مرکز به دست آمده است، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تا کنون ۸۴۶۵۶۰ دامنه ثبت شده است.

تعریف دامنه

دامین یا دامنه (Domain) در واقع نامی است که وب‌سایت از طریق آن قابل دستیابی خواهد بود. به طور کلی دامنه از دو بخش نام و پسوند تشکیل شده است. نام دامنه بخشی است که گویای نام برند یا فعالیت شما بوده و آن را به دلخواه خود انتخاب می‌کنید.

پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی هستند که توسط کمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها یعنی ICANN تایید شده باشند. نمونه‌ای از پسوندهای متداول com، org و ir  هستند. انتخاب نام دامنه مناسب و ساده بسیار مهم بوده و همچنین در رتبه‌بندی (Ranking) نتایج جستجوی گوگل نیز تاثیرگذار است.

.ir همچنان در صدر

آمار بیشترین دامنه ثبت‌شده فارسی را.ir  در دست دارد که تا کنون ۸۳۷۷۱۵ دامنه را به نام خود ثبت کرده است. درواقع بیشترین سهم متعلق به همین دامنه است به طوری که از میان دیگر دامنه‌های فارسی، هر کدام کمتر از پنج هزار دامنه را ثبت کرده‌اند.

دامنه‌هایی که بیشتر از ۱۰۰۰ مورد ثبت‌شده دارند، co.ir، با ۳۹۱۱ مورد، دامنه ایران با ۲۰۴۵ مورد و دامنه ac.ir با ۱۵۱۲ مورد هستند. همچنین دامنه‌های دیگری وجود دارند که کمتر از ۱۰۰۰ مورد به نام آنها ثبت شده است. دامنه id.ir با ۴۳۷ مورد، دامنه  sch.irبا ۳۲۵ مورد، دامنه org.ir با ۳۱۰ مورد و دامنه gov.ir با ۲۶۶ مورد نیز در رتبه‌های بعدی لیست قرار دارند. کمترین دامنه‌ ثبت‌شده نیز متعلق به دامنه net.ir با ۳۹ مورد ثبت‌شده است.

ثبت دامنه ملی «دات‌آی‌آر» (IR.) یکی از اقدامات موثر در قلمرو اینترنت ایرانی محسوب می‌شود که توانست مشخصه‌ای تعیین‌شده برای هویت ایران در فضای اینترنت شکل دهد. این اقدام از سوی مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات انجام شد که هنوز هم تنها نهاد ثبت اسامی قلمرو دامنه های اینترنتی در ایران به رسمیت شناخته می‌شود.

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید