Performancing Metrics

سفته‌فروشی بانک‌ها در چالش | اتاق خبر
کد خبر: 387023
تاریخ انتشار: 1 بهمن 1395 - 10:16
آنگونه که مراجعات مردم به شعب بانکی نشان می‌دهد، سفته‌هایی با ارزش پایین در بانکها نایاب شده؛ باجه‌نشینان اما می‌گویند به دلیل تغییر یافتن مبالغ سفته و چاپ جدید، این مشکل بروز کرده است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، سفته این روزها به یکی از معضلات مردم تبدیل شده است. آنهایی که چک ندارند، معمولا سفته را برای ضمانت و راه انداختن کارشان، تهیه می کنند. مبلغ کمی می‌دهند و آن را می‌خرند و کارشان را راه می‌اندازند. اما اکنون، سفته‌فروشی در بانکها به یک چالش تبدیل شده است؛ چالش برای فروشندگان و البته خریداران.

مردمی که برای خرید سفته به بانکها مراجعه می‌کنند، این روزها با این جمله مواجه می‌شوند که سفته در نرخ پایین نداریم و از یک رقم مشخصی به بالا، موجود نیست؛ علت هم البته، به سازمان امور مالیاتی گویا برمی‌گردد. از ابتدای امسال بود که اعلام شد سفته باید نرخش پایین بیاید و بانکها با نرخ مصوب اعلامی، به فروش برسد، همین جا بود که اگرچه کاهش نرخ، به نفع مردم به شمار می‌رفت، اما تهیه را برای آنها اندکی سخت می‌کرد.

متصدیان بانکی می‌گویند که به علت تغییر یافتن مبالغ سفته و چاپ جدید آن، با مبالغ پایین، فقط این اوراق بهادار، در شعبی که خزانه دارند پیدا می‌شود و اکثر شعب، دیگه مبالغ کوچک سفته را در اختیار ندارند.

آنها البته به این نکته هم اشاره می‌کنند که این امر، به یک معضل در شبکه بانکی تبدیل شده است و باید هر چه سریعتر، دولت برای آن راهی پیدا کند، چراکه هم مشتریان اذیت می‌شوند و هم بانکداران به دلیل اینکه باید پاسخ منفی به مردم بدهند، به هرحال سطح خدماتشان کاهش می‌یابد.

یکی دیگر از متصدیان بانکی در این رابطه می‌گوید: قیمت سفته، چند ماه پیش پایین آمد، به نحوی که هر یک برگه یک میلیون تومانی که ۳ هزار تومان به فروش می‌رسید، اکنون به ۵۰۰ تومان رسیده است؛ به همین دلیل، متصدیان سفته‌ها را مهر می‌زنند تا با مبلغ جدید به فروش برسانند.

وی اظهار داشت: از آنجایی که سفته، از اداره دارایی به شعب بانکی می‌رسد، اول باید سفته‌های قدیمی به فروش برسند و پس از اتمام این برگه‌ها، سفته‌های جدید با طرح و قیمت جدید، برای فروش به شعب ارایه شود.

یکی دیگر از متصدیان بانکی در این رابطه می‌گوید: به دلیل اینکه توزیع‌کننده اصلی سفته، دارایی است و بانکها تنها عامل فروش آن هستند؛ مشکل اصلی از این سازمان است؛ ولی از وقتی ارزش اسمی سفته، طبق مصوبه مجلس کم شده، این دستگاه رغبتی به چاپ سفته ریز به خاطر هزینه هایش ندارد؛ اکنون شعب دارای خزانه، سفته‌های با مبلغ کم ندارند و تنها سفته‌های ۳۰میلیونی و ۶۰ میلیونی عرضه می‌کنند.

به هرحال باید منتظر ماند و دید که سفته‌های جدید چه زمانی به بازار می‌آیند و داستان کمبود این برگه‌های ارزشمند چه زمانی به سرانجام نیک می رسد؟

انتهای پیام/

کد: 94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید