Performancing Metrics

پرونده 2059 شکایت در بازار سرمایه بسته شد | اتاق خبر
کد خبر: 387066
تاریخ انتشار: 1 بهمن 1395 - 20:58
تحولات بورس در هفته گذشته
بازار سرمایه در هفته گذشته رخدادهایی مانند برنامه ریزی برای شفاف سازی شبه دولتی ها، پایان پرونده 2059 شکایت و همچنین صدور قرار بازداشت با تعیین وثیقه پنج هزار میلیارد ریالی برای مدیرعامل شرکت کنتورسازی ایران را پشت سر گذاشت.
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، بازار سرمایه در آخرین هفته دی ماه با جدی شدن خبر اجرای قانون شفافیت شبه‌دولتی‌ها که رییس جمهوری آن را مهرماه امسال ابلاغ کرد، چهره تازه ای گرفت.

بر پایه این قانون، مرجع ثبت شرکت ها مکلف است امور ثبتی شرکت هایی را که موضوع این بند هستند در صورت دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار انجام دهد. از طرفی سازمان بورس فقط در شرایطی به این شرکت‌ها مجوز می دهد که این شرکت‌ها از پیش گزارش‌های مالی خود را از طریق کدال فرستاده باشند.

به گفته معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس، این سازمان با استناد به این قانون برای ایجاد وحدت رویه، ضوابط اجرایی را شامل دامنه اطلاعاتی که باید ارایه شود در هیات مدیره خود به تصویب رساند و انتشار آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار و تارنماها و نامه نگاری با مخاطبان قانون را در برنامه کاری خود قرار داد.

«حسن امیری» ادامه داد: در این قانون، سه نوع ضمانت اجرایی برای اینکه شرکت‌های شبه‌دولتی اطلاعات خود را ارایه کنند، پیش بینی شده است.

**همه شرکت ها به ارایه اطلاعات خود ملزم شدند

سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای از همه شرکت ها و نهادهای نظامی، خیریه‌ها، صندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاه های اجرایی درخواست کرد اطلاعات خود را به این سازمان اعلام کنند.

به گفته رییس اداره تمرکز اطلاعات بورس، مهمترین مزیت های این قانون را شفافیت اطلاعاتی دانست که باعث آشکارسازی سوء مدیریت ها و ناکارآمدی سیستم های مدیریتی و اداره شرکت ها می شود.

از سوی دیگر، معاون بورس اوراق بهادار تهران درباره اصلاحیه قانون شفافیت شبه‌دولتی‌ها گفت: این اقدام در صورت عملیاتی شدن مسیر خوبی را در اقتصاد کل کشور می گشاید؛ زیرا ارایه اطلاعات مالی دستگاه ها به سازمان بورس و اوراق بهادار، تا اندازه زیادی از فرارهای مالیاتی نیز پیش گیری می کند.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری نیز ایجاد ضمانت های اجرایی برای این قانون را ضروری دانست و اعلام کرد بخش زیادی از بنگاه های اقتصادی بزرگ تاکنون شفاف سازی نکرده اند.

وی افزود: با الزام جدیدی که سازمان بورس و اوراق بهادار برای این دستگاه ها و نهادها در نظر گرفته است، اینها تصور می کنند چه اتفاق بزرگی ممکن است در مجموعه آنها رخ دهد و از این رو تا اندازه ای مقاومت می کنند.

** فرابورس

یکی دیگر از اقدام های شفاف کننده فرابورس، ساماندهی بازار پایه است.

در این زمینه، بیست و ششم دی ماه معاون نظارت بر بورس و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست معرفی بازار شرکت های کوچک و متوسط (اس.ام.یی-SME)، «برخورداری از توان تخصصی و حضور بنیانگذار در مدت مشخص» را از شروط فعالیت شرکت ها در بازار پایه فرابورس اعلام کرد و گفت: شرکت هایی که در این بازار حضور دارند، به سایر بازارها منتقل می شوند.

«حسن امیری» افزود: شرط حضور نهادهای مالی در این بازار، داشتن توان تخصصی است.

معاون نظارت بر بورس و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد بازار پایه فرابورس در حال ساماندهی است و اضافه کرد: شرکت های حاضر در بازار پایه فرابورس باید برای انتقال به بازار اس.ام.یی، بازار اول و دوم فرابورس یا شرکت بورس تعیین تکلیف شوند.

بنگاه‌های کوچک و متوسط (small and medium-sized enterprises) برابر صنایع بزرگ قرار می‌گیرند.

تاکنون 2 شرکت در بازار شرکت های کوچک و متوسط فرابورس سهام خود را عرضه کرده اند.

مدیرعامل فرابورس نیز در این نشست گفت: 511 شرکت برای فعالیت در فرابورس درخواست داده بودند که فقط 288 مورد از این شرکت ها قابلیت طرح در هیات پذیرش را داشت که از این میان 67 شرکت در بازار اول و 111 شرکت در بازار دوم پذیرش شد و تاکنون 98 شرکت به عرضه اولیه رسیدند.

** پیگیری شکایت ها

سامانه رسیدگی به تخلف و شکایت بورس (سمتا) از آغاز امسال تا پایان دی ماه 2227 شکایت را ثبت کرد.

به گفته مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار، از این تعداد تاکنون 2059 شکایت بایگانی شده و یافته است و 168 مورد در حال بررسی و رسیدگی است. شمارشاکیان حقیقی 2156 و شاکیان حقوقی 71 شخص است.

از سوی دیگر، بیست و نهم دی ماه مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت کنتورسازی ایران (آکنتور) با حکم دادگاه و تعیین قرار وثیقه پنج هزار میلیارد ریالی بازداشت شد تا وعده مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار به جمعی ازسهامداران معترض این شرکت که روبروی سازمان بورس تجمع کرده بودند، تحقق یابد.

سازمان بورس، شهریور امسال به دلیل تخلف مدیران کنتورسازی موضوع را در شکواییه ای به مراجع قضایی اعلام کرد.

بیست و چهارم آذرماه معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تخلف های این شرکت گفت: افشای صورت های مالی سالیانه حسابرسی شده سال مالی منتهی به بیست و نهم اسفند 1394 برخلاف استانداردهای حسابداری و حسابرسی ملی، جلوگیری از افشای فوری اطلاعات مربوط به انحلال یا هر گونه تغییرات اساسی در قرارداد مربوط به صندوق های فروشگاهی و خودداری از افشای فوری اطلاعات مربوط به تغییر با اهمیت در پیش بینی عملکرد ناشر از تخلف های این شرکت است.

«جعفر جلالی» اضافه کرد:‌ همچنین پرهیز از افشای فوری اطلاعات مربوط به کاهش بااهمیت درآمدهای ناشر در آینده قابل پیش بینی، ارایه اطلاعات غیرقابل اتکا در صورت های مالی سالانه حسابرسی شده سال مالی منتهی به بیست و نهم اسفند 1394 شرکت و ارایه اطلاعات غیرقابل اتکا در پیش بینی عملکرد سالیانه سال مالی منتهی به بیست و نهم اسفند 1394 شرکت بر اساس عملکرد واقعی 9ماهه از تخلفات دیگر این شرکت محسوب می شود.

** صدور مجوز برای فعالیت 6 صندوق بازارگردانی جدید

سرپرست اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور موافقت اصولی سازمان با تاسیس و فعالیت 6 صندوق اختصاصی بازارگردانی در بازار سرمایه خبر داد و گفت: فعالیت صندوق های اختصاصی بازار گردانی نقش بالقوه ای در کمک به نقدشوندگی بازار و تحدید دامنه نوسان قیمت اوراق بهادار خواهند داشت.

به گفته «راضیه صباغیان»، صندوق بازارگردانی توسعه معادن و فلزات، صندوق بازارگردانی شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی آرمان و صندوق بازارگردانی کشتیرانی، صندوق بازارگردانی صنعت و معدن، صندوق بازارگردانی سیدکو و صندوق بازارگردانی آینده گستر ایرانیان موافقت اصولی تاسیس خود را از سازمان کسب کرده اند.

بحث درباره راه اندازی «بوک بیلدینگ» ها که ارزش گذاری در آنها فقط در دست کارگزاری و مشتری های کارگزاری است، از دیگر مطالب مطرح در هفته آخر دی ماه بود.

در بوک بیلدینگ، همه سهامداران می توانند تقاضای خود را ثبت کنند و دیگر کارگزار واسط ثبت سفارش ها نیست که شائبه بی عدالتی در تخصیص ها ایجاد شود. به عبارتی حضور بی واسطه سهامدار برای ثبت سفارش مساله بی عدالتی در تخصیص ها را به راحتی حل می کند.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید