Performancing Metrics

روی خوش بازار نفت به«ترامپ» | اتاق خبر
کد خبر: 387068
تاریخ انتشار: 2 بهمن 1395 - 08:30
سیر صعودی قیمت نفت ادامه دارد؛
همزمان با آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، بازار نفت آن روی خوش خود را نشان داد و طلای سیاه در ادامه سیری صعودی به‌جای کاهش با افزایش قیمت همراه شد.
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، در نخستین ساعات آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا هر چند شاخص سه بازار بزرگ بورس این کشور شامل نزدک، داوجونز و اس اند پی با سقوط ارزش روبرو شدند اما بازار نفت آن روی خوش خود را به رئیس جمهور تازه‌کار آمریکا نشان داد و قیمت طلای سیاه به‌جای کاهش با افزایش همراه شد.

بر این اساس در آخرین معاملات روز گذشته، قیمت هر بشکه نفت در دو بازار استراتژیک جهان یعنی لندن و نیویورک با جهشی بیش از یک دلاری همراه شد.

قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال بلافاصله پس از پایان مراسم تحلیف دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در بازار لندن با یک دلار و ۳۳ سنت (معادل ۲.۴۶ درصد) افزایش به سطح ۵۵ دلار و ۴۹ سنت رسید و قیمت هر بشکه نفت خام سبک و شیرین آمریکا در معاملات بازار نیویورک با یک دلار و پنج سنت افزایش (۲.۰۴ درصد) در محدوده بشکه‌ای ۵۲ دلار و ۴۲ سنت داد و ستد شده است.

به اعتقاد تحلیلگران نگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به رونق صنایع داخلی این کشور می‌تواند منجر به افزایش تقاضا برای انواع حامل‌های انرژی به ویژه نفت خام و گاز طبیعی شود که این افزایش تقاضا قطعا تحریک کننده قیمت نفت خام به سطوح بالاتر خواهد بود.

از سوی دیگر یکی از شعارهای انتخاباتی دونالد ترامپ کاهش وابستگی آمریکا به واردات نفت خام و تحقق رویای استقلال انرژی این کشور بوده که تحقق این هدف صرفا در گروی بالا ماندن قیمت نفت خام و جذاب شدن فرآیند سرمایه گذاری برای شرکت‌های بزرگ نفتی آمریکا به منظور افزایش ظرفیت تولید نفت به ویژه شیل اویل‌ها خواهد بود.

تحلیلگران و فعالان بازار نفت اعتقاد دارند: سقوط قیمت طلای سیاه به زیان آمریکایی‌ها خواهد بود و آمریکا طرفدار قیمت‌های متوسط و رو به بالا در بازار نفت است، زیرا با افزایش قیمت هر بشکه نفت به بیش از ۵۰ دلار، آمریکا می‌تواند نسبت به سرمایه گذاری و افزایش تولید از ذخایر شیل اویل خود ادامه دهد.

سیدمحمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک هم هفته گذشته با اعلام اینکه افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای بیش از ۶۰ دلار می‌تواند برای شرکت‌های نفتی آمریکا به منظور انجام سرمایه گذاری‌های جدید جذاب و مطلوب باشد، گفته است: قیمت پایین نفت به نفع آمریکایی‌ها نیست.

در این بین از چند هفته گذشته تاکنون و به ویژه پس از توافق نفتی وین بین کشورهای عضو و غیر عضو اوپک به منظور کاهش تولید نفت، تعداد دکل‌های فعال حفاری در آمریکا هم با افزایش قابل توجه‌ای همراه شده است.

در همین حال، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز گذشته با انتشار گزارشی، اعلام کرد: شرکت‌های حفاری آمریکا تعداد سکوهای فعال خود را در هفته منتهی به ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ میلادی را ۲۹ سکو افزایش داده و به این ترتیب تعداد کل سکوهای حفاری فعال در آمریکا به ۵۵۱ سکو رسید که بالاترین رقم از نوامبر ۲۰۱۵ میلادی تاکنون به شمار می‌رود.

تعداد سکوهای حفاری در آمریکا که در زمان اوج خود در اکتبر ۲۰۱۵ میلادی به یک‌هزار و ۶۰۹ سکو رسیده بود در ماه مه سال ۲۰۱۶ به علت سقوط شدید قیمت نفت به فقط ۳۱۶ سکو کاهش یافت

افزایش تعداد دکل‌های فعال حفاری در صنعت نفت و گاز آمریکا می‌تواند نشانه خوبی برای اجرای سیاست‌های کاهش وابستگی انرژی آمریکا در روزهای نخست آغاز ریاست جمهوری ترامپ باشد.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید