Performancing Metrics

طلای جهانی گران‌تر می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 387085
تاریخ انتشار: 2 بهمن 1395 - 13:21
کیتکونیوز پیش‌بینی کرد
اکثر کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز پیش بینی کردند طلا در نخستین هفته ریاست جمهوری دونالد ترامپ افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، تحلیلگران و معامله گران به ابهامی که پیرامون دولت جدید آمریکا وجود دارد و احتمال تلاش دونالد ترامپ برای پایین بردن ارزش دلار به منظور کسب برتری تجاری برای آمریکا اشاره کرده‌اند که می تواند از قیمت طلا حمایت کند.

در نظرسنجی طلای کیتکو برای هفته جاری، ۱۸ تحلیلگر و معامله‌گر شرکت کردند که از میان آنها ۱۴ نفر یا ۷۸ درصد افزایش قیمت طلا و دو نفر یا ۱۱ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند و به این تعداد هم نسبت به جهت حرکت طلا نظری نداشتند.

در این بین، ۵۸۸ سرمایه گذار در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز شرکت کردند که از میان آنها، ۳۷۹ نفر یا ۶۴ درصد انتظار داشتند قیمت طلا در هفته جاری افزایش پیدا کند در حالیکه ۱۴۱ نفر یا ۲۴ درصد کاهش قیمت این فلز را پیش بینی کردند و ۶۸ نفر یا ۱۲ درصد هم انتظار داشتند طلا ثابت بماند.

از اواسط ماه مه به این سو کارشناسان وال استریت در نظرسنجی‌های هفتگی، ۲۲ بار حرکت قیمت طلا را بدرستی پیش بینی کردند و ۱۲ بار اشتباه داشتند که درصد پیش بینی درست آنها را به ۶۵ درصد می‌رساند در حالیکه سرمایه گذاران ۲۱ پیش بینی درست در برابر ۱۳ پیش بینی اشتباه داشتند که درصد درستی پیش بینی آنها را به ۶۲ درصد می رساند.

قیمت طلا روز جمعه تحت تاثیر اُفت ارزش دلار و بازده اوراق قرضه آمریکا پس از ادای سوگند دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور جدید، افزایش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۲۱۱.۳۰ دلار بسته شد. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با ۳.۴۰ دلار یا ۰.۳ درصد افزایش، در ۱۲۰۴.۹۰ دلار بسته شد و با حدود ۰.۷ درصد افزایش برای کل هفته، برای چهارمین هفته متوالی افزایش یافت.

شاخص دلار در برابر سبدی از ارزهای دیگر ۰.۴ درصد کاهش یافت. ضعیف‌تر شدن دلار از قیمت طلا که به این ارز معامله می شود، حمایت می کند.

طلا آمار اشتغال، مسکن و بخش تولید آمریکا که بهتر از حد مطلوب بودند و دورنمای افزایش نرخهای بهره این کشور را تقویت کردند، نادیده گرفت و افزایش یافت. به گفته جیمز استیل، موضوعات پوپولیستی که از سوی ترامپ در مراسم تحلیف مطرح شد، برای طلا مثبت است و جایگاه این فلز به عنوان دارایی مطمئن را تقویت می کند.

کالین سیژینسکی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت سی ام سی مارکتس در این باره به کیتکونیوز گفت: طلا پس از رشد چشمگیری که اخیرا داشت به سوی کاهش پیش می رفت اما ضعیف شدن دلار، اوضاع را تغییر داد. اکنون که دونالد ترامپ قدرت را بدست گرفته است، ریسکهای سیاسی و ابهامات پیرامون سیاستها و دستورات وی احتمالا افزایش خواهد یافت که ممکن است سرمایه‌ها را به سوی دارایی‌های مطمئن مانند طلا و ین ژاپن هدایت کند.

شمار متعددی از تحلیلگران به احتمال عقب نشینی دلار اشاره کرده اند که به رشد قیمت طلا کمک خواهد کرد. ضعیف‌تر شدن دلار به طلا کمک می کند زیرا زمانی که این ارز ضعیف می شود، سرمایه گذاران اغلب طلا را به عنوان ارز جایگزین خریداری می کنند . بعلاوه دلار ضعیف، همه کالاها را برای خریداران دارنده سایر ارزها ارزان‌تر می کند.

به گفته تحلیلگران اچ اس بی سی، ماهیت و جهت سیاستهای اقتصادی دونالد ترامپ هنوز مشخص نیست و ممکن است بر تصمیم بانک مرکزی و طلا تاثیر گذارد. طبق نظریه اقتصاد کلان سنتی، کاهش چشمگیر مالیات و هزینه بر روی زیرساخت، روند افزایش نرخهای بهره را تسریع خواهد کرد. این امر مانع از داغی اقتصاد می شود اما ترامپ ممکن است تدابیر محرک مالی که مورد انتظار بازار است را به اجرا نگذارد. طبق گزارش این بانک، سطح ابهام همچنان بالا مانده و بانک مرکزی نسبت به وضع موانع تجاری و اختلافات ارزی نگران است. بنابراین در عین حال که امکان افزایش نرخهای بهره وجود دارد و بر طلا تاثیر می گذارد، همچنان ابهامات زیادی وجود دارد که مانع از کاهش بیشتر قیمت طلا خواهد شد. بنابراین بازار طلا ممکن است جهت حرکت بعدی خود را تحت تاثیر اظهارات ترامپ و دستیارانش درباره ماهیت سیاستهای اقتصادی، پیدا کند.

جورج جرو، مدیرکل شرکت "آر بی سی ولث منیجمنت" هم انتظار دارد طلا به قیمت بالاتری صعود کند. وی به حفظ رشد طلا با وجود اظهارات اخیر مقامات بانک مرکزی آمریکا که از افزایش نرخهای بهره حمایت کرده اند، اشاره کرد.

اما رابین بیهار، تحلیلگر فلزات در بانک سوسیته جنرال فرانسه انتظار دارد تا زمانی که بازارها شفافیت بیشتری درباره سیاستهای اقتصادی ترامپ پیدا کنند، قیمت طلا حرکت ثابت یا رو به پایین داشته است.

انتهای پیام/

کد:94108

نظرات
ADS
ADS
پربازدید