Performancing Metrics

شاخص بدهی تاپایان امسال در فرابورس راه اندازی می شود | اتاق خبر
کد خبر: 387135
تاریخ انتشار: 3 بهمن 1395 - 11:45
مدیرعامل فرابورس:
مدیرعامل فرابورس با بیان این که نیمی از معاملات این بازار به سهام اختصاص دارد، گفت: تا آخر امسال شاخص بدهی که ویژه اوراق و بازار بدهی است راه اندازی می شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، امیر هامونی درباره سهم معاملات سهام و اوراق بدهی در فرابورس، افزود: روزانه تقریبا نیمی از معاملات این بازار به سهام و نیم دیگر به سایر اوراق از جمله اوراق بدهی اختصاص دارد.

مدیرعامل فرابورس اضافه کرد: اکنون، معاملات اوراق بدهی در شاخص فرابورس لحاظ نمی شود و شاخص فرابورس برگرفته از بازار اول و دوم فرابورس است.

وی ادامه داد: بر این اساس، در حال تهیه شاخصی جداگانه برای بازار بدهی هستیم که برای اجرایی کردن این طرح، قراردادی نیز امضا شده است.

مدیرعامل فرابورس همچنین گفت، در حال تدوین فرمول محاسبه شاخص بدهی هستیم که مراحل پایانی خود را می گذراند.

اوراق بدهی، ابزاری مالی با درآمد ثابت برای تسویه بدهی دولت به طلبکاران و پیمانکاران است؛ از طریق اوراق بدهی و خزانه می توان برای اجرای پروژه ها و پرداخت بدهی ها تامین مالی کرد.

وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است در سال 1395 تا مبلغ 125 هزار میلیارد ریال اوراق تسویه خزانه منتشر کند.

هر چند انتشار این اوراق مزایایی را به دنبال داشته و می تواند به تسویه بخشی از بدهی های دولت و نهادهای عمومی کمک کند، اما انتقاداتی نیز نسبت به انتشار اوراق بدهی وجود دارد،

به نظر برخی کارشناسان، این اوراق، رقیبی برای بازار سهام به شمار می رود که کاهش رونق و افت حجم و ارزش معاملات بازار سهام را به دنبال دارد.

ایمان مقدسیان یکی از کارشناسان بازار سرمایه، پیش از این درباره انتشار اوراق بدهی گفته بود: سود اوراق خزانه که توسط دولت در بازار سرمایه منتشر می شود، در برخی موارد بالاست به طوری که اکنون شاهد اوراق خزانه با سود 25 درصدی هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزوده بود: این اوراق بدون ریسک، سود بالایی را عاید سرمایه گذاران می کند، در نتیجه برخی سرمایه گذاران ترجیح می دهند به جای خرید و فروش در بازار سهام در اوراق خزانه که سود ثابت و مطمئنی دارد، مشارکت کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که اوراق خزانه با سود 25 درصدی، توازن بازار پولی کشور را بر هم می زند، بیان داشته بود: باید برای کاهش نرخ سود اوراق خزانه و نزدیک کردن آن به نرخ تورم اقدام کرد، در هیچ نظام اقتصادی، منطقی نیست که سود اوراق با درآمد ثابت، سه برابر میزان تورم باشد.

در مواجهه با این انتقادات، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره بازار بدهی معتقد است: با توجه به ظرفیت‌های سودآوری شرکت‌ها در بلند مدت، بازار سهام همچنان از جذابیت خوبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار خواهد بود و به بازار اوراق بدهی نیز به عنوان مکمل سرمایه‌گذاری در بازار سهام باید نگاه کرد.

انتهای پیام/

کد: 94108

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید