Performancing Metrics

تجارت محدود ایران با بحرین | اتاق خبر
کد خبر: 387821
تاریخ انتشار: 15 بهمن 1395 - 19:08
تجارت میان ایران و بحرین طی ۱۰ سال گذشته همواره محدود بوده و روندی نزولی داشته است اما به یکباره در سال گذشته به شکل قابل توجهی واردات از این کشور افزایش یافته است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بررسی روند ۱۰ ساله تجارت ایران - بحرین در بازه زمانی ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ نشان می‌دهد که تجارت میان این دو کشور محدود بوده و روندی نزولی بوده است، اما از سال ۱۳۹۱ به بعد ابتدا با شیبی ملایم و در سال ۱۳۹۴ به شکلی قابل توجه واردات از بحرین افزایش یافته است. این در حالی است که به جز سال ۱۳۸۴ و ۱۳۹۱ در تمامی سال ها تراز تجاری ایران با بحرین منفی بوده است.

متوسط قیمت صادرات در ۱۰ سال گذشته با شیبی ملایم و نوساناتی اندک رو به افزایش بوده ولی متوسط قیمت واردات از سال ۱۳۸۸ با شتاب بالایی افزایش یافته و به رکود ۱۷.۵ دلار در هر کیلوگرم در سال ۱۳۹۱ رسیده که دلیل این اتفاق نیز افزایش ناگهانی حضور کالاهای تک در سبد وارداتی است. هر چند در سال ۱۳۹۲ شاهد سقوط آزاد این شاخص تا نزدیکی های صفر هستیم.

با وجود رشد مثبت واردات بحرین در سال های گذشته به استثنای سال آخر بعد از سال ۱۳۹۱ و همزمان با تشدید تحریم ها واردات این کشور از ایران به شدت کاهش یافته و در سطحی بسیار پایین آمده است.

این در حالی است که ارزش صادرات در سال ۱۳۸۴ معادل ۱۱۸ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵معادل ۵۱ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۳۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۵۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۲۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۲۸ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۳۰ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۱ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۰ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۱۰ میلیون دلار بوده است.

ارزش واردات در سال ۱۳۸۴ معادل ۴۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۱۲۵ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۹۸ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۹۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۴۸ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۳۱ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۱۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۱۴ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۲۱ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۲۴ میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۶۸ میلیون دلار بوده است.

همچنین تراز تجاری در سال ۱۳۸۴ معادل ۶۹ میلیون دلار، در سال ۱۳۸۵ معادل ۷۴- میلیون دلار، در سال ۱۳۸۶ معادل ۵۹- میلیون دلار، در سال ۱۳۸۷ معادل ۴۱- میلیون دلار، در سال ۱۳۸۸ معادل ۲۳- میلیون دلار، در سال ۱۳۸۹ معادل ۳- میلیون دلار، در سال ۱۳۹۰ معادل ۷- میلیون دلار، در سال ۱۳۹۱ معادل ۱۶ میلیون دلار، در سال ۱۳۹۲ معادل ۱۰- میلیون دلار، در سال ۱۳۹۳ معادل ۱۴- میلیون دلار و در سال ۱۳۹۴ معادل ۵۸- میلیون دلار بوده است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید