Performancing Metrics

جنگ دوقوه در امریکا به نفع مهاجران | اتاق خبر
کد خبر: 387871
تاریخ انتشار: 16 بهمن 1395 - 12:27
تازه‌ترین اخبار از نادیده گرفتن دستور مهاجرتی ترامپ حکایت دارد
آیا دونالد ترامپ و همکارانش در شورای امنیت ملی این کشور پشت رخداد مهم سست شدن دستور رییس‌جمهور برای منع ورود ۹۰ روزه متقاضیان ورود به امریکا هستند؟

مهاجران امريكا

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ساعت24،  برخی تحلیل‌ها به ویژه رویکرد رسانه‌هایی که با منابع دولتی اداره می‌شوند در زمینه اطلاع‌رسانی گسترده از افزایش مخالفت‌ها با دستور ترامپ این گمانه‌زنی را تقویت کرده است.

از سوی دیگر اما برخی تحلیلگران می‌گویند ایستادگی مقام‌های قضایی از قدرت بالای این نهاد و استقلال کافی آن در مواجهه با تصمیم‌های تندروانه دولت است. هر دلیلی که داشته باشد اما ایستادگی مقام‌های قضایی و جنگ دو قوه مجریه و قضاییه در امریکا به نفع ایرانیان متقاضی ورود به این کشور شده است.

برپایه تازه‌ترین اخبار از قوه قضاییه در ایالت واشنگتن امریکا موقتا دستور اجرایی رییس‌جمهور امریکا دایر بر ممنوعیت ورود مسافران از هفت کشور ایران، عراق، سوریه، یمن، سودان، سومالی و لیبی را در سراسر امریکا متوقف کرده است.

قاضی جیمز روبارت در شهر سیاتل واشنگتن عصر جمعه علیه ادعای وکلای دولت رای داد که می‌گفتند ایالت‌ها جایگاه حقوقی لازم برای به چالش گرفتن دولت فدرال در این زمینه را ندارند. قاضی روبارت گفت: ایالت واشنگتن نشان داده است که این دستور آسیب‌های فوری و غیرقابل جبران به بار می‌آورد.

دستور دونالد ترامپ در روز جمعه گذشته با اعتراضات گسترده و محکومیت سازمان ملل و سایر کشورها روبرو شد اما دولت امریکا استدلال کرد که باعث امنیت بیشتر این کشور می‌شود. سخنگوی کاخ سفید جمعه شب در بیانیه‌ای نوشت: وزارت دادگستری در نخستین فرصت قصد دارد توقف اضطراری این حکم (دادگاه) را درخواست کند و از دستور اجرایی رییس‌جمهور دفاع خواهد کرد، که به عقیده ما دستوری قانونی و مناسب بوده. دستور رییس‌جمهور برای حفاظت از کشور صادر شده و او اختیار قانونی و مسوولیت حفاظت از مردم امریکا را دارد.

دیوید ویلیس خبرنگار بی‌بی‌سی در واشنگتن‌دی‌سی می‌گوید این چالشی عمده برای دولت ترامپ است و به این معنی است که شهروندان این هفت کشور اکنون - روی کاغذ - می‌توانند برای ویزای امریکا درخواست بدهند.

دولت و تجدید نظر

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که در پی صدور این حکم اداره گمرک و حفاظت مرزی امریکا به خطوط هوایی گفته است مسافران این هفت کشور را به مقصد امریکا سوار کنند. همزمان به گزارش این خبرگزاری وزارت خارجه در همکاری با سازمان امنیت ملی و تیم‌های حقوقی دولت مشغول بررسی این مساله هستند که حکم تازه دادگاه چگونه بر عملکرد آنها اثر می‌گذارد.

واشنگتن نخستین ایالتی بود که شکایتی را علیه دستور آقای ترامپ تسلیم دادگاه کرد. باب فرگوسن دادستان این ایالت گفت که دستور ترامپ باعث زیان قابل توجه ساکنان این ایالت می‌شود و در عمل تبعیض روا می‌دارد. ایالت مینه‌سوتا هم بعد به این شکایت پیوست. این دو ایالت هم‌اکنون موقتا می‌توانند از اجرای دستور مهاجرتی ترامپ خودداری کنند تا زمانی که دادگاه سر فرصت شکایت رسمی آنها در این مورد را بررسی کند. البته حکم دادگاه باید در همه ایالت‌ها مراعات شود.

این شکایت می‌گوید که دستور دولت غیرقانونی و ناقض قانون اساسی است. آقای فرگوسن دادستان ایالتی در دادگاه گفت: ایالت واشنگتن علاقه عمیقی به حفاظت از ساکنان این ایالت در برابر آسیب‌های ناشی از تبعیض غیرمنطقی که در دستور (ترامپ) گنجانده شده دارد. وکلای دولت فدرال استدلال کرده‌اند که کنگره حق تصمیم‌گیری در مورد مسائل امنیت ملی و کنترل مهاجرت را به رییس‌جمهور داده است. در شکایت واشنگتن و مینه‌سوتا آمده است که آقای ترامپ با شعار منع کردن ورود مسلمانان مبارزه می‌کرد.

به گزارش ساعت ۲۴، دستور اجرایی آقای ترامپ پذیرش پناهجو را برای ۱۲۰ روز معلق می‌کند و پذیرش پناهجو از سوریه تا آینده نامعلوم متوقف می‌شود. به علاوه ویزای کسانی که از هفت کشور مزبور می‌آیند برای ۹۰ روز معلق می‌شود. یک وکیل دولت امریکا روز جمعه در دادگاهی در ویرجینیا گفت که در نتیجه آن دستور ۱۰۰ هزار ویزا باطل شده است اما وزارت خارجه توضیح داد که با کنار گذاشتن ویزاهای دیپلماتیک و منقضی در مجموع ۶۰ هزار ویزا باطل شده است.

دادگاه‌هایی در شش ایالت امریکا - ویرجینیا، نیویورک، ماساچوست، میشیگان، واشنگتن و کالیفرنیا - مشغول بررسی شکایت‌ها علیه این دستور بوده‌اند. روز سه شنبه دادگاهی فدرال در لس‌آنجلس دستور ترامپ در مورد کسانی که ویزای مهاجرت دارند را معلق کرده بود. قاضی آندره بیروت در حکم خود مشخصا نوشت که مقام‌ها حق «لغو ویزاهای مهاجرتی شاکیان» را ندارند.

در عین حال دادگاه دیگری در ایالت ماساچوست از تمدید دستوری مشابه برای توقف اجرای دستور دونالد ترامپ که شنبه پیش صادر شده بود خودداری کرده است. اما با توجه به دستور دادگاه واشنگتن تصمیم قاضی در ماساچوست احتمالا برای مسافران بی‌اهمیت است. دستور قبلی دادگاه ماساچوست دستور ترامپ را تا روز ۵ فوریه متوقف می‌کرد که حالا تمدید نشده است.

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید