Performancing Metrics

تلگرام؛ چالش جدید صنعت هوایی در نوروز | اتاق خبر
کد خبر: 388066
تاریخ انتشار: 20 بهمن 1395 - 09:28
با نزدیک شدن به تعطیلات عید نوروز و آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای خرید بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشور برنامه‌های خود برای مدیریت بازار در ایام نوروز را در حالی کلید زد که به نظر می‌رسد این بازار مهمان ناخوانده جدیدی خواهد داشت.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، پس از آن‌که سازمان هواپیمایی در طول سال‌های گذشته در برنامه‌ای چند مرحله ای ابتدا نسبت به متنوع‌سازی نرخ بلیت هواپیما اقدام و سپس آزادسازی کامل این بازار را اعلام کرد، خرید بلیت برای مسافران با چالش‌هایی همراه بود.

در ماه‌های ابتدایی این طرح، بعضی از آژانس‌های فروش بلیت هواپیما با اقدام به چارتر کردن بعضی از پروازها نرخ بلیت را در ایام پیک سفر به بالاترین حد خود رساندند. تا جایی که در تعطیلات نوروز دو سال قبل قیمت بلیت هواپیما در بعضی از پروازهای داخلی به بیشتر از ۲ میلیون تومان نیز رسید.

پس از این اتفاقات و با توجه نارضایتی شکل گرفته در بازار، سازمان هواپیمایی با همکاری شرکت‌های هواپیمایی داخلی نسبت به مدیریت بازار بلیت هواپیما در ایام پیک سفر اقدام کرد.

با سیاست‌گذاری‌های جدید در نوروز سال گذشته شرکت‌های هواپیمایی موافقت خود را با مدیریت کامل بازار نشان دادند تا به این ترتیب بازار سفرهای نوروزی با انتخاب بسیار پایینی کار خود را به پایان برسانند.

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز سال ۱۳۹۶ یک بار دیگر این سازمان با همکاری ایرلاین‌های داخلی برنامه‌ریزی شبیه به آنچه در سال گذشته اتفاق افتاده بود را در دستور کار خود قرار دادند. طبق اعلام دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تمامی ایرلاین‌های داخلی آماده هستند در چارچوب سیاست‌های در نظر گرفته شده اقدامات لازم را انجام دهند تا بازار در نوروز ۱۳۹۶ نیز با آرامش کار خود را انجام دهد.

به دنبال این اقدامات نخستین جلسه از ستاد نوروزی بازار هوایی در سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد تا مسئولیت کامل فرآیند فروش بلیت و قیمت‌های ارائه شده به شرکت‌های هواپیمایی تنفیذ شود.

با نهایی شدن سیاست‌ها در سطح کلان تنها نگرانی باقی مانده برای سازمان هواپیمایی بحث ورود مهمانان ناخوانده جدید به این بازار است. به طور خاص نگرانی‌های مطرح شده حول محورهای سایت‌های فروش بلیت و سامانه‌هایی است که از طریق شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام نسبت به فروش بلیت اقدام می‌کنند. سامانه‌هایی که در طول ماه‌های گذشته نیز در ایام پیک سفر برای بعضی مسیرها قیمت‌هایی ارائه می‌کردند که با واقعیت‌های بازار تفاوتی قابل توجه داشت.

هر چند به نظر می‌رسد با همکاری شرکت‌های خصوصی و دولتی هوایی ایران با نهادهای حاکمیت احتمالا بازار بلیت‌های نوروزی سال ۱۳۹۶ نیز مانند سال جاری تا حد زیادی مدیریت شده و از قیمت‌های نجومی فاصله خواهد گرفت، اما ورود مهمانان جدید به بازار امکان آن وجود دارد که در روزهای پایانی سال و اوج‌گیری تقاضای سفر باز هم قیمت‌ها به سمت افزایشی شدن قدم بردارند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید