Performancing Metrics

ضدایرانی ها چگونه دولت ترامپ را به شکست خواهند کشاند؟ | اتاق خبر
کد خبر: 388076
تاریخ انتشار: 20 بهمن 1395 - 09:53
نشریه The Week:
ترامپ مشاوره افرادی را قبول کرده که همگی جنگ طلب و دشمن ایران و چین هستند . این افراد نفود اظلاعاتی بر روی ترامپ دارند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از انتخاب، «دِ ویک» در گزارشی تحت عنوان «ضدایرانی ها چگونه دولت ترامپ را به شکست خواهند کشاند؟» نوشت: اگر به خود اجازه داده اید که متقاعد شوید امریکا سیاست خارجی منفعلانه ای را در دوره ی ترامپ دنبال می کند، باید نگران باشید.

شاید این اخبار که برخی امیدوارند سیاست خارجی صلح جویانه تری از سوی ترامپ اتخاذ شود برای شما متقاعد کننده باشد. زمانی که او در دوران تبلیغات انتخاباتی اش بود دو پیام منتاقض را همزمان به جهانیان منتقل می کرد. در آن زمان او خود را یک کاندیدای صلح طلب معرفی کرده بود که ادعا میکرد به دنبال برگرداندن عزت به آمریکاست و علیه نهادهای واشنگتن و جنگ های هزینه بر آنها شوریده است. اما بعضی مواقع این پیام را منتقل می کرد که او سرسخت تر و خون خوارتر از نهادهای موجود است. او می گفت نفت را به آمریکا برخواهد گرداند و توافق هسته ای اوباما با ایران را پاره خواهد کرد.

ترامپ امروز هم به دنبال دیدگاه های متناقض سیاست خارجی اش است : او رییس جمهوری بدون استراتژیست. اگر این تناقضات حل نشود منجر به سردرگمی در میان متحدان و دشمنان آمریکا خواهد شد و به همین ترتیب دشمنی با آمریکا در سراسر جهان افزایش خواهد یافت.

ترامپ همین الان هم نشان داده که به دنبال تنش زدایی با روسیه است. این غیر معمول نیست. دو سلف پیشین ترامپ نیز سعی داشتند چنین استراتژی ای را در بدو ورودشان به دولت در پیش بگیرند. در نهایت ترامپ به این نتیجه رسیده که باید تحریم ها علیه روسیه را کاهش دهد و بارها گفته می خواهد پیمان کاهش سلاح های هسته ای را از میان بردارد. روسیه به نظر بی میل می رسد. در همین حال، نیکی هیلی سفیر ترامپ در سازمان ملل گفته که کریمه به اوکراین تعلق دارد.

همزمان ترامپ به جنگ بی ثمرش در یمن که از اوباما به ارث برده است ادامه می دهد و ظاهرا امیدوار است که این جنگ پیام حسن نیتی به متحد قدیمی آمریکا یعنی عربستان سعودی باشد. اما این همزمان به این معناست که برنامه ای را برای یک حمله خطرناک باید در سر داشته باشد.

ترامپ مشاوره افرادی را قبول کرده که همگی جنگ طلب و دشمن ایران و چین هستند . این افراد نفود اظلاعاتی بر روی ترامپ دارند.

هفته گذشته ترامپ برنامه اش را برای افزایش تحریم های ایران اعلام کرد. مایکل فلین مشاور امنیت ترامپ که فردی متعصب و دشمن با ایران است نیز به اشتباه گفت ایران به ناو سعودی جمله کرده است. عبارات فلین از نیروهای یمنی در این درگیری ها چشم پوشی کرد و اقدامات حوثی ها را بدون هیچ دلیلی به ایران نسبت داد. چیز عجیبی که در رابطه با مشاوران ترامپ به چشم می خورد این است که آنها به هر بهانه ای در مورد حمله به یک ملت اظهار نظر میکنند.

مواضع تند نسبت به ایران درست در تضاد با تنش زدایی با روسیه است. روس ها سالهاست که با ایران ارتباط دارند و الان در بهترین وضعیت تجارت با ایران هستند و دو کشور با هم در حمایت از بشار اسد در سوریه میجنگند. سیاست خارجی ای که به دنبال جدا کردن این دو ملت از همدیگر است باید استراتژی های پیشرفته ای را به کار برده باشد. اما این سوال روشنی است که بپرسیم آیا ترامپ و مشاورانش این واقعیت ها را فهمیده اند یا نه. نوشته های فلین نشان می دهد او روسیه را به عنوان یک شریک خوب می داند که میتواند در حمایت از نظم جهانی غربی در مقابل اسلام با آنها همکاری کند. اما واقعیت این است که روسیه مثل آمریکا پیوند ها و منافع انکار نشدنی ای در خاورمیانه دارد که نمی تواند به این راحتی ها از آنها چشم پوشی کند.

این شروع ضعیفی برای هر کسی بوده که امیدوار بود سیاست خارجی درستی در دولت ترامپ پیگیری شود. فرمان اجرایی ترامپ در مقابل پناه جو ها و استراتژی های غلط او برای هدایت آمریکا و سوق دادن این کشور به سمت درگیری های بیشتر بخشی از این شروع ضعیف است.

 

 

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید