Performancing Metrics

سیاستگذاری برای واردات دانه روغنی به جای روغن | اتاق خبر
کد خبر: 388112
تاریخ انتشار: 20 بهمن 1395 - 16:50
وزارت کشاورزی اعلام کرد
مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت کشاورزی اعلام کرد گرچه ظرفیت‌ کارخانه‌های روغن‌کشی و روغن نباتی بسیار بیشتر از نیاز داخلی کشور است اما سیاستگذاری به گونه‌ای است که دانه روغنی به جای روغن خام به کشور وارد شود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، چند روز پیش اسحاق جهانگیری کارخانه روغنی‌کشی نوید خلیج فارس را افتتاح کرد و در مراسم بهره‌برداری آن گفت که با توجه به کافی نبودن تولید دانه‌های روغنی در کشور که کفاف تامین کنجاله و روغن مورد نیاز را نمی‌کند بایستی به جای واردات کنجاله و روغن خام، دانه‌های روغنی وارد کرد تا به ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در داخل کشور کمک کرد.

در این راستا علیرضا مهاجر - مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی - در این خصوص گفت: سیاست وزارت جهاد کشاورزی به سمتی حرکت خواهد کرد تا از این پس به جای واردات روغن خام، دانه‌های روغنی به کشور وارد شود، چراکه از نظر کیفیت محصول تولید شده در داخل و ابعاد اقتصادی، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده به نفع کشور است که دانه‌های روغنی را وارد کنیم به شرط آنکه دانه‌هایی مانند آفتاب‌گردان و کلزا به جای سویا وارد شود که از کیفیت بالاتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه واردات دانه روغنی از نظر کیفیت و ماندگاری بسیار بهتر از روغن خام است، گفت: تولید داخلی در راستای افزایش ضریب خودکفایی در تولید دانه‌های، سیاست‌ اصلی وزارت جهاد کشاورزی است و در کنار آن بر واردات دانه‌های روغنی به جای روغن خام تاکید خواهد کرد.

ظرفیت کارخانه‌های روغن‌کشی و روغن‌نباتی بیشتر از نیاز داخلی

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: مسئله اصلی این است که با افتتاح این کارخانه در خلیج فارس، ظرفیت تولید دانه‌های روغنی در کشور به بیش از پنج میلیون تن رسید و در آینده نیز بیشتر خواهد شد. در حالی که نیاز داخلی کشور نهایتا حدود سه میلیون تن است و از سوی دیگر نیز ظرفیت تولید روغن نباتی و صنایع آن بیش از ۳.۵ میلیون تن است در حالی که کشور به حدود ۱.۴ میلیون تن روغن نباتی نیاز دارد که این نشان می‌دهد این ظرفیت‌های مازاد جایی برای بازار داخلی ندارد مگر آنکه سیاستگذاری‌ها به سمتی حرکت کند تا روغن مازاد تولید شده، صادر شود.

مهاجر گفت: بهتر است به جای هزینه برای احداث چنین کارخانه‌هایی صنایعی را به بهره‌برداری برسانیم که کشور به آنها بیشتر نیاز دارد یا اینکه به تولید دانه‌های روغنی در کشور کمک کنیم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید