Performancing Metrics

همایش بزرگداشت روز ملی آب یازدهم اسفند در اتاق ایران برگزار می‌شود | اتاق خبر
کد خبر: 388879
تاریخ انتشار: 4 اسفند 1395 - 09:47
به همت مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران
رئیس و معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در نشست خبری با نماینده‌‌های رسانه‌های جمعی، ضمن اعلام زمان برگزاری همایش روز ملی آب، به سوال‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با اعلام این خبر که همایش بزرگداشت روز ملی آب یازدهم اسفند در اتاق ایران برگزار می‌شود، در مورد اهداف اتاق ایران از برگزاری این همایش، گفت: اتاق ایران بزرگداشت روز ملی آب را به رسم نیاکان و برای جلب توجه همه مردم و ذی‌نفعان به مساله آب، سال گذشته برگزار کرده و امسال هم برگزار می‌کند چرا که معتقد است ورود مردم و ذی‌نفعان به مساله آب، یکی از راه‌های رسیدن به راه‌حل در این مساله است.

محمد حسن شریعتمدار اطلاع‌رسانی از وضعیت کنونی آب کشور، شناسایی کمبودها و مشکلات حوزه آب و تجلیل از خدمتگزاران حوزه آب را از دیگر اهداف این همایش عنوان کرد.

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با اشاره به حضور دو معاونت‌ از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان آب در همایش یازده اسفند، گفت: امسال از همه مسئولان خواسته‌ایم که بیایند و در همایش شرکت کنند. برای سال آینده هم تمایل داریم  مدیریت همایش را به سازمان‌های مردم‌نهاد بسپاریم.

شریعتمدار با اشاره به برنامه‌های جانبی همایش بزرگداشت روز ملی آب و برگزاری نمایشگاه و اعلام برندگان مسابقه عکاسی آب گفت: 880 نفر در مسابقه عکس شرکت کرده اند و تاکنون 3200 عکس برای دبیرخانه همایش ارسال‌شده است که از این تعداد 50 عکس برای نمایشگاه انتخاب می‌شود.

وی با اشاره به شکل‌گیری مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب طبق قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال 90، گفت: تشکیل این مرکز در اتاق ایران تأکیدی بر اهمیت اتاق ایران به مسایل آب کشور است.

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آثار بحران آب از فقر و تعارضات اجتماعی تا بیکاری را شامل می‌شود، گفت: خشک‌شدن تالاب‌ها و رودخانه‌ها، شورشدن و آلودگی آب، بالارفتن هزینه تولید آب، افت آب‌های زیرزمینی  نیز از برون‌دادهای طبیعی بحران آب است و این بحران نتیجه پنجاه سال کم‌توجهی به مسایل آب و راهکارهای توسعه‌ای نشات گرفته از استفاده وسیع منابع است.

شریعتمدار معتقد است هر چه دیرتر به بحران آب بپردازیم، علاوه بر اینکه هزینه ترمیم این بحران افزایش می یابد، ممکن است در بعضی موارد راه‌حل‌ها هم به نتیجه نرسند.

رئیس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران همچنین به دو اقدام مهم تعادل بخشی به منابع آب و افزایش بهره‌وری اشاره کرد و گفت: اضافه برداشت زیادی در منابع آب داریم و باید این موضوع را با صرفه‌جویی در منابع آن بهبود ببخشیم. همچنین باید ببینم چه اقداماتی انجام دهیم که از یک متر مکعب آب، محصول بیشتری برداشت کنیم و بهره‌وری بیشتری داشته باشیم؛ که خوشبختانه طی دو سال گذشته در این موضوع پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

شریعتمدار تصریح کرد: بهره‌وری در منابع آب از میزان 1.07 کیلوگرم به ازای هر متر مکعب آب،  با 12 درصد بهبود به 2.1 در سال‌های 93 و 94 رسیده است.

وی با اشاره به برنامه ششم هم گفت: اگر در برنامه ششم به تعادل بخشی و افزایش بهره‌وری توجه کنیم و بتوانیم یک میلیارد متر مکعب آب را در بهره‌وری و 11 میلیارد متر مکعب آب را در تعادل‌بخشی حفظ کنیم، می‌توانیم بگوییم که منابع آب تا حدی در برنامه ششم ساماندهی می‌شوند.

شکل جدیدی از مدیریت مساله آب با مشارکت بخش‌خصوصی شکل گرفته است

معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران با اشاره به رصد و ارائه مشاوره‌های اتاق در زمینه خشک شدن تالاب گاوخونی، دریاچه ارومیه و ریزگردها گفت: به نظر می‌رسد شکل جدیدی از مدیریت در حوزه آب با مدیریت جامعه شکل‌گرفته است. درگذشته این اقدامات تنها در دولت بود اما در حال حاضر نهادهای سیاست‌گذار ملی پذیرفته‌اند هر جا راجع به آب صحبت می‌شود، اتاق به‌عنوان یک مرجع تأثیرگذار اقداماتی را بر عهده بگیرد.

عباس کشاورز افزود: آب موضوعی اثرگذار بر همه عرصه‌ها است. از اقتصاد و تولید تا رفتارهای اجتماعی همه از آب تأثیر می‌گیرند. حال به هر دلیلی که دچار بحران آب‌شده‌ایم باید برای حل این مشکل تلاش کنیم.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی هدف اصلی این همایش را اطلاع‌رسانی در مورد مسئله آب، ترغیب دستگاه‌‌های دولتی برای مشارکت بیشتر در حل این مسئله و همچنین مشارکت همه ذی‌نفعان، مردم و افراد درگیر این موضوع عنوان کرد.

کشاورز در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نهادهای مرتبط با آب در سطح بین‌المللی، گفت: مسئله آب نه‌تنها برای کشورهای خشک مثل ایران بلکه برای همه کشورها مهم است و  همه کشورها نهادهایی مرتبط با این موضوع ایجاد کرده‌اند.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی اهمیت ابعاد زیست‌محیطی و اجتماعی موضوع آب را هم موردتوجه قرارداد و گفت: اگر به مسئله آب از دید اجتماعی و زیست‌محیطی توجه نکنیم، توجه به مشکل آب بسیار «شکننده » خواهد بود. اتاق ایران هم از این جنبه ورود جدی به موضوع آب داشته است.

کشاورز در پاسخ به سؤالی درباره میزان بارش‌های اخیر، گفت: امسال پاییز خوبی ازنظر بارش نداشتیم اما از اواسط بهمن‌ماه میزان بارندگی‌ها تغییر کرد و وضعیت بارندگی نسبت به گذشته بهتر شد. به‌طوری‌که استان فارس از خشکسالی ممتد به سمت نرمال رفت و استان‌های کرمان و خراسان جنوبی هم وضعیت بهتری پیدا کردند. البته بهبود به این معنی که نسبت به وضعیت خودشان بهتر شدند. در کل باید گفت توزیع بارندگی در مناطق مختلف متعادل‌تر شده است.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤالی در مورد عضویت اتاق ایران در شورای عالی آب، گفت: عضویت نداشتن اتاق ایران در شورای عالی آب مورد انتقاد فعالان اقتصادی است؛ اما متأسفانه در قانون سال 79 شورا، این مورد پیش‌بینی‌نشده است. با این حال ما تلاش می‌کنیم از طریق آیین‌نامه یا تصویب قانونی جدید، حضور بخش خصوصی را در این شورا،  تسهیل کنیم.

کشاورز همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد «حق استفاده از آب‌های مرزی ایران» گفت: از اول انقلاب تا این دولت به وجود آب‌های مرزی توجه نکرده‌ایم؛ اما این دولت طرح مرزی غرب را کلید زده است. همچنین کارگاه‌هایی برای پرداختن به موضوع آب‌های مرزی توسط دولت برگزار می‌شود. درواقع چراغی برای موضوع آب‌های مرزی روشن‌شده است و این موضوع به‌صورت جدی روی میز  دولت آمده است.

 
کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید