Performancing Metrics

آخرین اخبار از تعاملات گازی و نفتی ایران و عراق | اتاق خبر
کد خبر: 388969
تاریخ انتشار: 5 اسفند 1395 - 16:51
در سفری که وزیر نفت کشورمان اخیرا به عراق داشت، موضوعات نفتی و گازی دو کشور مورد بحث قرار گرفت و قرار شد ایران از یک سو گاز به عراق صادر و از سوی دیگر نفت این کشور را به کشورهای دیگر صادر کند

در سفری که وزیر نفت کشورمان اخیرا به عراق داشت، موضوعات نفتی و گازی دو کشور مورد بحث قرار گرفت و قرار شد ایران از یک سو گاز به عراق صادر و از سوی دیگر نفت این کشور را به کشورهای دیگر صادر کند؛ موضوعاتی که ایران آمادگی خود را اعلام کرده و یک اقدام در گرو اتخاذ تصمیم مشخص عراق و اقدام دیگر در گرو پیشنهاد یک مشاور بین المللی است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه صبح روز دوشنبه (دوم اسفند) در راس هیئتی وارد بغداد شد و در مذاکرات مشترک با وزیران نفت و برق عراق درباره همکاری‌های دوجانبه در زمینههای نفت و انرژی گفتوگو کرد. گفت و گویی که نتیجه آن امضای یک یادداشت تفاهم همکاری در زمینههای مختلف نفت و گاز بود.

در بخشهایی از این یادداشت تفاهم همکاری، به توسعه میدانهای نفت و گاز مشترک مرزی، صدور خدمات فنی و مهندسی، صادرات کالا و همکاری در زمینه نفت و مشتقات آن اشاره شده است.کمک به بازسازی زیرساخت‌های پالایشگاه‌های نفت و گاز عراق از سوی ایران از دیگر بندهای این یادداشت تفاهم همکاری است.

وزیر نفت کشورمان و جبار علی حسین اللعیبی، وزیر نفت عراق در مورد صادرات نفت کرکوک از طریق یک خط لوله که از اراضی ایران عبور می کند به تفاهم رسیدند و قرار شد یک مشاور بین المللی پیرامون توجیه فنی و اقتصادی این طرح معرفی شود.

اعطای بورسیه‌های دانشگاهی به دانشجویان عراقی برای تحصیل در رشته های بالادستی نفت و گاز از دیگر بندهای مهم این یادداشت تفاهم همکاری است. دوطرف توافق کردند که در چارچوب این یادداشت تفاهم همکاری یک کمیته مشترک برای پیگیری تصمیمها و تفاهم‌های صورت گرفته تشکیل شود.

در این بیانیه آمده است که العبادی و زنگنه همچنین در باره رفع موانع و مشکلات بر سر راه گسترش افقهمکاریهای مشترک تبادلنظر کردند و در این زمینه تعدادی از طرحهای پیشنهادی برای همکاری مطرح و به بحث گذاشته شد.

بخشی از مذاکرات روز دوشنبه زنگنه در بغداد به بحث و گفتوگو با وزیر نیرو عراق اختصاص یافت که در این جلسه خواستار مساعدت زنگنه برای تسریع در به جریان انداختن گاز در خط لوله ایران به عراق از مسیر دیاله بود.عراق قصد دارد با استفاده از گاز وارداتی ایران، سوخت نیروگاههای خود را تامین و گاز را جایگزین نفت و گازوئیل کند.

توسعه میدانهای نفت و گاز مشترک، صدور خدمات فنی و مهندسی و کالا (در بخش نفت و گاز) از ایران به عراق و تبادل نفت و گاز و همچنین کمک به زیرساخت پالایشگاههای نفت عراق، از جمله مهمترین بندهای تفاهم نامه ای بود که توسط وزیر نفت کشورمان و وزیر نفت عراق در بغداد امضا شد.

جزئیات صادرات نفت کرکوک توسط ایران

بر اساس این گزارش، وزیر نفت روز سه شنبه در جمع خبرنگاران مورد صادرات نفت کرکوک، توضیح داد این پیشنهاد در جلسه روز گذشته که با وزیر نفت عراق داشتیم مورد بحث قرار گرفت و قرار شد یک مشاور بین‌المللی برای این منظور انتخاب شود و این مشاور بر اساس چارچوب‌هایی که ما تعیین می‌کنیم گزینه‌های مختلفی را پیشنهاد کند و توجیه فنی و اقتصادی این فعالیت را اعلام کند.

وی افزود ترجیح ما برای نفت کرکوک سوآپ است. قرار شد بخشی از نیاز پالایشگاه‌های شمال‌ و غرب کشور یعنی خوراک موردنیاز اراک، کرمانشاه، تهران و تبریز از این طریق تامین شود. این‌که مقدار آن چقدر باشد باید مشاور بین‌المللی تصمیم بگیرد.

آمادگی ایران برای صادرات گاز به عراق

وزیر نفت همچنین بر اینکه  ایران برای صادرات گاز به عراق آماده است،تاکید کرد و گفت در این زمینه مشکلاتی برای دریافت منابع از عراقی‌ها داریم. زیرا عراق باید ال‌سی باز کند و مشکلاتی برای باز کردن ال‌سی دارد. عراق سختگیری می‌کند و فقط از طریق یک بانک تجاری عمل می‌کند. زیرا این موضوع جنبه انحصاری دارد که این مشکل باید برطرف شود. امیدوارم این موضوع در روزهای آینده حل شود.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید