Performancing Metrics

انعکاس مدیریت ریسک در صورتهای مالی | اتاق خبر
کد خبر: 389051
تاریخ انتشار: 7 اسفند 1395 - 10:59
معاون سازمان بورس اعلام کرد؛
معاون سازمان بورس و اوراق بهادار از انعکاس مدیریت ریسک در صورتهای مالی بانکها، بیمه ها و شرکتهای بزرگ سرمایه گذاری خبر داد و گفت: هلدینگ ها و شرکتهای سرمایه گذاری ملزم به رعایت IFRS هستند.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، حسین امیری در همایش استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی و نقش آن در ارتقای شفافیت بازارهای مالی گفت: انتظار اصلی مشارکت کنندگان بازار بورس این است که نهادهای نظارتی حاکم بر این بازار، زمینه را برای ارایه اطلاعات شفاف و منصفانه به تصمیم گیرندگان فراهم نمایند، تا آنها بتوانند تصمیمات خود را در یک فضای اقتصادی مناسب اتخاذ نمایند، این موضوع طبیعتا منجر به تقارن اطلاعاتی می شود که یکی از کارکردهای اصلی بازار سرمایه به شمار می رود.

معاون سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: زیربنای فعلی بر اساس اطلاعاتی که اکنون منتشر می شود، استانداردهای ملی است که مبنای تهیه صورتهای مالی قرار می گیرد، اما پس از برجام زمینه ای فراهم شده که امکان ورود سرمایه گذاران خارجی به بازار ایران فراهم شود و با توجه به همین امکان هم، ضرورت استفاده از زبان مشترک تجاری ضرورتی انکار ناپذیر است، به این معنا که تصمیم گیران اقتصادی کشور در مجمع عمومی سازمان حسابرسی، تصمیم اساسی و بنیادین گرفتند تا بر مبنای آن، بانکها و بیمه ها ملزم باشند که صورتهای مالی خود را از ابتدای سال ۹۵ بر مبنای استانداردهای IFRS ارایه کنند.

وی تصریح کرد: بانکها و بیمه ها در صف مقدم تعاملات بین المللی قرار دارند و بنابراین تمرکز در ابتدا بر روی این موسسات و نهادهای مالی قرار گرفت، اما در کنار آن، سازمان بورس با ابلاغیه ای که ارایه کرد، هلدینگ ها و شرکتهای سرمایه گذاری را نیز به این جمع اضافه کرد تا عملا امکان و زمینه استفاده از این فرصت بوجود آید که سرمایه گذاران خارجی مورد توجه و تاکید قرار دهند و صورتهای مالی خود را بر اساس این استانداردها، تهیه نمایند.

به گفته امیری، ارایه صورتهای مالی بر اساس استانداردهای گزارشگری مالی بین المللی، نیاز به هماهنگی بین بخشی دارد و سازمان های بورس و حسابرسی به همراه بانک و بیمه مرکزی و سازمان امور مالیاتی، اجزای مهمی هستند که باید در کنار هم به گونه ای فعالیت کنند که شاهد به کار گیری مناسب این استانداردها باشیم. در این بین حاصل این استانداردها شفافیت اطلاعات خواهد بود که طبیعتا سرمایه گذاران اعم از داخلی و خارجی، امکان بهره برداری از این اطلاعات را به دست آورند.

وی افزود:آنچه که در این استانداردها مورد تاکید قرار می گیرد، منجر به شفافیت بهتر رویدادهای اقتصادی خواهد شد و گزارش های مالی صحیح تر را ارایه خواهیم کرد، آنچه که پیامد IFRS خواهد بود، افزایش کیفیت گزارشگری مالی و امکان مقایسه بهتر صورتهای مالی و کاهش هزینه سرمایه و امکان سرمایه گذاری گسترده تر در بازار سرمایه کشور خواهد بود.

امیری ادامه داد: در کنار آن، نیاز به سرمایه گذاری خواهیم داشت که در بعد سیستم های مالی و مدیریتی و حاکمیت شرکت صورت گیرد و مکانیزم های ریسک را در شرکتها مستقر کند، به خصوص در بانکها و بیمه ها باید این کار با سرعت بیشتر رخ دهد که نیاز به سرمایه گذاری هم دارد تا بتوانیم شاهد این باشیم که مدیریت ریسک که تا به حال در این نهادها عملیاتی بود، آثار خود را در صورتهای مالی منعکس کند.

به گفته معاون سازمان بورس و اوراق بهادار، نیاز به آموزش های متعدد در این حوزه وجود دارد که در چند سال گذشته، بسترهای آن فراهم شده و امکان این وجود دارد که نیروی متخصص لازم را به اندازه کافی داشته باشیم. البته از همه مهمتر نیاز به وفاق ملی داریم که همه ابعاد به صورت چرخ دنده کنار هم قرار گیریم تا شاهد به کارگیری استانداردهای مالی مناسب باشیم.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید