Performancing Metrics

چین بزرگترین خریدار و فروشنده کالا به ایران | اتاق خبر
کد خبر: 389140
تاریخ انتشار: 8 اسفند 1395 - 15:37
بر اساس آخرین آمارها از حجم و میزان مبادلات تجاری ایران در ۱۱ ماه ابتدایی امسال، چین همزمان بزرگترین خریدار کالای ایرانی و از سوی دیگر مهمترین کشور صادرکننده کالا به ایران است.
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، چین همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگ ترین خریدار کالاهای ایرانی حفظ کرده است به گونه‌ای که در ۱۱ ماهه ابتدایی امسال حجم صادرات غیرنفتی کشورمان به چین به هفت میلیارد و ۲۹۸ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۹۱ درصد افزایش داشته و بهترین رشد در میان دیگر کشورهای عمده خریدار کالای ایرانی را داشته است.

پس از چین به ترتیب امارات  با ۶ میلیارد و ۱۴۱ میلیون دلار، عراق با پنج میلیارد و ۵۱۴ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۹۵۸ میلیون دلار و کره جنوبی با ۲ میلیارد و ۶۹۱ میلیون دلار قرار دارند.

چین بزرگ ترین صادرکننده کالا به ایران

آمار تجارت خارجی کشورمان در ۱۱ ماهه امسال نشان می‌دهد که رتبه‌های نخست تا چهارم کشورهای عمده صادرکننده کالا به ایران به ترتیب به کشورهای چین با ۹ میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار، امارات متحده عربی با پنج میلیارد و ۷۹۷ میلیون دلار، جمهوری کره با سه میلیارد و ۲۷ میلیون دلار و ترکیه با ۲ میلیارد و ۳۸۹ میلیون دلار اختصاص دارد.

روند واردات ایران از چین ۰.۹ درصد افزایش و به ترتیب کشورهای مذکور ۱۵.۰۲ درصد، ۹.۵۷ درصد و ۱۰.۹۹ درصد کاهش داشته است.

همچنین واردات ایران از آلمان در ۱۱ ماهه امسال به ۲ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار رسیده و این کشور پنجمین کشور عمده طرف معامله با کشورمان بوده است، واردات ایران از آلمان در این مدت ۳۶.۳ درصد رشد داشته است.

پیشتر گمرک ایران گزارش عملکرد تجارت خارجی کشور در ۱۰ ماهه امسال را منتشر کرده بود که بر اساس آن، صادرات غیرنفتی به ۳۵ میلیارد و ۲۷۰میلیون دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۸.۳۷ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید