Performancing Metrics

صورتحساب بیش از 49.2 میلیون نفر از دارندگان سهام عدالت آماده شد | اتاق خبر
کد خبر: 389141
تاریخ انتشار: 8 اسفند 1395 - 15:52
رییس سازمان خصوصی سازی:
رییس سازمان خصوصی سازی گفت : صورتحساب 49 میلیون و 226 هزار و 193 نفر در سامانه ساماندهی سهام عدالت آماده شده و عملیات ارایه صورتحساب از اوایل هفته آینده با حضور مسئوولان رونمایی خواهد شد.
به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، «میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری افزود: سامانه ساماندهی سهام عدالت، از یک ماه پیش فعال شده که در مرحله اطلاع رسانی است و صورتحساب نیز در آینده نزدیک فعال خواهد شد.

وی ضمن تشریح مرحله نخست ساماندهی سهام عدالت یا همان مرحله صورتحساب، گفت: این مرحله پیش درآمدی برای صدور عملی صورتحساب هاست که با پایان آن، به بلاتکلیفی ها خاتمه داده می شود.
پوری حسینی یادآور شد: چنانچه در روز رونمایی ، مشمولانی که رقم سمت راست کد ملی شان پنج باشد، می توانند به سامانه مراجعه کنند و از همان روز تا یازدهم به ترتیب مطابق رقم سمت راست کد ملی (به ترتیب 6، 7، 8، 9، 0، 1، 2، 3، 4) مراجعه کنند.

پوری حسینی افزود: سامانه ساماندهی سهام عدالت به نشانی www.samanese.ir از یک ماه پیش فعال و مرکز تلفن با شماره 83338 با 90 خط نیز آماده شده است که بیشتر بین ساعات 9 تا 17 پاسخگوی پرسش های مشمولان درخصوص مرحله نخست ساماندهی سهام عدالت است.

پیش تر رییس کل سازمان خصوصی سازی اعلام کرده بود، واگذاری های انجام شده در این سازمان در 15 سال گذشته، در مجموع به ارزش یکهزار و 420 میلیارد ریال بوده که در قالب واگذاری به عموم مردم، رد دیون و سهام عدالت صورت گرفته است.

به گفته پوری حسینی، انطباق زمان توزیع سهام عدالت با انتخابات ریاست جمهوری سال 1396 تصادفی بوده، به هیچ عنوان دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته و انجام این مهم مطابق قوانین و مقررات است.

به گفته این مقام مسئول، مطابق مصوبه شورای عالی اصل 44 قانون اساسی سازمان خصوصی سازی موظف است با توجه به انقضای 10 ساله اقساط سهام عدالت نسبت به ارائه صورتحساب مشمولان اقدام کند و سود سهام را به اندازه ای که به مشمولان تعلق دارد، بپردازد.

رییس سازمان خصوصی سازی با اشاره به برخی شائبه ها که پرداخت سود سهام عدالت را به ایام انتخابات و بهره برداری سیاسی از این موضوع مربوط می کنند، خاطرنشان کرد: بطور طبیعی مجامع عمومی همه شرکت ها تا پایان تیرماه هر سال برگزار می شود و پس از آن سودهای موجود شناسایی و تقسیم می شود؛ سپس شرکت ها هشت ماه مهلت دارند تا این سود را به مشمولان بپردازند و در عمل سود مربوط به عملکرد سال 95 باید تا پایان سال 96 به دست سهامداران برسد.

وی با تاکید بر اینکه سهام عدالت مربوط به جناح سیاسی خاصی نبوده و اجرای کارهای آن از دولت هشتم تاکنون در حال انجام است، تصریح کرد: سیاسی کردن سهام عدالت، آفت و سم مهلکی برای آن است و نباید این طرح که برای وحدت قلوب مردم طراحی شده را با سخنان این چنینی تلخ کنیم.

** ارائه صورتحساب مشمولان سهام عدالت

وی اظهار داشت: با پایان یافتن 10 سال از آغاز طرح سهام عدالت، مجموعه اقدام هایی برای ساماندهی آن انجام شده که رونمایی از آن در سه مرحله انجام می شود.

رییس سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد: ارائه و صدور صورتحساب در مرحله نخست انجام خواهد شد تا مشمولان از وضعیت سهام و سودهای خود مطلع شوند؛ در این زمینه تشکیل صندوق هایی پیش بینی شده و سهام شرکت های سرمایه پذیر در این صندوق ها ریخته می شود.

وی با بیان اینکه پس از این مرحله، توزیع سهام عدالت و ارائه اوراق سهام به مردم انجام خواهد شد، تاکید کرد: ارائه صورتحساب به معنای آزادسازی سهام نیست و قرار نیست در این مرحله ورقه سهمی به مشمولان داده شود.

پوری حسینی تصریح کرد: ارائه صورتحساب ها بیش از 60 درصد مجموع عملیات ساماندهی سهام عدالت را تشکیل می دهد که کاری سخت و سنگین است و پس از آن به همه بلاتکلیفی ها در این زمینه پایان داده خواهد شد.

وی خواستار آن شد که مشمولان جز سامانه رسمی سهام عدالت با هیچ سامانه دیگری تماس نگیرند که در این زمینه احتمال سودجویی و کلاهبرداری از مردم وجود دارد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: تنها اتباع ایرانی مقیم داخل امکان دسترسی به این سامان را دارند و در صورتی که تلفن های همراه، تبلت ها و ... مجهز به فیلترشکن باشند، امکان ورود به این سامانه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که حتی اوراق سهام خود را گم کرده اند، نگران این موضوع نباشند، زیرا اسامی شان در سامانه موجود است و آذرماه امسال کنترل اسامی افراد صورت گرفته است و حتی متوفیان هم مشخص شده اند.

پوری حسینی بیان داشت: در این مرحله افرادی که ثبت نام شده قطعی هستند از سود سهام برخوردار می شوند و پس از آن دولت می تواند به صلاحدید و مطابق وسع و توان مالی خود تمهیداتی درخصوص مشمول کردن سایر افراد و بازماندگان بپردازد؛ به طوری که متولدین جدید و افراد ثبت نام نشده در قالب یک فایل دیده می شوند.

وی تصریح کرد: تیرماه سال 96 سود شرکت های سهام عدالت هرچقدر که باشد بین مشمولان توزیع خواهد شد، اما دستکم تا شهریورماه سال آینده هیچ ورقه سهمی بین مشمولان توزیع نخواهد شد.

رییس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: «حداقل در چند سال گذشته و تا آنجایی که مصوبات ستاد مرکزی سهام عدالت و هیات وزیران را به شخصه رصد کرده ام، هیچ گونه برداشته شدن سهام های خوب پرتفوی سهام عدالت مشاهده نشده و چنین شائبه ای را با قاطعیت رد می کنم».

وی با یادآوری اینکه از ابتدا شناسایی مشمولان سهام عدالت پایه علمی قوی نداشته، گفت: سازو کاری که مطابق ان شناسایی درآمد دهک های مختلف جمعیتی کشور امکانپذیر باشد در کشور وجود ندارد و بر این اساس نمی توان گفت سهام عدالت تا امروز چند درصد به اهداف عدالت محور خود نزدیک شده است.

پوری حسینی همچنین خاطرنشان کرد: هزینه نقل و انتقال سهام عدالت برای مشمولان آن معاف از مالیات است.

** اصلاح سبد سهام در جهت شفاف سازی بود

معاون وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به اصلاحات انجام شده در سبد سهام عدالت، گفت: عده ای به این موضوع حمله کرده و تحت عنوان «آب رفتن سهام عدالت»، «بردن و خوردن سهام عدالت» و ... از آن یاد کردند، در حالی که این اصلاحیه ها در دولت یازدهم در جهت شفاف سازی و برای بهبود وضعیت سهام انجام شده تا شرکت های سرمایه پذیر آسیب نبینند و مشمولان به سود بیشتری برسند.

وی بطور نمونه با اشاره به وجود 9 پالایشگاه در کشور که پیشتر دولت در هفت مورد آنها هیچ سهمی نداشت، یادآوری کرد: با تدابیر اندیشیده شده مقرر شد دولت در همه پالایشگاه ها سهم داشته باشد تا بعدها شائبه دریافت رانت پالایشگاه های دولتی مطرح نشود.

پوری حسینی با بیان اینکه تلاش شده تا از سبد سهام مراقبت شده و ارزش آن کم نشود، ادامه داد: بر این اساس مقرر شد دولت در همه پالایشگاه ها سهمی 20 درصدی داشته باشد که این، به معنای افزایش چند صد میلیارد تومانی ارزش سبد سهام خواهد بود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید