Performancing Metrics

جزئیات تصمیم ارزی جدید دولت | اتاق خبر
کد خبر: 389183
تاریخ انتشار: 9 اسفند 1395 - 14:49
دولت نرخ تسویه نهایی اقساط تسهیلات بابت پرداختی‌های اعتبارات/برات اسنادی و یا حواله های ارزی به ازای هر دلار و یا معادل آن به سایر ارزها را اعلام کرد.
به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، دولت در مصوبه ای که با امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده، نرخ تسویه نهایی اقساط تسهیلات بابت پرداختی های اعتبارات/برات اسنادی و یا حواله های ارزی به ازای هر دلار یا معادل آن به سایر ارزها را اعلام کرد. متن کامل این مصوبه را در ادامه می خوانید:

هیئت وزیران در جلسه ۱۳۹۵/۱۲/۴ به پیشنهاد شماره ۶۰/۱۸۳۰۱۹ مورخ ۱۳۹۵/۸/۱۸ وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۸۹۵۵/ت۵۲۰۸۰ هـ مورخ ۱۳۹۴/۵/۱۱ و اصلاحات بعدی آن، به شرح زیر اصلاح می‌شود:

۱ـ در ماده ۲ عبارت «تا پایان خرداد سال ۱۳۹۶» جایگزین عبارت «تا پایان شهریور سال ۱۳۹۵» می‌شود.

۲ـ متن زیر جایگزین ماده ۳ و بندهای آن می‌شود:

ماده ۳ـ نرخ تسویه نهایی اقساط تسهیلات بابت پرداختی‌های اعتبارات / برات اسنادی و یا حواله‌های ارزی به ازای هر دلار و یا معادل آن به سایر ارزها بر اساس اعلام بانک مرکزی خواهد بود که به شرح زیر محاسبه می‌شود:

الف ـ تسهیلات پرداختی قبل از تاریخ ۱۳۹۱/۷/۳ ارزش حال یک واحد ارز پرداختی (شامل اصل و سود) در تاریخ ۱۳۹۱/۷/۳ بر حسب نرخ سود مندرج در قرارداد به صورت ارزی.

ب ـ تسهیلات پرداختی پس از تاریخ ۱۳۹۱/۷/۳ با رعایت بند (الف) ماده ۵ این آیین‌نامه پس از کسر اصل اقساط مرتبط پرداخت شده.

پ ـ مجموع بدهی‌های موضوع بندهای (الف) و (ب) بر حسب نرخ ۱۲ هزار و ۲۶۰ ریال به ازای هر دلار و یا معادل آن به سایر ارزها بر حسب اعلام بانک مرکزی به ریال تبدیل می‌شود.

ت ـ ارزش حال مبلغ ریالی موضوع بند (پ) بر حسب نرخ سود تسهیلات عقود مشارکتی به مأخذ ۱۵ درصد از تاریخ ۱۳۹۱/۷/۴ تا زمان تسویه بدهی محاسبه می‌گردد و مبلغ حاصله به عنوان اصل و فرع ریالی محاسبات موضوع بند (پ) در نظر گرفته می‌شود.

۳ـ در ماده ۴ عبارت‌های «تا پایان اسفند ماه ۱۳۹۶» و «به مأخذ پانزده درصد» به ترتیب جایگزین عبارت‌های «تا تاریخ ۱۳۹۵/۱۲/۱۵ و «به مأخذ بیست درصد» می‌شود.

۴ـ متن زیر جایگزین بند (الف) ماده ۵ و تبصره بند مذکور حذف می‌شود:

الف ـ تسهیلات پرداختی که حداقل یک پرداختی در قالب اعتبار / برات اسنادی و یا حواله ارزی قبل از تاریخ ۱۳۹۱/۷/۴ (راه‌اندازی اتاق مبادلات ارزی) داشته باشد.

۵ـ متون زیر به عنوان مواد ۲۳، ۲۴ و ۲۵ به آیین‌نامه الحاق می‌شوند:

ماده ۲۳ـ مهلت‌های مقرر در این آیین‌نامه به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد و چنانچه تسهیلات‌گیرندگان در مهلت‌های تعیین شده نسبت به تسویه حساب اقدام ننمایند، باید مطابق دستورالعمل‌های حساب ذخیره ارزی نسبت به تسویه اقدام نمایند.

ماده ۲۴ ـ اصلاحات این تصویب‌نامه به کلیه تسهیلات‌گیرندگانی که در چارچوب این آیین‌نامه اقدام به تعیین تکلیف یا تسویه نموده‌اند، تسری می‌یابد.

تبصره ـ مابه‌التفاوت مبالغ مازاد دریافتی از تسویه‌کنندگان در چارچوب این آیین‌نامه که به حساب ذخیره ارزی واریز شده است، از محل ماده ۱۱ این آیین‌نامه تأمین می‌شد.

ماده ۲۵ ـ آن دسته از بدهکارانی که دارای اقساط سررسید شده هستند، در صورت پرداخت حداقل ۲۵ درصد علی‌الحساب موضوع ماده ۲ این آیین‌نامه، محرومیت‌های زیر رفع می‌شود:

الف ـ عدم گشایش اعتبار اسنادی

ب ـ عدم اعطای هر گونه تسهیلات (ارزی و ریالی)

پ ـ عدم تحویل دسته چک و افتتاح حساب جاری جدید

اسحاق جهانگیری

معاون اول رئیس‌جمهور

 

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید