Performancing Metrics

ادامه کاهش قیمت گوشت | اتاق خبر
کد خبر: 389260
تاریخ انتشار: 11 اسفند 1395 - 12:32
معاون وزیر کشاورزی اعلام کرد
معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که هیچ مشکلی برای تامین محصولات پروتئینی مورد نیاز شب عید مردم از جمله گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ وجود ندارد و دستگاه‌های نظارتی در تعادل بازار و احمال قیمت‌های منطقی نظارت کنند.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، حسن رکنی اظهار کرد: در تامین گوشت مرغ هیچ مشکلی نداریم و تنش قیمتی این محصول در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده است، چرا که هر ساله در بهمن و اسفندماه با تنش‌های قیمتی در زمینه بازار این محصول مواجه بوده‌ایم اما امسال شرایط تولید گوشت گرم و تازه مرغ به وضعیتی رسیده که نیاز داخلی را پوشش می‌دهد و شرکت پشتیبانی امور دام نیز نیازی به ورود به بازار ندیده است.

وی افزود: در اسفندماه با توجه به کشش دار بودن بازار و تولید خوب شرایط مناسبی به وجود آمده و علی‌رغم اینکه طی دو سال اخیر قیمت مرغ دارای نوسان‌هایی بوده که جدای از تورم هر ساله که درصدی به قیمت این محصول اضافه می‌کرده است، مرغداران با حداقل سود قناعت کرده‌اند و هم‌اکنون نیاز انبوهی که برای ماه‌های انتهایی سال وجود دارد، تامین شده است.

تکذیب واردات مرغ؛ تلاش برای صادرات

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه آنفلوآنزای مرغی به واحدهای پرورش گوشت مرغ آسیب چندانی وارد نکرده و سازمان دامپزشکی نیز باید شرایط را به گونه‌ای کنترل کند تا بازار مرغ تحت‌الشعاع این مسئله قرار نگیرد، ادامه داد: در برخی نقاط شرکت پشتیبانی امور دام در هفته‌های اخیر به صورت کمرنگ در بازار حضور پیدا کرده است و ذخایر خود را به بازار عرضه کرده اما هیچ برنامه‌ای برای واردات گوشت مرغ نداریم و از قابلیت و پتانسیل ایجاد شده در دنیا که بسیاری از کشورها با آنفلوآنزای مرغی دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌خواهیم استفاده کنیم تا صادرات گوشت مرغ را مجددا رونق دهیم.

رکنی نوسانات قیمتی گوشت مرغ را کمتر از ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته دانست و تاکید کرد که تراز تجاری ۵۰۰ میلیون دلاری ۱۰ ماهه امسال  روز به روز بهبود می‌یابد که نشان‌دهنده بهبود وضعیت تولید و بهره‌وری در حوزه دام و طیور است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طی ماه اخیر قیمت جوجه یک روزه افزایش یافته و این خود به عاملی برای افزایش قیمت گوشت مرغ نیز تبدیل شده است، گفت: قیمت جوجه یک روزه گرچه طی ماه اخیر افزایش یافته و روی قیمت مرغ نیز اثرگذار شد اما هم‌اکنون هر قطعه جوجه یک روزه ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان است و مجددا نیز تعدیل خواهد شد که امیدواریم با نشست مشترکی که بین انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه و اتحادیه مرغداران برگزار شده، قیمت این محصول به قدری منطقی شود تا مرغداران دیگر نگران تولید و بازارشان نباشند و انتفاع تولیدکننده و مصرف‌کننده به صورت همزمان تامین شود.

قیمت منطقی گوشت مرغ ۷۵۰۰ تومان

بر اساس آخرین اطلاعات و اخبار موجود، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ آماده طبخ در بازار عمده‌فروشی کیلویی ۶۳۰۰ تا ۶۴۰۰ تومان بوده و این محصول نیز در بازار خرده‌فروشی کمتر از کیلویی ۷۵۰۰ تومان عرضه شده است اما هر جا قیمت بیشتر از نرخ منطقی اعلام شده است، دستگاه‌های نظارتی باید به آن ورود پیدا کنند و با متخلفان برخورد کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: هم‌اکنون بیش از ۵۰ هزار تن مرغ ذخیره‌سازی شده در انبارهای شرکت پشتیبانی امور دام وجود دارد و این محصول برای همه استان‌ها به ویژه منطقه گردش‌پذیرتر تامین شده است تا بتوانیم در ایام نوروز در صورت نیاز این محصول را در بازار عرضه کنیم که قیمت آن کیلویی ۵۵۰۰ تومان در محل عرضه بوده و قیمت خرده‌فروشی نیز به تشخیص ستاد تنظیم بازار برای خرده‌فروشی و مصرف‌کننده در هر استان تعیین می‌شود.

ادامه کاهش قیمت گوشت قرمز

رکنی همچنین در خصوص وضعیت تولید و بازار گوشت قرمز اظهار کرد: در تامین و عرضه گوشت قرمز در بازار هیچ مشکلی نداریم و برای شب عید نیز هیچ‌گونه کمبودی احساس نمی‌شود. به شرکت پشتیبانی امور دام نیز با ورود به بازار هر کیلوگرم گوشت قرمز (شقه‌ بدون دنبه گوسفندی) را ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌کند که با توجه به شرایط بازار در ادامه ارزان‌تر نیز خواهد شد.

وی افزود: طی ماه‌های گذشته گرچه با تنش‌های قیمتی در بازار گوشت قرمز مواجه بوده‌ایم اما طی هفته‌های اخیر هر کیلوگرم گوشت قرمز حدود ۵۰۰۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است و مسلما این کاهش قیمت با توجه به وضعیت تولید بازار ادامه‌دار خواهد بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: برای تامین نیاز مردم به گوشت قرمز به عنوان یکی از محصولات پروتئینی اساسی به حدود ۹۰۰ هزار تن گوشت در سال نیازمندیم که ۸۲۰ هزار تن آن معادل ۹۰ درصد نیاز بازار در کشور تولید می‌شود و مابقی نیاز ۱۰ درصدی (حدود ۱۰۰ هزار تن) را نیز می‌توانیم از نیمی از کشورها تامین کنیم اما با توجه به اینکه ۹۰ درصد نیاز داخلی از محل تولید تامین می‌شود، همه نگاه وزارت جهاد کشاورزی حمایت‌ از تولیدکننده و نهایتا مصرف‌کننده در درجه اول است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید