Performancing Metrics

سهم بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد ایران چقدر است؟ | اتاق خبر
کد خبر: 389940
تاریخ انتشار: 23 اسفند 1395 - 11:20
معاونت اقتصادی اتاق ایران، پانزدهمین بروشور «اقتصاد به زبان ساده» را منتشر کرد
معاونت اقتصادی اتاق ایران در جریان سلسله گزارش‌های «اقتصاد به زبان ساده» به موضوع نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد  پرداخته است.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، به‌منظور آشنایی هرچه بیشتر فعالین اقتصادی با مفاهیم اقتصادی و به‌کارگیری صحیح این موارد در تحلیل‌های اقتصادی محیط کسب‌وکار، ایده تهیه و ارائه بروشورهایی با عنوان «اقتصاد به زبان ساده» در معاونت اقتصادی اتاق ایران طرح شد و توسط مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی به اجرا درآمد. شماره پانزدهم این بروشور به بحث نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد اختصاص‌یافته است.

تا چند دهه پیش، برپایی و حمایت از صنایع و واحدهای تولیدی بزرگ به‌عنوان امتیاز اقتصادی برای کشورها محسوب می‌شد و استدلال بر این بود که هرچه شرکت‌ها بزرگ‌تر باشند، اقتصاد پویاتر و قدرتمندتر خواهد بود. بنابراین این استدلال‌ها منجر به پدیدار شدن و رشد شرکت‌های بزرگ شد. اما تحولات اخیر به‌ویژه فشارهای جمعیتی، نوآوری‌های لحظه‌به‌لحظه، رشد سرمایه‌های انسانی و بالا رفتن توان مدیریتی و کارآفرینی صاحبان مشاغل کوچک موجب شده است که حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط در دستور کار برنامه‌های رشد و توسعه کشورهای مختلف قرار گیرد. با توجه به نقش قابل‌توجه بنگاه‌های کوچک در خلق اشتغال، ایجاد و رشد درآمد اقتصادی در بسیاری از کشورها، در این نسخه از بروشور به اهمیت بنگاه‌های کوچک و متوسط، نقش آن‌ها در اقتصاد، مهم‌ترین مشکلات پیش‌روی این بنگاه‌ها و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخته‌شده است.

با توجه به اینکه بر اساس آخرین آمار، بنگاه‌های کوچک و متوسط بیش از 80 درصد از بنگاه‌های صنعتی کشور را تشکیل می‌دهند، لذا بخشی از بروشور، به بررسی وضعیت بنگاه‌های مذکور در اقتصاد کشور و دلایل نامناسب بودن وضعیت آن‌ها اختصاص‌یافته است. باوجود سهم مؤثر بنگاه‌های کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی، خلق فرصت‌های کارآفرینی، حل معضل بیکاری و کمک به بهبود توزیع درآمدی در کشورهای موفق جهان، آمارهای موجود گویای وضعیت نامساعد این بنگاه‌ها در کشور است. نظر به نقش ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط، باید اقدامات اساسی در راستای بهبود وضعیت این بنگاه‌ها در کشور صورت گیرد. مهم‌ترین این اقدامات در جهت گسترش بنگاه‌های مذکور در کشور، اصلاح چارچوب نهادی به نفع بخش‌های مولد است؛ چراکه در صورت نامناسب بودن چارچوب نهادی کشور، سایر اقدامات اثربخشی مورد انتظار را نخواهد داشت. بررسی تجربه کشورهای موفق در ایجاد و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط نشان می‌دهد که برای حمایت از این بنگاه‌ها در کشور، باید اقدامات دیگری از قبیل تدوین استراتژی توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط، ایجاد تعامل مثبت میان سیستم بانکداری و بنگاه‌ها، تسهیل شرایط ورود بنگاه‌ها به بازار سرمایه، ایجاد نهاد تخصصی ارائه‌دهنده خدمات به بنگاه‌ها و ایجاد نهاد ضمانت اعتبار در دستور کار قرار گیرد تا به این نحو، ایجاد و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشور، بتواند نتایج موردنظر در افزایش اشتغال و رشد اقتصادی را به دنبال داشته باشد.‌

 

نظرات
ADS
ADS
پربازدید