Performancing Metrics

فعالیت بانک‌ها و ایفای مسئولیت اجتماعی | اتاق خبر
کد خبر: 390462
تاریخ انتشار: 1 فروردین 1396 - 16:51
گزارش ١٠٠ روز ١٠٠ اقدام وزارت اقتصاد /
بانک‌های کشور در راستای مسئولیت اجتماعی خود در طی چهار سال گذشته طرح‌های غیراقتصادی و غیرانتفاعی را در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه سلامت و آموزش و پرورش طراحی و اجرا کرده‌اند.

به‌ گزارش ‌اتاق خبر، به نقل از ایسنا، وزارت اقتصاد در پنجاه و نهمین روز از اجرای برنامه ١٠٠ روز ١٠٠ اقدام خود که در آن به معرفی ١٠٠ دستاورد وزارت اقتصاد در دولت یازدهم و وزارت علی طیب‌نیا می‌پردازد با معرفی «پایبندی چشمگیر بانک‌ها به ایفای مسئولیت اجتماعی»، به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این وزارت‌خانه در گزارشی آورده است: سازمان و ارگان‌ها با توجه به رسالت خود مسئولیت‌ها و وظایفی را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی برای خود تعریف می‌کنند و این موضوع یک فعالیت غیراقتصادی و غیرانتفاعی است که تنها برای رشد شکوفایی و ارتقا سطح کیفی جامعه پیرامون خود انجام می‌دهند.

این نگاه در صنعت نفت بیش از دیگر صنایع و بخش‌ها نمود دارد، زیرا از سالیان گذشته طبق رسم و قانون کشور روال بر آن است تا به میزان دو درصد از فروش نفت برای مناطق نفت‌خیز هزینه شود و از سوی دیگر وزارت نفت بر آن است تا در مناطق محل فعالیت خود، ارتقای سطح کیفی زندگی را به درستی جامه عمل بپوشاند، در کنار این تکالیف قانونی بانک‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد نیز با احساس مسئولیت در این خصوص در سالهای اخیر و با وجود کمبود نقدینگی شدید در اقتصاد، فعالیت‌های غیرانتفاعی و خداپسندانه همچون ساخت بیمارستان و مدارس را در دستور کار قرارداده و در عملکرد چشمگیری ثبت کرده‌اند. به طور مثال در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ بانک‌های ملی، کشاورزی، صنعت و معدن، توسعه صادرات، ملت و صادرات با نگاه غیرانتفاعی و به دور از هرگونه حاشیه سودی برنامه مسئولیت اجتماعی خود را اجرایی کرده‌اند.

 

بانک ملی

در طی سه سال (از سال ۹۲ تا پایان ۹۴)، بانک ملی تنها از محل پنج درصد بودجه قرعه کشی جوایز حساب‌های قرض الحسنه، ۶۹ طرح را به اجرا درآورده که مجموعاً ۱۴ میلیارد تومان سرمایه به آن اختصاص پیدا کرده است. یک حساب ساده نشان از آن دارد سرانه اعتبار مصرف‌شده برای هر طرح حدود ۲۰۳ میلیون تومان بوده است. به طور دقیق در سال ۱۳۹۲، ۲۸ طرح به مبلغ ۴ میلیارد تومان، در سال ۱۳۹۳ همین تعداد طرح به مبلغ ۵ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۴، ۱۳ طرح به مبلغ ۵ میلیارد تومان طراحی و اجرا شده است. در سال ۹۳ نسبت به مدت مشابه با وجود ثبات تعداد طرح‌ها میزان سرمایه‌گذاری رشد یک میلیاردی را تجربه کرده و در سال ۹۴ نیز با وجود ثبات میزان سرمایه، تعداد طرح‌ها کاهش ۵۳ درصدی را تجربه کرده که این موضوع نشان از طراحی و اجرای طرح‌های تخصصی با ابعاد بزرگتر نسبت به گذشته دارد.

 

بانک کشاورزی

بانک کشاورزی در طی چهار سال گذشته (از سال ۹۲ تا انتهای سال جاری) در مجموع طراحی و اجرای ۱۳۲ هزار و ۵۳۴ طرح را در دستور کار خود قرار داده که برای این تعداد طرح ۸۰۵ میلیارد تومان سرمایه نیز در نظر گرفته است. آمار و اطلاعات نشان از آن دارد که این بانک در سال ۱۳۹۲، ۶۸ هزار و ۵۲۸ طرح را با سرمایه ۳۰۰ میلیارد تومان اجرا کرده است که در کنار آن در سال ۱۳۹۳، ۳۶ هزار و ۱۵۸ طرح با سرمایه ۲۳۸ میلیارد تومان را به بهره‌برداری رسانده که تعداد طرح‌ها در این سال نسبت به سال ماقبل به نصف کاهش یافته اما میزان افت سرمایه مد نظر برای مسئولیت اجتماعی بانک کشاورزی نسبت به سال ۹۲ بسیار کم بوده و حدود ۲۰ درصد کاهش را تجربه کرده است.

برای سال ۹۴ بانک کشاورزی ۱۹ هزار و ۳۲۱ طرح را با سرمایه ۱۷۶ میلیارد تومان به اجرا درآورده که این میزان در سال گذشته(۹۵) به ۸ هزار و ۵۲۷ طرح با سرمایه ۹۱ میلیارد تومان رسیده است.

بررسی‌ها حاکی از آن است که هر طرح مسئولیت اجتماعی بانک کشاورزی که رسالت این بانک بیشتر معطوف به حوزه کشاورزی است، ارزش ریالی در حدود ۶ میلیون و ۷۳ هزار و ۹۱۳ تومان را به خود اختصاص داده و گواه بر این دارد که مسئولیت اجتماعی این بانک همسو با رسالت آن است.

 

بانک صنعت و معدن

بانک صنعت و معدن نیز رسالت ویژهای را برای خود تعریف کرده و با این نگاه از ابتدای تأسیس تا به امروز به فعالیت می‌پردازد. این بانک در سال‌های اخیر برای خود سه پروژه مسئولیت اجتماعی در حوزه سلامت و آموزش در نظر گرفته که در حوزه سلامت تخصیص تسهیلات ۹۰ میلیون یورویی برای احداث پروژه مرکز مغز و اعصاب ایران و در کنار آن احداث پنج پایگاه انتقال خون را طراحی کرده و به اجرا درآورده است. همچنین در حوزه آموزش در روستای چهل قلعه الیگودرز یک مدرسه احداث کرده است. این آمار نشان می‌دهد   با وجود این که بانک صنعت و معدن یک بانک تخصصی است اما  مسئولیت اجتماعی خود را معطوف به حوزه تخصصی خود ندانسته است.

 

توسعه صادرات

بانک توسعه صادرات در کنار دیگر بانک‌ها از سال ۹۲ تا شهریور ۱۳۹۵ برنامه قابل توجهی در زمینه مسئولیت اجتماعی طراحی کرده و به اجرا در آورده است، از این موارد می‌توان به ۶۶ طرح با میزان سرمایه ۱۸۹ میلیارد و ۸۳۰ میلیون تومان اشاره کرد. در دوره زمانی سال ۹۲، ۹ طرح به ارزش ۷۴ میلیارد تومان، در سال ۹۳، ۱۴ طرح به ارزش ۷۵ میلیارد تومان، در سال ۹۴، ۱۱ طرح به ارزش ۴۰ میلیارد تومان و در شش ماه ابتدایی سال گذشته(۹۵) ۳۲ طرح به ارزش ۸۳۰ میلیون تومان طراحی شده و به اجرا رسیده است.

 

بانک ملت

بانک ملت برای چهار سال اخیر هشت طرح با محوریت مسئولیت اجتماعی در حوزه آموزش، سلامت و بهزیستی را طراحی کرده و به اجرا در آورده است که در سال ۹۲ ساخت مدرسه روستای کوله ساره کامیاران، در سال ۹۴ سه طرح با سرمایه بیش از ۱۰ میلیارد تومان با موضوع احداث مجتمع آموزشی سرخه استان سمنان و مدرسه برفند زینالی در استان کهگیلویه و بویر احمد و در شش ماهه نخست سال جاری ۳ طرح احداث شیرخوارگاه شبیر، مدرسه شهر مادون استان کهگیلویه و بویر احمد و مدرسه روستای تنکاری دست رود به اجرا رسیده است.

 

صادرات

بانک صادرات برای دوره زمانی سال‌های ۹۲ تا ۱۳۹۵، ۷۵ طرح با سرمایه ۳۹۴ میلیارد تومان را به بهره‌برداری رسانده که چهار طرح با سرمایه ۳۴ میلیارد تومانی مربوط به سال گذشته(۹۵) بوده و بخشی از این برنامه در سال جاری(۹۶) به بهره‌برداری خواهد رسید. در سال ۱۳۹۲، تعداد ۲۵ طرح با سرمایه ۱۰۹ میلیارد تومان، در سال ۹۳، تعداد ۲۳ طرح با سرمایه ۱۰۶ میلیارد تومان و در سال ۹۴ تعداد ۲۳ طرح با سرمایه ۱۴۵ میلیارد تومان طراحی و اجرا شده است.

 

بانک تجارت

بانک تجارت از سال ۹۲ به بعد با تدوین استراتژی منسجم و طراحی برنامه راهبردی در حوزه مسوولیت اجتماعی به ویژه در موضوعات زیست‌محیطی، آموزش و فرهنگ‌سازی و بهداشت عمومی توانسته است کارنامه موفقی را رقم بزند. اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه حفاظت از محیط زیست با محوریت صرفه‌جویی در مصرف کاغذ یکی از اولویت های راهبردی این بانک در خصوص ایفای مسولیت اجتماعی است. مشارکت در اجرای طرح‌هایی مانند "سه‌شنبه‌های بدون خودرو"، و یا طراحی شعار " به احترام زندگی به احترام فردا" و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین ارتباطاتی در کنار خلاقیت‌های هنری از جمله این اقدامات است.

بانک تجارت با هدف کمک به توسعه نظام اموزش همگانی طی سه سال اخیر ۴۹ مدرسه را ساخته یا در مرحله پایانی ساخت دارد و همچنین در همین راستا ۷۶ مدرسه را هوشمندسازی کرده است.

در همین حال تعداد مدارسی نیز که در حال‌  مذاکره برای انعقاد قرارداد ساخت  از محل صرفه جویی در هدایای تبلیغی است به ١٥ مدرسه می‌رسد.

توزیع بیش از ۱۵۰ هزار بسته فرهنگی در میان دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار اقدام دیگری در این خصوص بوده است.

در حوزه اقدامات زیر بنایی حوزه بهداشت عمومی نیز ساخت خانه‌های بهداشت از محل صرفه جویی در تبلیغات در دستور کار این بانک قرار گرفته لذا طی دو سال اخیر ۲۸ خانه بهداشت در مراحل مختلف از تحویل تا اقدامات نهایی ساخت قرار دارند.

آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد از محل تسهیلات قرض‌الحسنه و بلاعوض اقدام دیگر بانک تجارت بوده است. در این زمینه نیز بانک عملکرد قابل قبولی داشته و توانسته طی سه سال اخیر بالغ بر ٤٦٠٠ نفر را از زندان رهایی بخشد.

اما در حوزه محیط زیست جدای از اقداماتی که قبلا برشمردیم، مشارکت در برگزاری بیش از ١٢٠ همایش و نمایشگاه در حوزه محیط زیست، دانش‌بنیان و مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها  اقدام دیگری در حوزه ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بانک تجارت بوده است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید