Performancing Metrics

اولویت‌های نفتی ایران در سال ۹۶ | اتاق خبر
کد خبر: 390742
تاریخ انتشار: 6 فروردین 1396 - 09:27
یک کارشناس اقتصادی ضمن دادن نمره مثبت به عملکرد وزارت نفت در سال ۱۳۹۵ اولویت‌هایی که این وزارتخانه در سال ۱۳۹۶ باید مدنظر قرار دهد را تشریح کرد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، جواد نوفرستی، با تاکید بر اینکه در مجموع به عملکرد وزارت نفت در سال ۱۳۹۵ باید نمره مثبت داده شود، گفت: افزایش سرمایه‌گذاری، بهره‌برداری از میادین نفت و گاز، برابر شدن برداشت با قطر از میدان مشترک که یک موفقیت ملی است و ... از جمله اقدامات قابل توجه وزارت نفت در سال گذشته بود.

وی با اشاره به افزایش تولید نفت خام ایران اظهار کرد: ایران توانست سهم تولید نفت و صادرات نفت را از بازارهای جهانی پس بگیرد و با وجود اینکه اوپک تصمیم بر کاهش تولید گرفت، ایران توانست تولید خود را افزایش دهد.

این کارشناس اقتصادی در مورد عملکرد وزارت نفت در زمینه گاز نیز تصریح کرد: بحران زمستان این سال شدیدتر از سال‌های گذشته بود. با این حال با وجود اینکه گاز ترکمنستان قطع شد، وزارت نفت توانست زمستان را تقریبا بدون بحران و چالش سپری کند.

نوفرستی در ادامه در مورد اولویت‌هایی که وزارت نفت در سال جدید باید مورد توجه قرار دهد، توضیح داد: یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در سال جاری مورد توجه وزارت نفت باشد، بحث ایمنی و HSE است. در سالی که گذشت با حجم بالای حوادث آتش‌سوزی در پالایشگاه‌ها و انبارها مواجه بودیم که این موضوع علاوه بر مصدومیت‌های انسانی خسارت‌های سنگین مالی بسیاری به کشور وارد کرد. بنابراین در سال جدید این موضوع باید به طور جدی مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

وی با تاکید بر اهمیت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار کرد: بهینه‌سازی مصرف سوخت در سال ۹۵ هیچ خروجی نداشت و هیچ کدام از پروژه‌های بند ق یا ماده ۱۲ حمایت از تولید اجرایی نشد و باید گفت بهینه‌سازی مصرف سوخت در سال‌های اخیر نمره مردود می‌گیرد. بنابراین یکی از اولویت‌های وزارت نفت در سال جدید باید تمرکز بر این بخش باشد.

این کارشناس اقتصادی با انتقاد از ثابت ماندن نرخ حامل‌های انرژی در سال ۹۶ گفت: تثبیت نرخ حامل‌های انرژی در بودجه سال ۹۶ اشتباه است. زیرا با توجه به تورم ۱۰ درصدی اگر قیمت حامل‌های انرژی ۱۰ درصد افزایش پیدا نکند، به این مفهوم است که قیمت آنها ۱۰ درصد ارزان شده و این موضوع باعث افزایش مصرف می‌شود.

نوفرستی با اشاره به قراردادهای جدید نفتی نیز گفت: این قراردادها در سال ۹۵ به نتیجه‌ای نرسید البته مخالفت‌های زیادی در داخل کشور به این قراردادها شد و نگاه‌ها بیشتر سیاسی بود. امیدوارم در سال جدید به سمتی برویم که این قراردادها با تعامل بهتر دولت و مجلس به جایی برسد و اولویت این قراردادها میادین مشترک و جذب سرمایه خارجی باشد.

وی همچنین بر نوسازی خطوط لوله گازرسانی تاکید کرد و توضیح داد: چند سال پیش اعلام شد که ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز از طریق خطوط لوله به هدر می‌رود. وزارت نفت باید همان‌طور که در زمینه فلرها توانست از به هدر رفتن سوخت جلوگیری کند، در زمینه خطوط لوله نیز اقدامات جدی انجام دهد تا جلوی نشتی گاز گرفته شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید