Performancing Metrics

پوتین از طرح انقلاب رنگی در روسیه خبر داد | اتاق خبر
کد خبر: 391027
تاریخ انتشار: 10 فروردین 1396 - 22:41
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با اشاره به برپایی اعتراض های اخیر در چندین شهراز جمله مسکو پایتخت، از تلاش سازمان یافته برای راه اندازی انقلاب رنگی در این کشور خبر داد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، رئیس جمهوری روسیه تظاهرات مخالفان دولت در شهرهای مختلف این کشور به عنوان اعتراض به فساد مالی را به حوادث سه سال پیش اوکراین منجر به براندازی حکومت این کشور تشبیه کرد.

روزنامه کامرسانت روز پنجشنبه در بخش اخبار آنلاین خود نوشت: پوتین برای نخستین بار در مورد تظاهرات یکشنبه گذشته در شهرهای روسیه اظهارنظر کرد.

به نوشته روزنامه روسی، پوتین با بیان اینکه دولت روسیه با فساد مالی مبارزه می کند، اظهار کرد: از این موضوع در آستانه انتخابات (ریاست جمهوری) نادرست و برای متزلزل کردن اوضاع استفاده کردند.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد: مشابه این اقدام های اعتراضی منجر به بروز کودتای ضدحکومتی در اوکراین و عامل برپایی اعتراض ها در چندین کشور عربی شد.

به نوشته کامرسانت، پوتین گفت که می خواهم مسائل مربوط به مبارزه با فساد مالی در مرکز توجه قرار گیرد و علاقه مردم به این مقوله را مثبت ارزیابی می کنم.

وی گفت: دولت پیگیرانه از مبارزه با فساد مالی حمایت می کند و مردم روسیه نیز این رویکرد را می بینند، اما تنها چیز نادرست، استفاده برخی نیروهای سیاسی از این موضوع برای اهداف انتخاباتی است.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: مبارزه با فساد مالی باید مطابق قانون انجام گیرد و مقصران در برپایی تظاهرات غیرقانونی باید مجازات شوند.

تظاهرات مبارزه با فساد مالی در روسیه روز یکشنبه گذشته به درخواست الکسی ناوالنی از مخالفان غربگرای دولت روسیه برگزار شد که با وجود هشدارهای مقام های مسکو مبنی بر غیرقانونی بودن تظاهرات در آن شرکت کرد و توسط ماموران امنیتی نیز دستگیر شد.

این تظاهرات در دهها شهر روسیه برگزار شد. تظاهرکنندگان در مرکز مسکو و چند نقطه دیگر پایتخت شعار علیه دولت می دادند.

تظاهرات ضدفساد مالی پس از نمایش فیلمی در اینترنت برگزار شد که ناوالنی مدعی شده بود، دیمتیری مدودیف نخست وزیر روسیه ثروت کلانی و ویلای مجللی دارد و از چند شرکت برخوردار است.

به نوشته روزنامه کامرسانت در مجموع 90 شهر روسیه شاهد تظاهرات ضدفساد مالی بود که فقط در 20 شهر با مجوز قانونی انجام گرفت.

براساس اطلاعات اعلام شده، در مجموع حدود هزار تظاهرکننده دستگیر شدند که بیشتر جوانان بودند.

انقلاب رنگی یا مخملی نوعی خیزش تحت حمایت های رسانه ها و دولت های غربی و در راس آنها آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا است که پیش از فروپاشی سال 1991 اتحاد شوروی و بلوک اردوگاه کمونیستی شکل گرفت و تاثیرهای عمیقی بر جغرافیای سیاسی جهان برجای گذاشت.

این واژه را برای نخستین بار واسلاو هاول رهبر مخالفان چکسلواکی در انقلاب ۱۹۸۹ این کشور بر سر زبان‌ها انداخت.

انقلاب‌های رنگی به یک رشته از تکاپوهای مرتبط گفته می‌شود که در جوامع پسا کمونیستی شرق اروپا، مرکزی و همچنین آسیای میانه بروز و ظهور پیدا کرد و هیات حاکمه برخی کشورها در این مناطق سقوط کرده و دولت های طرفدار غرب روی کار آمدند.

نخستین نمونهٔ انقلاب مخملی در دورهٔ شش هفته‌ای (۱۷ نوامبر تا ۲۹ دسامبر ۱۹۸۹) در چکسلواکی رخ داد و با وقوع تحولات مشابهی به شکل زنجیره‌ای در صربستان (دو مرحله ۱۹۹۷ و ۲۰۰۰)، گرجستان (۲۰۰۳)، اوکراین (۲۰۰۴) و قرقیزستان (۲۰۰۵) ادامه یافت.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید