Performancing Metrics

بخش خصوصی قدرتمندی در ایران نداریم | اتاق خبر
کد خبر: 391478
تاریخ انتشار: 19 فروردین 1396 - 09:37
رئیس خانه اقتصاد ایران

ابراهیم جمیلی در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه بسیاری تصور می‌کنند تولید اشتغال به عهده دولت است، یعنی دولت باید کار ایجاد کند، عنوان کرد: این تصور اشتباه است و در بیشتر کشورهای دنیا این بخش خصوصی است که کارآفرینی می‌کند؛ اما متأسفانه از یک سو بخش خصوصی قدرتمندی در ایران وجود ندارد و از سوی دیگر مسیرخصوصی‌سازی به صورت کارشناسانه و کارآمد پی‌ریزی نشده است.

وی افزود: با این حال نمی‌توان و نباید در گذشته ماند، با همه مسائل موجود برای گذر از چالش‌های اقتصادی کشور، باید بخش خصوصی‌سازی را فعال کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در شرایطی که فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور بر این مبنا نباشد، مشکلاتی که امروز با آن مواجه شده‌ایم بیشتر خواهد شد، خاطرنشان کرد: از آنجا که عمده درآمد دولت از محل فروش نفت است تا زمانی که فروش نفت خوب و سیاست‌گذاری‌ها کارشناسی باشد، اقتصاد رونق می‌گیرد، اما در غیر این صورت شرایط خوبی برای کشور رقم نمی‌خورد.

جمیلی خاطرنشان کرد: فعالان بخش خصوصی باید حقانیت خود را با عملکردشان در تولید و کاهش قیمت‌های تمام شده نشان دهند، البته حمایت دولت و مجلس هم باید بر این مبنا باشد. همه این موارد زنجیره‌ای به هم پیوسته برای رونق تولید و درنهایت ایجاد اشتغال در کشور است، موضوعی که تا به امروز حرف‌های زیادی درباره آن زده شده؛ اما در عمل همه دستگاه‌ها کم کار بوده‌اند.

رئیس خانه اقتصاد با اشاره به اینکه بخش مهم این زنجیره، بانک‌ها هستند، گفت: البته از بانک‌ها نمی‌توان انتظار زیادی داشت چراکه آن‌ها در چند بخش مشکل دارند. بدهی دولت، معوقات بانکی و همین‌طور بنگاه‌داری بانک‌ها. بانک‌ها منابعی ندارند که به بخش خصوصی کمک کنند، البته تا زمانی که تکلیف معوقات مشخص نشود و دولت بدهی خود را پرداخت نکند یا حداقل بدهی خود را کاهش دهد.

وی افزود: مشکل دیگر در رابطه با معضلات بانکی، بنگاه‌داری بانک‌هاست. این فعالیت آنان باید هر چه سریع‌تر جمع شود. این موضوع حتی در قانون هم آمده است؛ چراکه بانک‌هایی که بنگاه‌داری می‌کنند، شبه‌دولتی هستند و این فعالیت آنان، سایر بخش‌های اقتصاد کشور را دچار مشکل کرده است.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید