Performancing Metrics

برخورد پرنده با هواپیما در فرودگاه امام کم سابقه است | اتاق خبر
کد خبر: 391554
تاریخ انتشار: 20 فروردین 1396 - 16:42
معاون مدیرعامل فرودگاه امام:
معاون امور فرودگاهی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: حوادثی از قبیل برخورد پرندگان با هواپیما در فرودگاه امام به ندرت رخ می دهد و اتفاق امروز، چندان مسبوق به سابقه نیست.
به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، کوروش فتاحی درباره سانحه برخورد پرنده با یک هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی لوفت هانزا، گفت: فرودگاه امام خمینی (ره) به دلیل واقع شدن در منطقه بیابانی گرم و خشک که اتفاقا جانمایی صحیحی برای آن انجام شده، جزء فرودگاه هایی مهم دنیاست که کمترین سانحه هوایی میان حیوانات یا پرندگان با هواپیماها در آن اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: مهم ترین دلیل وقوع چنین سوانحی، محیطی است که فرودگاه در آنجا ساخته شده است بنابراین چنین تصادفاتی در کشورهای اروپایی یا جنوب شرق آسیا به دلیل دارا بودن محیط های جنگلی یا دریاچه ها و تالاب های گسترده در کشورهای خود، به طور روزانه مشاهده می شود.

وی همچنین با اشاره به ساخت برخی فرودگاه ها در مسیر تردد پرندگان مهاجر، تصریح کرد: در داخل کشور خودمان نیز فرودگاه هایی داریم که در مسیر پرواز پرندگان مهاجر ساخته شده و در ایام کوچ دسته جمعی پرندگان، هر از گاهی شاهد چنین حوادثی هستیم. اما در فرودگاه امام خمینی (ره) که می توان آن را مهم ترین فرودگاه کشور نامید، چنین حوادثی به ندرت رخ می دهد.

فتاحی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان پیشگیری از وقوع حوادث برخورد پرندگان با هواپیما در فرودگاه ها وجود دارد؟ گفت: تا به حال هیچ دستگاه خاصی نتوانسته مانع از ورود پرندگان به فرودگاه ها شود در برخی فرودگاه های پرتردد دنیا، دستگاه ها مولد اصوات آزاردهنده برای پرندگان تعبیه شده؛ اما مشکل این دستگاه ها این است که پرندگان به مرور به این اصوات عادت می کنند و ثانیا ممکن است آلودگی صوتی ایجاد کنند که برای محیط زیست مضر باشد.

وی با رد این نظریه که ناوبری هوایی فرودگاهی در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ضعیف و ناکارآمد است، افزود: تردد پرندگان در آسمان فرودگاه ارتباطی با ناوبری هوایی و برج مراقبت ندارد و یک امر غیر مترقبه است.

گفتنی است صبح امروز یک پرنده به یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ متعلق به هواپیمایی لوفت هانزا که در حال فرود در باند فرودگاه امام خمینی (ره) بود، برخورد کرد که مشکل خاصی برای روند نشست این هواپیما ایجاد نکرد. با این حال تصاویر گرفته شده نشان می دهد این هواپیما دچار چند آسیب جزئی در بدنه خود شده که بزرگترین فرورفتگی در بدنه آن، در محل برخورد اولیه پرنده با هواپیما بوده که شامل ۱۸ میلی متر عمق فرورفتگی، ۳۵۵ میلی متر عرض و ۴۵۰ میلی متر درازا است.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید