Performancing Metrics

توصیه انتخاباتی روحانی؛ پرهیز از تخریب و دروغ | اتاق خبر
کد خبر: 391558
تاریخ انتشار: 20 فروردین 1396 - 17:45
رییس جمهوری در همایش ملی اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی نسبت به برخی رفتارهای ناهنجار انتخاباتی هشدار داد. وی با تاکید بر ضرورت دوری از تخریب در رقابت های انتخاباتی، تصریح کرد در این فرایند با دروغ نمی توان به جایی رسید.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگانِ روزنامه های امروز بیستم فروردین ماه سال جاری در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

** سخنان انتخاباتی روحانی؛ کانون توجه مطبوعات
«حسن روحانی» رییس جمهوری دیروز نوزدهم فروردین ماه در همایش ملی اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی سخنرانی کرد. برخی از روزنامه ها ضمن بازتاب سخنان وی، به اقدام صدا وسیما در پخش گزینشی سخنرانی رییس جمهوری واکنش نشان دادند.

روزنامه «شهروند» در گزارش نخست خود با اشاره به سخنرانی روحانی، از سانسور گفته های وی در صدا و سیما انتقاد کرد. شهروند عنوان کرد: در نخستین ماه ‌سال تولید و اشتغال مهمترین سخنرانی رئیس‌جمهوری در همایشی تحت عنوان اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی از صداوسیما پخش نشد. سانسور مقام نخست اجرایی کشور از تلویزیون ملی در شرایطی رخ می‌دهد که مطابق قانون انتخابات کشور هنوز وارد مرحله اجرایی انتخابات نشده و ضرورت جلوگیری از تبلیغات نامزدها در رسانه‌هایی که از بودجه بیت‌المال اداره می‌شود، به وجود نیامده است.

روزنامه «فرهیختگان» به اظهارات رییس جمهوری مبنی بر اینکه «واقعیت را بگویید» اشاره کرد. به نوشته این روزنامه، رئیس‌جمهوری در ادامه با اشاره به بحث انتخابات و گلایه از تخریب‌ها و شایعه‌سازی‌هایی که این روزها در جریان است، عنوان کرد: «به اسم انتخابات همدیگر را تخریب نکنیم. مسلمان و پیرو پیامبر(ص) و امیرالمومنین (ع) که دروغ نمی‌گوید، تخریب نمی‌کند. چرا واقعیت‌ها را نمی‌گویید؟ چرا با امیدی که در دل مردم ریشه کرده، می‌جنگید؟ به دنبال چه چیزی هستید؟»

«نماز رئیسی سخنرانی روحانی» عنوان گزارش روزنامه «شرق» بود که در آن می خوانیم: رئیس‌جمهوری در حالی سخنرانی خود را در همایش «اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی»، انجام داد که صداوسیما در اقدامی غیرمعمول این مراسم را پخش زنده نکرد؛ همان مراسمی که حسن روحانی در آن به کنایه گفته که «هر روستا و روستایی یک رسانه برای دولت مظلوم یازدهم است».شاید این پخش‌نشدن به دلیل کنایه روز پنجشنبه رئیس‌جمهوری به «رسانه ملی» باشد.

شرق افزود: تقابل صداوسیما با رئیس‌جمهور دولت یازدهم از همان شروع فعالیت‌های انتخاباتی حسن روحانی در سال٩٢ آغاز شده بود و تاکنون نیز ادامه دارد.

به تعبیر این روزنامه، «پخش‌نشدن سخنان رئیس‌جمهوری در روز گذشته، می‌تواند استراتژی شفاف این رسانه را نسبت به دولت و حسن روحانی بیشتر نشان دهد، درحالی‌که کمی کمتر از دو ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری فاصله است و رقبای انتخاباتی دولت نیز شروع به فعالیت کرده‌اند. چهارشنبه هفته پیش بود که صداوسیما در «شبکه تهران»، بعد از اذان مغرب و عشا، نماز حجت‌الاسلام رئیسی که تولیت آستان قدس رضوی را برعهده دارد پخش کرد.»

«با دروغ به جایی نمی رسید» عنوان روزنامه «همدلی» بود. این روزنامه نگاشت: روحانی با طرح این پرسش که چطور می‌شود فردی که خود را ایرانی و مسلمان می‌داند سخن غلط، دروغ و ناروا بر زبان می‌آورد، ادامه داد که ما در انتخابات پیش‌رو می‌خواهیم حماسه ایجاد کنیم و نمی‌خواهیم که دعوا درست کنیم و روبه‌روی هم قرار بگیریم. ما می‌خواهیم که رقابتی سالم وجود داشته باشد و هر کسی که می‌خواهد وارد رقابت شود از خود تعریف کند و برنامه‌های خود را اعلام کند. نامزدهای انتخاباتی بدانند که با دروغ، تخریب و تهمت کسی به جایی نمی‌رسد و بر فرض محال نیز چنانچه این اتفاق بیفتد، هیچ ارزشی در پی نخواهد داشت.

«انقدر به فکر انتخابات نباشید به فکر آخرت هم باشید» عبارت برگزیده روزنامه «سیاست روز» از میان سخنان دیروز روحانی بود. به گزارش سیاست روز، رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه باید به فکر مردم بود و برای آنها کار و تلاش کرد، گفت: اینقدر به فکر انتخابات نباشید به فکر آخرت هم باشید.

** ادامه واکنش ها به حمله موشکی آمریکا به سوریه
حمله موشکی آمریکا به سوریه در بامداد جمعه هجدهم فروردین ماه واکنش های گسترده ای در فضای رسانه های بین المللی به همراه داشت. امروز نیز برخی روزنامه ها به تحلیل این رخداد پرداختند و آن را نشان از تغییر مشی رییس جمهوری آمریکا عنوان کردند.

«دگردیسی ترامپ» عنوان گزارش «دنیای اقتصاد» بود. این روزنامه در این گزارش با اشاره به تحلیل های موجود در رسانه های بین المللی، به نقل از تحلیلگر «سی ان ان» عنوان کرد: ترامپ دچار یک «دگردیسی» شده است. این تغییر رویکرد ناشی از آشنایی او با واقعیات عریان صحنه سیاست است. او با ادبیات پیشینیان خود به تدریج در حال آشنا شدن است چرا که سخن از «مسوولیت اخلاقی» آمریکا به میان می‌آورد. ترامپ اکنون در وادی پوپولیسم، واقع‌گرایی سیاسی و آرمان‌گرایی اخلاقمدارانه در نوسان است. آنجا که خود را «رهبر جهان آزاد» می‌نامد چهره یک واقع‌گرای سیاسی را به خود می‌گیرد و آنجا که دم از مسوولیت اخلاقی آمریکا می‌زند پهلو به پهلوی آرمان‌گرایانی می‌زند که اخلاق را سرلوحه خود قرار می‌دادند.

«رسوایی زودرس ترامپ» عنوان سرمقاله «جمهوری اسلامی» بود که در آن آمده است: آمریکای ترامپ اگرچه سعی کرده حمایت مشتی حامیان تروریسم از جمله انگلیس، فرانسه، رژیم صهیونیستی و حتی داعش را هم جلب کند، ولی در مقیاس داخلی و بین المللی، رفتارهای غیرمنتظره و غیرقابل دفاع واشنگتن را قویاً به زیر سئوال برده است. این رفتار ترامپ از چند جهت جای سئوال دارد. نامبرده در همان صد روز اول ریاستش، جنگ تازه‌ای را آغاز کرده که می‌تواند پیامدهای غیرمنتظره و غیرقابل کنترلی را به همراه داشته باشد. بعلاوه، آمریکا در کارنامه خود موارد آشکاری از تجهیز و حمایت از صدام برای استفاده از سلاح‌های شیمیائی علیه ایران و حتی کردهای عراق داشته ولی ناگهان از موضع یک کشور حامی قربانیان سلاح‌های شیمیائی برخورد می ‌کند و با تظاهر به مخالفت با سلاح‌های شیمیائی سعی دارد کارنامه سیاه خود را به فراموشی بسپارد.

«اهداف حمله موشکی به سوریه» نیز موضوعی بود که در سرمقاله روزنامه «ابتکار» بررسی و تحلیل شد. در این سرمقاله آمده است: آمریکاییان بر سر‌آنند که به رقیبان منطقه‌ای و جهانی خود از یکسو و متحدان خود پیام روشنی را صادر کنند؛ اینکه سیاست‌های واشنگتن با سال‌های دوران «باراک اوباما» تفاوت کرده است. «قدرت واقعی » که همانا بهره‌گیری مستقیم از توانمندی‌های نظامی و اقتصادی امریکاست، جای خود را به مماشات به زعم آنان هشت سال حکومت باراک اوباما داده است. این سیاست در مسامحه‌آمیز‌ترین حالت، تقسیم منافع برابر با قدرت‌های همتای خود _که در این زمان همچنان روسیه و چین است _ به حساب می‌آید.

ابتکار افزود: حمله به پایگاه هوایی الشعیرات نه اقدامی صرفا تنبیهی و نه شروع عملیات نظامی علیه دولت دمشق است، بلکه به‌مثابه آتش تهیه برای استقرار نظمی است که «کندولیزا رایس» وزیر امور خارجه دولت جورج بوش پسر در دهه نخست قرن بیست ویک، آن را ایجاد نظم از درون بی‌نظمی در خاورمیانه خواند.
«اولین فرمان نظامی ترامپ» نیز در روزنامه «اطلاعات» چنین تحلیل شد:

** نصف شدن شاخص فلاکت
برخی از روزنامه های صبح امروز در گزارش های خود از به کاهش شاخص فلاکت در دولت یازدهم اشاره کردند.

روزنامه «جهان صنعت» گزارش داد: اکنون که دولت یازدهم در سال 95 توانست براساس آمار بانک مرکزی ایران تورم تک‌رقمی 9 درصدی را پس از 26 سال به ثبت برساند و در کنار آن تولید ناخالص داخلی نیز با رشد فزاینده رو‌به‌رو شده و پیش‌بینی می‌شود به 11 درصد برسد، انتظار می‌رود اثر آن بر بهبود معیشت عامه مردم به‌ویژه دهک‌های پایین درآمدی پدیدار شود که البته برای محسوس بودن این تغییرات به زمان نیاز است.

این روزنامه افزود: بهبود روند ضریب جینی در کشور در زمان دولت یازدهم و اهتمام دولت تدبیر و امید بر رعایت انضباط مالی و پولی و کنترل تورم را می‌توان عاملی در جلوگیری از افزایس سطح ضریب جینی قلمداد کرد. در شرایطی که برخی منتقدان دولت، سعی در زیر سوال بردن آمار و ارقام را دارند بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر آغاز روند کاهشی ضریب جینی از سال 95 اتفاق نظر دارند و آن را نویدبخش بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی در جامعه می‌دانند.

روزنامه «تجارت» به مقایسه عملکرد دولت دهم و یازدهم پرداخت و از کاهش ضریب جینی در دولت یازدهم خبر داد. در این گزارش می خوانیم: بی‌انضباطی مالی و پولی؛ سیاست‌های دوگانه و متناقض اقتصادی، نظیر اجرای مسکن مهر و هدفمندی یارانه، رشد نقدینگی از عوامل رشد شاخص فلاکت در دوره دولت احمدی‌ن‍ژاد بود. از پیامدهای افزایش نرخ شاخص فلاکت، سخت شدن دسترسی به چهار شاخص غذا، بهداشت، آموزش و مسکن در گروه‌های درآمدی پایین جامعه است که در این دوره، نمود عینی داشت.

به نوشته تجارت، «با آغاز به کار دولت روحانی در سال 92، این روند به تدریج تغییر کرد و دولت در این دوره با وجود نابسامانی‌های بسیار اقتصادی و اجتماعی ناشی از سیاست‌های نادرست دولت گذشته، با برنامه‌ریزی‌های منطقی و سیستماتیک، تورم موجود را کنترل کرد و نوسان نرخ شاخص فلاکت را نیز به حداقل رساند.»

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید