Performancing Metrics

حماسه سیاسی،حماسه اقتصادی1/ اقتصاد بدون نفت،یکی از گام‌های حماسه اقتصادی است | اتاق خبر
کد خبر: 39197
تاریخ انتشار: 17 فروردین 1392 - 21:39

عباسعلی منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به نامگذاری سال جدید و کاربرد واژه «حماسه» در این شعار اظهار داشت: حماسه واژه‌ای است که هنگام حضور پرشور و با نشاط جمعیتی در عرصه‌ای خطیر که منجر به رقم خوردن دستاورد یا نتیجه‌ای مطلوب و بزرگ شود مورد استفاده قرار می‌گیرد و دارای مفهوم ذاتی موفقیت و پیروزی است.

 

وی با بیان اینکه اقتصاد و سیاست دو مؤلفه تأثیرگذار در برنامه‌ریزی‌های کلان هر جامعه‌ای به شمار می‌رود یادآور شد: با توجه به ذکر این دو عنصر در نام‌گذاری سال جدید و همچنین شرایط ویژه کنونی کشور توجه به وضعیت اقتصادی و رویدادهای سیاسی پیش رو اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند و این نگرش تنها با یک تعامل همدلانه میان مسئولان و مردم قابل عملیاتی شدن است.

 

*هدایت نقدینگی به سمت تولید و اقتصاد بدون نفت ضرورت‌هایی برای پیشرفت اقتصادی

 

نماینده شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل سپس به مصادیق تحقق حماسه اقتصادی پرداخت و گفت: در مرحله نخست برای رسیدن به حماسه اقتصادی باید آرام آرام اقتصاد بدون نفت را تجربه کرده و وابستگی خود را به آن کمتر کرده و این سرمایه خدادادی را برای نسل‌های بعد بیشتر حفظ کنیم.

 

منصوری خاطرنشان کرد: رسیدن به این نقطه مستلزم خودباوری، پذیرش افکار عمومی، فرهنگ‌سازی و تعامل همدلانه مردم و مسئولان است.

 

وی هدایت نقدینگی به سمت تولید را راهکار دیگری برای رشد اقتصادی کشور دانست و گفت: برخی مشکلات موجود در بخش‌های اقتصادی و اجتماعی نظیر تولید ملی و اشتغال با هدایت صحیح نقدینگی‌ها به سوی تولید و صنعت برطرف می‌شود.

 

نماینده شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل پیشرفت اقتصادی و تحقق حماسه مورد نظر مقام معظم رهبری در این بخش را نیازمند یک عزم ملی قلمداد و عنوان کرد: این دستاورد به صرف بخشنامه، دستورالعمل و کار دولتی قابل محقق شدن نیست بلکه باید با اراده‌ای همگانی و یک همبستگی ملی پا به این عرصه گذاشت.

 

منصوری سپس به دو بعد داخلی و خارجی در حوزه سیاست در سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا مهمترین رویداد داخلی است که در حال حاضر نیز بسیاری از تبلیغات و جنگ‌های روانی دشمن را به خود معطوف کرده است.

 

وی با بیان اینکه دشمن تمام امکانات خود را به کار گرفته تا از حضور و شور مردم در انتخابات بکاهد ابراز داشت: بر این اساس باید از تمام اقداماتی که این شور انتخاباتی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد خودداری کرد و شیوه‌ای در پیش گرفت که این توطئه‌ دشمن را خنثی کند.

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پرهیز از «خودبینی» و «خود گروه‌بینی» را یکی از شیوه‌های مقابله با توطئه دشمن برای کمرنگ کردن حضور مردم در انتخابات ذکر و تأکید کرد: باید اجازه دهیم تمام کسانی که معتقد به قانون اساسی بوده فعالیت خود را در این عرصه انجام دهند و مجموعه‌های مختلف درون نظام با نگرش‌ها و دیدگاه‌های متفاوت و با هر شکل و رفتار سیاسی البته در چارچوب نظام در این صحنه ورود پیدا کنند.

 

به گفته وی یک نگرش همه جانبه و دربردارنده سلایق گوناگون کمک می‌کند حماسه سیاسی در بعد داخلی محقق شود.

 

منصوری از موضوع انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران و گفت‌وگوهای آژانس و تیم مذاکره کننده 1+5 به عنوان بعد مهم سیاست خارجی در سال جاری نام برد و گفت: انتظار می‌رود از فرصت‌ ایجاد شده توسط تیم مذاکره کننده ایرانی در این عرصه نهایت استفاده را برده و بتوانیم مسیر توأم با عزت را در رسیدن به حقوق مسلم خود در پیش گیریم.

 

*کلیت بودجه سال جاری در نخستین جلسه کمیسیون تلفیق مجلس بررسی می‌شود

 

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نخستین جلسه این کمیسیون در 18 فروردین ماه، از بررسی کلیت بودجه سال جاری در نخستین جلسه رسمی کمیسیون تلفیق در سال جدید خبر داد و گفت: در این جلسه کلیت بودجه مورد بررسی قرار می‌گیرد و روی موضوعاتی نظیر قرار داشتن یا نداشتن کلیت بودجه در راستای برنامه پنجم توسعه و میزان انضباط مالی لحاظ شده در بودجه بحث و تبادل نظر صورت می‌گیرد.

 

منصوری با تأکید بر لزوم توجه به اولویت‌های اقتصادی در بودجه سال جدید بیان داشت: باید با در نظر گرفتن اولویت‌ها بودجه‌ای متناسب با ضرورت‌ها و شرایط موجود کشور تصویب شود.

 

نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل همچنین با اشاره به ابلاغ بودجه سه دوازدهم توسط مجلس شورای اسلامی به دولت خاطرنشان کرد: در بودجه سه دوازدهم مجلس تنخواهی را برای دریافت و برداشت در سه ماهه نخست سال 92 به دولت اختصاص داده تا در این فرصت بتواند لایحه بودجه سال 1392 کل کشور را بررسی کرده و به تصویب برساند.

 

وی در ادامه حساسیت بودجه‌های وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات، امور خارجه، دفاع و نیروهای مسلح را خاطرنشان و عنوان کرد: در این رابطه نشست‌های تخصصی با مسئولان برگزار شده و در ادامه نیز بحث‌های کارشناسی پیرامون بودجه اختصاصی این نهادها استمرار می‌‌‌یابد.

 

منصوری با بیان اینکه بودجه سال 92 باید در چارچوب برنامه پنجم قرار بگیرد، تأکید کرد: با توجه به اجرای طرح‌های کلان اقتصادی مانند هدفمندی یارانه‌ها، انضباط مالی نیز عنصر مهمی است که باید در بودجه سال جاری مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

*عدم وجود زیرساخت‌های مناسب یکی از معضلات انکارناپذیر صنعت گردشگری است

 

عضو هیئت رئیسه فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس در قسمت دیگری از سخنان خود با تأکید بر ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری ایران زمین تصریح کرد: در این میان کاشان، آران و بیدگل از نظر برخورداری از آثار باستانی و تاریخی و اماکن متبرکه با قدمت چند صد ساله متعدد جایگاه ویژه‌ای در صنعت گردشگری کشور دارد.

 

وی با اشاره به تپه‌های سیلک کاشان به عنوان سندی برای نخستین خاستگاه تمدن بشری بودن منطقه کاشان یادآور شد: شهر زیرزمینی نوش‌آباد، قلعه کرشاهی و کاروانسرای ابوزیدآباد، باغ تاریخی فین کاشان به همراه خانه‌های تاریخی و اماکن متبرکه‌ای چون آستان هلال بن علی(ع) آران و بیدگل تنها بخشی از ظرفیت‌های موجود در این منطقه است.

 

وی عدم وجود زیرساخت‌های مناسب را یکی از معضلات انکارناپذیر صنعت گردشگری منطقه کاشان دانست و گفت: مهیا بودن امکانات محیطی،‌ پذیرایی و اسکان یکی از ملزومات غیر قابل چشم‌پوشی در جذب گردشگر داخلی و خارجی است اما کار زیربنایی در این حوزه در طول سال‌های گذشته مورد غفلت واقع شده است.

 

منصوری با تأکید بر لزوم مشارکت بخش خصوصی در صنعت گردشگری منطقه عنوان کرد: توسعه گردشگری نیازمند زیرساخت‌هایی است که شکوفایی اقتصادی و توسعه همه جانبه منطقه را در پی داشته باشد که با مشارکت بخش خصوصی این مهم عملی می‌شود.

 

وی خواستار اعطای تسهیلات ویژه به بخش خصوصی برای رونق یافتن حوزه گردشگری شد و متذکر شد: البته باید بودجه‌های مورد نیاز این امر به نهادهای دولتی اختصاص یابد تا آنها برای تأمین هزینه‌های این حوزه دغدغه‌ای نداشته باشند.

مطالب مرتبط
نظرات
ADS
ADS
پربازدید