Performancing Metrics

به هیچ کشوری بدهکار نیستیم | اتاق خبر
کد خبر: 392237
تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1396 - 13:15
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات:
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران آمادگی ضمانت صادراتی این صندوق را تا 13 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بدهی‌های بین‌المللی ایران بسیار اندک بوده و تنها دو درصد از GDP را در بر می‌گیرد، در حالی که این رقم در کشورهای دیگر حدود ۳۰ درصد است

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سید علی سید کمال صبح امروز (یکشنبه) در نشست خبری به ارائه‌ توضیحاتی درباره عملکرد صندوق ضمانت صادرات پرداخت و گفت: بحث صادرات برای کشور امری مهم تلقی می‌شود و ما در منطقه‌ای پرآشوب فعالیت می‌کنیم، اما در قیاس با سایر کشورهای منطقه اطمینان بیشتری در ایران حاکم است.

وی با بیان این‌که صندوق ضمانت صادرات پوشش ریسک‌های تجاری را نیز برعهده می‌گیرد که اگر صادرکنندگان ایرانی در برخی موارد نتوانستند هزینه‌های خود را از کشورهای طرف قرارداد بگیرند به آنها کمک کرده باشد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران همچنین عنوان کرد: در سال ۱۳۸۳ حجم صادرات غیرنفتی ایران حدود ۳.۵ میلیارد دلار بود اما اکنون این رقم به ۴۴ میلیارد دلار رسیده و طی مدت پنج سال، رشد بیش از ۱۱ برابری داشته است.

سید کمال ادامه داد: در خصوص بحث رشد میانگین در زمینه ضمانت صادرات کوتاه‌مدت طی ۱۱ سال گذشته حدود ۳۰ درصد رشد داشته‌ایم.

وی اظهار کرد: در حوزه ضمانت صادرات میان‌مدت و بلندمدت نیز اکنون از ۱۲۲ میلیون دلار به ۶۹۶ میلیون دلار رسیده‌ایم و رشدی بالغ بر ۴۷۰ درصد را در این حوزه شاهدیم. همچنین در حوزه صادرات بلندمدت در سال گذشته حدود ۱۱۹ درصد رشد وجود داشته و از ۹۳ میلیون دلار در سال ۱۳۹۴ به ۲۰۴ میلیون دلار رسیده‌ایم.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اظهار کرد: در بحث ارائه‌ خسارت نیز  ۲۴ درصد کاهش خسارت داشته‌ایم و ۹ درصد در حوزه بازیافت خسارات رشد کرده ایم.

سید کمال همچنین عنوان کرد: اکنون فرهنگ بیمه صادراتی در کشور ما بسیار ضعیف است. از سوی دیگر امسال بیمه‌ای تحت عنوان ریسک نوسانات ارز را در نوسانات‌مان دیده‌ایم و به‌طور کلی براین باوریم که در فضای صادراتی تنوع محصولات و نزدیک شدن به فرهنگ کشورهای واردکننده می‌تواند امکان توسعه فعالیت‌ها را فراهم کند.

وی تصریح کرد: نکته دیگر آنکه لازم است صادرات در اولویت قرار گیرد. اکنون سیستم بانکی ما مباحث مربوط به واردات را به خوبی بلد است اما صادرات را نمی‌شناسد و برهمین اساس لازم است روی این موضوع کار کنیم و دستگاه‌های مختلف و مربوط با تجارت خارجی دقت نظر کافی در این حوزه را داشته باشند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران همچنین به سود بانک‌ها اشاره کرد و گفت: لازم است سیستم بانکی سودی متعارف و مقرون به صرفه داشته باشد.

سید کمال در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به رتبه ریسک اشاره کرد و گفت: برای کاهش این رتبه در فضای بین‌المللی اینگونه مطرح می‌شود که باید هیچ‌گونه بدهی به موسسات بیمه و اعتباری نداشته باشیم البته در گذشته برخی مشکلات در کشور آلمان وجود داشت که خوشبختانه اکنون این مشکلات برطرف شده و مشکل خاصی با این کشور نداریم.

وی ادامه داد: بخشی از بدهی‌ها نیز مربوط به مجارستان بود که موضوع این کشور اکنون حل شده و تنها ما مقداری بدهی به ایتالیا داریم که البته این بدهی هم مرتبط به یکی از شرکت‌های بخش خصوصی می‌شود. اما در مجامع بین‌الملل اینگونه عنوان شده که اگر قرار باشد برای کاهش رتبه ریسک ایران رای مثبت داده شود لازم است که این بدهی پرداخت شود.

سید کمال در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ذخائر ایران، تصریح کرد: در چنین شرایطی اگر کشورهای مختلف بخواهند با ایران وارد مراودات تجاری شده و یا در این کشور سرمایه‌گذاری کنند ریسک چندانی وجود نداشته و در واقع ریسک سرمایه‌گذاری در ایران نسبت به تمام کشورهای منطقه کمتر بوده و استحقاق ما در این بخش رتبه دو و سه است.

وی سرمایه صندوق ضمانت صادرات را معادل ۱۳۰۰ میلیارد تومان دانست و اظهار کرد: این صندوق آمادگی دارد تا ۱۰ برابر این مبلغ نیز ضمانت بیمه‌ای اعطا کند.

شهرآیینی - عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران - نیز در این نشست گفت: طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ میلادی ایران بزرگ‌ترین مقصد جذب فاینانس در دنیا بود که عمدتا این رقم از سوی کشورهای اروپایی تامین می‌شد. البته پس از تحریم‌ها به تدریج این جایگاه از دست رفت و اکنون کشورهای دیگر جای ما را گرفته‌اند و بازگشت به پنج رتبه اول در این حوزه کمی زمان نیاز دارد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید