Performancing Metrics

بازار داغ«اشتغال»در شعارهای انتخاباتی | اتاق خبر
کد خبر: 392486
تاریخ انتشار: 8 اردیبهشت 1396 - 15:27
امروز «بیکاری»به ویژه در بین جمعیت جوان و فارغ التحصیل به وضعیت بحرانی رسیده،بحرانی که البته ریشه در دهه‌های اخیر دارد و طی این روزها به نخستین و مهمترین وعده ۶نامزد انتخاباتی تبدیل شده است.
 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، نگاهی اجمالی به وضعیت بازار کار کشور نشان می‌دهد که جمعیت بیکار کشور که در سن کار قرار دارند، ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ نفر است.

در این بین، جمعیت بیکار ۱۵ تا ۲۴ سال کشور در حال حاضر ۸۶۹ هزار و ۵۳۱ نفر است که نرخ بیکاری این گروه سنی ۲۹.۲ درصد اعلام می‌شود. همچنین طبق آمار رسمی، جمعیت بیکار گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ ساله با نرخ ۲۵.۹ درصدی یک میلیون و ۸۲۷ هزار و ۵۲۵ نفر است.

برآیند و نتیجه کلی وضعیت بازار کار حاکی از آن است که از مجموع حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار جمعیت بیکار کشور، ۲ میلیون و ۶۹۷ هزار نفر در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قرار دارند. بنابراین می‌توان گفت بخش عمده‌ای از جمعیت بیکار کشور در رده سنی ۱۵ تا ۲۹ سال هستند.

اما در ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری، یکی از مهمترین شعارها و برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی به موضوع «رفع بیکاری» و «اشتغال‌زایی» معطوف بوده است که در انتخابات پیش رو هم بازار وعده‌های «اشتغالزایی» داغ است و هر یک از ۶ کاندیدای ریاست جهموری در وعده‌های انتخاباتی خود موضوع «اشتغال» را در صدر اولویت‌هایشان قرار داده‌اند.

در حالی که تنها حدود ۲۰ روز تا برگزاری انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری باقی مانده است، به وعده‌های هر کدام از نامزدهای انتخابات (به ترتیب حروف الفبا) در حوزه اشتغال نگاهی خواهیم انداخت.

سید مصطفی آقامیرسلیم

* اشتغال، ازدواج و مسکن از مهمترین مشکلات فعلی جوانان به حساب می‌آید. رفع مسئله اشتغال جوانان برای دولت من در اولویت قرار خواهد داشت. زیرا با رفع مشکل اشتغال جوانان مسئله ازدواج و مسکن مهندسی شده و ارزان برای آنها حل خواهد شد. در دولت من حضور جوانان برجسته است و ما به فکر و نشاط جوانان اعتقاد داشته و قطعا از آن استفاده خواهیم کرد.

* یکی از مباحثی که دغدغه همه مردم بویژه جوانان شده، مساله اشتغال است؛ امروز بیشتر جوانان پس از فارغ‌التحصیلی دچار بیکاری می‌شوند درحالی که همه آنها باید در صحنه تولید و اشتغال حضور داشته باشند.

* اگر من صحبت از اشتغال جوانان کردم، افتخار دارم که طی سالهای تدریس در دانشگاه به دانشجویان خود گفته‌ام که اگر در درس من موفق باشید، قبل از اینکه فارغ التحصیل بشوید شما را در صنعت مشغول بکار خواهم کرد.

* باید مزیت‌های کشور را برای اشتغال بکار بگیریم ولی در کوتاه مدت باید وضع بغرنج رکود اقتصادی را مهار کرد و به این منظور یک اقدام ضربتی داریم و یک قدمی هم در ادامه آن برای تثبیت اشتغال و رساندن آن به حدی که کاملاً مسئله بیکاری را مهار کرده باشیم.

* من در حوزه تولید و اشتغال اقدامات زیادی انجام دادم و دانشجویانی را که می‌خواستند به خارج از کشور مهاجرت کنند در صنعت جذب کردم.

* وجود تمام مفاسد، ناهنجاری‌های رفتاری و تضعیف بنیان خانواده در جامعه به مشکل رکود و اشتغال برمی‌گردد.

* اشتغال در تمامی زمینه‌ها باید رونق پیدا کند، در مرحله اول باید مبارزه با قاچاق به صورت جدی صورت گیرد. هم اکنون ۳۰ درصد از واردات ما از طریق قاچاق صورت می‌گیرد. اگر جلوی این قاچاق بی‌رویه از مبادی اصلی کشور گرفته شود تولید داخلی پیشرفت کرده و منجر به افزایش اشتغال برای جوانان خواهد شد.

اسحاق جهانگیری کوه‌شاهی

* امروز هر خانواده ایرانی دغدغه اشتغال جوانان خود را دارد؛ باید بدون شعار به مسئله بیکاری دنبال شود؛ در این رابطه راهی جز تولید و سرمایه گذاری اشتغالزا نیست.

* ما در کشور ۵ میلیون دانشجو و هر ساله یک میلیون فارغ‌التحصیل داریم و نباید دغدغه‌ای وجود داشته باشد که چگونه برای این افراد شغل ایجاد کنیم، این فرصت مهم کشور تبدیل به دغدغه شده که چگونه برای آنها شغل ایجاد کنیم که البته راه‌حل آن دانش‌بنیان کردن آن و اجرای دقیق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با رویکرد دانش‌بنیان است. اگر این مسیر را انتخاب کرده باشیم باید نگاه‌مان به دستگاه‌ها، دانشگاه‌ها و... تغییر کند تا کسانی که از دانشگاه‌های کشور فارغ‌تحصیل می‌شوند دغدغه شغل نداشته باشند.

* در دولت یازدهم دفتری در وزارت اقتصاد برای بهبود فضای کسب و کار باز شد و این دفتر باید در دولت دوازدهم فعال تر شود؛ باید از توان نظام بانکی و منابع خارجی نیز برای سرمایه گذاری استفاده شود.

حسن روحانی

*  از روز اول می دانستیم یکی از مسائل ما در سالهای پیش رو، اشتغال است. در سال های ۹۴ و ۹۵ نسبتاً اشتغال مناسبی داشتیم. هر سال ۶۵۰ هزار نفر اشتغال خالص ما بود اگر در هشت سال قبل هم سالی ۶۰۰ هزار نفر شغل ایجاد می شد امروز مشکل اشتغال نداشتیم.

* مسائل و مشکلات جامعه با حرف و شعار حل نمی شود اگر اشتغال برای جوانان می خواهیم باید سرمایه گذاری افزوده شود و پولها از دلالی به سرمایه گذاری در بنگاه های اقتصادی سوق یابد. برای سرمایه گذاری نیاز به امنیت است. مردم باید نسبت به فردا و سال آینده مطمئن باشند.

* نخستین برنامه‌ای که در دولت دوازدهم انجام خواهد شد و نهایی خواهیم کرد برنامه‌ای تحت عنوان کارورزی و اشتغال برای جوان است که مخفف آن «کاج» است.

* بهمن سال گذشته در شورای عالی اشتغال، طرح کارورزی تصویب شد و در دو استان در حال اجرای آزمایشی است. براساس این طرح جوانان برای کارورزی و کارآموزی دعوت می شوند و چهار تا شش ماه به آنان آموزش داده می شود. همزمان در بنگاه های مختلف مشغول به کار می شوند. بر اساس آمار وقتی افراد آموزش دیده را به بنگاه‌ها می فرستیم ۷۰ درصد برای آنها برای اشتغال جذب همان بنگاه می‌شوند.

* با طرح کارورزی که اولین اقدام دولت دوازدهم خواهد بود مشکلات تا حدودی حل می شود ما برای آئین نامه های این طرح برنامه ریزی و فکر کرده ایم. مردم ما باید بدانند برای اشتغال نیاز به سرمایه داریم و سرمایه باید جذب شود.

* مگر می توان به فکر اشتغال و تولید باشیم در حالی که فضا را برای اقتصاد رقابتی نکنیم؟ چطور می خواهیم اشتغال ایجاد کنیم؟ ما در صدد ایجاد اشتغال گسترده در کشور هستیم و برای اشتغال گسترده باید صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم. برای اشتغال باید به صنعت گردشگری و توریسم توجه کنیم.

سید ابراهیم رئیس الساداتی

* نمی‌خواهم بگویم اشتغال زایی میلیونی شدنی است بلکه می گویم «باید» بشود زیرا قانون گذار این را تعیین کرده است، گاهی فردی می خواهد رای مردم را داشته باشد و برای این کار چنین وعده‌ای را میدهد اما من می گویم متن قانون صراحت دارد که باید این کار طبق برنامه ششم توسعه انجام شود.

* بر اساس متن برنامه ششم توسعه، بایستی نرخ بیکاری از ۱۲.۴ درصد فعلی در پایان سال برنامه به ۸ درصد برسد که این مساله بدون ایجاد اشتغال میلیونی امکان پذیر نیست و تحقق این وعده با استفاده از ظرفیت‌های کشور شدنی است.

* می‌توانیم با ساخت نرم افزارها و سخت‌افزارهایی، ایجاد اشتغال هم بکنیم؛ کاری که در هند، پاکستان یا بسیاری از کشورها انجام شده است.

* فقر، بیکاری، بی شغلی، خجالت سرپرست خانواده زیبنده این کشور نیست؛ فساد اداری زیبنده این نظام مقتدر نیست.

* می‌توان در ارتباط با بیکاری ظرفیت کشور را دید و با این ظرفیت می‌توان اشتغال بیشتری ایجاد کرد؛ می‌توان با تولید مسکن شغل‌های مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرد.

* اگر بخواهیم بحران بیکاری را رفع کنیم باید سالانه حداقل یک میلیون شغل ایجاد شود و این حتماً قابل افزایش است زیرا زمینه‌ها و ظرفیت‌های کامل اشتغال‌زایی در کشور وجود دارد.

* رونق حوزه مسکن، هم زمینه خانه‌دار شدن مردم را فراهم می‌کند و هم بسیاری مشاغل را بطور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد کرد زیرا هزاران شغل مرتبط با این حوزه می تواند فعال شود

محمدباقر قالیباف

* مهمترین برنامه من ایجاد اشتغال در این دوره است و همه برنامه‌ها و تلاش های دولت مردم به این امر معطوف خواهد بود. و در انتها هم این فعالیت ها باید به برنامه جهاد رفع بیکاری منجر شود و تعهد من در این بخش ایجاد ۵ میلیون شغل در یک دوره چهار ساله است.

* در برنامه اقتصادی «دولت مردم» چند طرح مشخص به صورت پروژه‌ای در سطح ملی برای اشتغال زایی وجود دارد که توضیح مبسوط آن را در وقتی دیگر ارائه خواهم کرد. که البته همه این فعالیت ها به مرور در این چهار سال باعث کاهش نرخ بیکاری می شود و نهایتا به هدف ۵ میلیون شغل دست خواهیم یافت.

* از منظر افراد جویای کار هم تا زمانی که مشغول به کار نشده اند، در پی ثبت در سامانه ملی کار براساس مهارتها و شرایط افراد و ضوابط و دستورالعملهای مشخص، مبلغی را ماهیانه به عنوان «کارانه» دریافت خواهند کرد.

* افراد جویای کار بالای ۱۸ سال که به کاری اشتغال نداشته و یا قبلا کار داشته و الان بیکار شده اند، مشمول طرح کارانه می‌شوند و بعد از ثبت نام در سامانه ملی کارانه و تایید اولویت بر اساس مهارتها و شرایط آنها، مبلغ ۲۵۰ هزار تومان به عنوان کارانه به صورت ماهیانه دریافت می‌کنند تا زمانی که در جایی مشغول به کار شوند.

* در بیمه بیکاری افراد شاغل که از کار بیکار می شوند، فقط مشمول بیمه بیکاری قرار می گیرند، اما در این طرح همه افراد، چه کسانی که مثلا از کار اخراج شدند یا بیکار شدند و کسانی که بالای ۱۸ سال هستند اما هنوز کار پیدا نکردند مشمول این طرح هستند البته با احراز شرایط و اولویت های این سامانه.

* در شهر تهران و در اوج تحریم های دولت و خارجی ها پیشرفت های زیرساختی شهر و اشتغال زایی فعالیت ها و سرعت عمل در پروژه ها برای همه شهروندان تهرانی روشن است. بنابراین وقتی تعهد به ایجاد ۵ میلیون شغل می دهم می دانم که چه لوازم و مقدماتی نیاز است و تاکنون هم هیچ تعهدی ندادم که به آن عمل نکرده باشم.

* الان نرخ بیکاری رسمی ۲۱.۴ است که با احتساب یک ساعت فعالیت و بیکاری پنهان این نرخ بیکاری بالاتر است. مهمتر از همه موج رده سنی اوایل دهه شصت و به ویژه متولدین ۶۴ به بعد است که الان این پیک جمعیتی همه متقاضی شغل هستند و سالانه یک میلیون و دویست هزار نفر فارغ التحصیل به جمع افراد جویای کار اضافه می شوند. خب طبیعی است که کاهش نرخ بیکاری در این شرایط کار بسیار سختی است اما ما باید با همه توان و البته با برنامه ریزی دقیق فرصت های اشتغال را برای این عزیزان فراهم کنیم و تا جایی که می توانیم از فراگیر شدن بحران بیکاری جلوگیری کنیم.

سیدمصطفی هاشمی‌طبا

* یکی از اولویت‌هایی که باید در برنامه قرار بدهیم کار، اشتغال، تولید و خدمات است. یعنی اقتصاد کشور باید با توجه به اصل اول که حفظ زیستگاه ما است، پیش برود. کسی که به این مسئله توجه نمی کند و می گوید ما چنین و چنان کنیم این به نابودی کشور منجر خواهد شد ولو اینکه در ابتدای امر برای مردم که اطلاعات کمتری دارند خوشایند باشد.

* صنعت جایی نیست که بتواند در آن اشتغال فراوانی ایجاد کرد و بیکاری را حل کرد چرا که حداقل می‌تواند مقداری اشتغال ایجاد کند اما نه اینکه خیل بیکاران را به کار بگمارد و کشاورزی هم همین طور است.

* در ۱۰ سال گذشته حدود ۴۰ میلیارد دلار بنزین وارد کردیم و سوزاندیم و در طول همین چند سال اخیر هم ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه دادیم، این ۴۰ میلیارد دلار ارز و همچنین با آن رقم ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی می توان هزار کارخانه درست کرد و اشتغال هم ایجاد می کردیم. کشاورزی هم به همین منوال است.

* صنعت ایران گردی و جهان گردی که می تواند زاینده اشتغال در کشور و بهترین مرجع اشتغال باشد علیرغم همه تلاش ها و کوشش ها موفق نیست و افق آن نیز چشم نواز نمی تواند باشد در حالی که مسئله اشتغال بزرگترین مشکل اجتماعی ایران است که نه کشاورزی مهاجر فرست می تواند اشتغال ایجاد کند و نه صنعتی که مجبور است از اتوماسیون استفاده کند.

اهم اظهارات کاندیداها در حوزه اشتغال

سید مصطفی آقامیرسلیم

رفع مسئله اشتغال جوانان برای دولت من در اولویت قرار خواهد داشت. زیرا با رفع مشکل اشتغال جوانان مسئله ازدواج و مسکن مهندسی شده و ارزان برای آنها حل خواهد شد

در دولت من حضور جوانان برجسته است و ما به فکر و نشاط جوانان اعتقاد داشته و قطعا از آن استفاده خواهیم کرد

اسحاق جهانگیری کوه‌شاهی

امروز هر خانواده ایرانی دغدغه اشتغال جوانان خود را دارد؛ باید بدون شعار به مسئله بیکاری دنبال شود؛ در این رابطه راهی جز تولید و سرمایه گذاری اشتغالزا نیست

در دولت یازدهم دفتری در وزارت اقتصاد برای بهبود فضای کسب و کار باز شد و این دفتر باید در دولت دوازدهم فعال تر شود؛ باید از توان نظام بانکی و منابع خارجی نیز برای سرمایه گذاری استفاده شود

حسن روحانی

نخستین برنامه‌ای که در صد روز انجام خواهد شد و نهایی خواهیم کرد برنامه‌ای تحت عنوان کارورزی است که مخفف آن «کاج» است

براساس این طرح جوانان برای کارورزی و کارآموزی دعوت می شوند و چهار تا شش ماه به آنان آموزش داده می شود. بر اساس آمار ۷۰ درصد این جوانان در همان کارگاه جذب می‌شوند

سیدابراهیم رئیس‌الساداتی

نمی‌خواهم بگویم اشتغال زایی میلیونی شدنی است بلکه می گویم «باید» بشود زیرا قانون گذار این را تعیین کرده است

نرخ بیکاری باید تا پایان سال برنامه ششم تک رقمی و به ۸ درصد برسانیم که با استفاده از ظرفیت‌های کشور شدنی است.

محمدباقر قالیباف

مهمترین برنامه من ایجاد اشتغال در این دوره است و همه برنامه‌های «دولت مردم» به این امر معطوف خواهد بود. و در انتها هم این فعالیت ها باید به برنامه جهاد رفع بیکاری منجر شود و تعهد من در این بخش ایجاد ۵ میلیون شغل در یک دوره چهار ساله است

افراد جویای کار بالای ۱۸ سال که به کاری اشتغال نداشته و یا قبلا کار داشته و الان بیکار شده اند، مشمول طرح کارانه می‌شوند

سیدمصطفی هاشمی‌طبا

یکی از اولویت‌هایی که باید در برنامه قرار بدهیم کار، اشتغال، تولید و خدمات است. یعنی اقتصاد کشور باید با توجه به اصل اول که حفظ زیستگاه ما است، پیش برود.

در طول همین چند سال اخیر هم ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه دادیم، این ۴۰ میلیارد دلار ارز و همچنین با آن رقم ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی می توان هزار کارخانه درست کرد و اشتغال هم ایجاد می کردیم.

نظرات
ADS
ADS
پربازدید