Performancing Metrics

افزایش تورم به سبب تقاضا، اثر مثبت دارد | اتاق خبر
کد خبر: 392772
تاریخ انتشار: 13 اردیبهشت 1396 - 22:13
یک پژوهشگر اقتصادی:
مدیرعامل موسسه پژوهشی اقتصاد ایرانیان تورم آرام ناشی از افزایش تقاضا را برای اقتصاد کشور موثر دانست و در برابر، تورم ناشی از رکود یا افزایش هزینه ها را مشکل آفرین توصیف کرد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایرنا، امیررضا حسنی عصر امروز (چهارشنبه) درهمایش بررسی وضعیت اقتصادی ایران در سال 96 که دانشگاه خوارزمی برگزار شد، افزود: تورم 10 درصدی همراه با رشد اقتصادی و رونق بازار کار که از تقاضای موثر ناشی می شود به توسعه آتی کشور کمک می کند. اما حتی تورم هفت درصد که از جنس افزایش هزینه باشد، آثار منفی می گذارد.

وی اظهار کرد: با کنترل تورم از طریق ارائه بسته های انبساطی، می توان تقاضا را جذب کرد که البته این بسته ها نباید مانند کمک برای خرید خودرو باشد.

مدیرعامل موسسه پژوهشی اقتصاد ایرانیان اضافه کرد: در دولت کنونی تورم مدیریت شده است اما از امروز به بعد به دلیل تمرکز بر رشد اقتصادی فرایند مدیریت سخت تر می شود.

حسنی بیان داشت: امسال رشد بخش مسکن بسیار کم خواهد بود و حتی می توان به یقین گفت این شاخص منفی می ماند با این همه ادامه روال کنونی سبب می شود شاخص رشد بخش مسکن از منفی 13 درصد به 6- بهبود یابد.

وی گفت: رشد سرمایه گذاری دربخش مسکن نیزکاهش یافته و افزایش شمار معاملات در این بخش به سبب بسته های پولی تزریق شده هنوز اثرمطلوبی به جا نگذاشته است، با این همه بازارمسکن همچنان رونق خود را دارد.

این پژوهشگرهشت عامل موثر بر اقتصاد ایران در درازمدت را به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم کرد و ادامه داد: قیمت نفت و توافق های بین المللی از بعد خارجی موثرخواهد بود.

به گفته وی سیاست های مالی و بودجه، سیاست پولی، رشد اقتصادی، نرخ ارز و تراز تجاری، انتخابات و تنگناهای مالی از عوامل داخلی موثر بر اقتصاد ایران در سال 96 برشمرده شد.

مدیرعامل موسسه پژوهشی اقتصاد ایرانیان با بررسی شرایط اقتصادی جهان در سال 2016 و 2017 اعلام کرد امسال ریسک نوسان ارزی جهان بیش ازگذشته است همچنین به سبب افزایش سه تا چهار درصدی نرخ بهره در آمریکا شاخص های مرتبط با نرخ دلار افزایش می یابد.

به گفته وی سرعت نزولی قیمت طلا از پارسال کند شده است اما به روی کار آمدن افراط گرایان و نامزدهای احزاب راست در کشورهای مختلف اروپایی می تواند قیمت طلا را افزایش دهد.

این پژوهشگر اقتصادی با مقایسه اقتصاد کشورهای مختلف نیز گفت: در سال 2017 به دلیل تغییر سیاست های اقتصادی چین در برنامه توسعه آن کشور خطر بروز چالش هایی برای ایران وجود دارد.

همچنین با توجه به فریز نفتی (تثبیت قیمت نفت) تمرکز اقتصادی به سوی درآمدهای غیرنفتی می رود.

حسنی همچنین نقص بهره وری نیروی انسانی، سرمایه و تولید را سبب بیکاری دانست و درباره پیامدهای پیوستن به سازمان جهانی تجارت به سبب شفاف تر شدن اقتصاد و سخت تر شدن درآمدزایی هشدار داد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید