Performancing Metrics

تأثیر طرح میانگذر در کاهش آب دریاچه ارومیه قطعی نیست | اتاق خبر
کد خبر: 393159
تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1396 - 18:16
مشاور وزیر راه و شهرسازی:
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: علی‌رغم خسارتی که خاکریز داشته است، ولی تأثیر طرح میانگذر در کاهش آب دریاچه ارومیه قطعی نیست، اما برای گردش جریان آب در این خاکریز باید برنامه‌ی کامل و جامعی طبق تحقیقات و مطالعات انجام شود.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، سید حسین میر شفیعی در کارگروه احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: تخریب محیط زیست در یک فرایند و مدت زمان طولانی انجام می‌گیرد، در نتیجه احیای آن نیز نیازمند زمان بیشتری بوده و پایداری در حفاظت را می‌طلبد.

وی ادامه داد: اگر مشکل دریاچه ارومیه همانند زلزله بود در نتیجه نیروهای مختلف به سرعت تجهیز شده و همه تلاش می کردند اما تخریب محیط زیست، روند آرامی دارد در نتیجه باید دید بلند مدت داشته باشیم و این نگاه در آحاد مردم و مسئولان مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه سرمایه‌ی ملی است، افزود: همانگونه که تخریب دریاچه و مابقی محیط زیست کشور در دراز مدت انجام شده است، فعالیت‌های احیا نیز باید در دراز مدت انجام گرفته و نتیجه دهد.

میرشفیعی با تاکید بر اینکه برای توسعه پایدار، پایداری لازم است، بیان کرد: چند سال باید با جدیت تلاش کنیم تا دریاچه ارومیه احیا شود و بعد رها شود، نتیجه‌ای نخواهد داشت اما بعد از احیا نیز هرگز فرآیند محافظت تمام نشده و باید پایداری داشته باشد.

وی با اشاره به تاثیرات اجرای طرح میانگذر در دریاچه‌ی ارومیه، افزود: عملیات خاکریزی این پروژه از سال‌های ۱۳۶۲ انجام شده و تا سال ۱۳۷۵ نیز با روند افزایش ارتفاع آب در دریاچه مواجه بودیم، از ۱۳۷۵ شاهد روند نزولی آن بودیم.

میرشفیعی با بیان اینکه باید مطالعات خود را از امروز شروع کنیم، تاکید کرد: ضروری است از هم اکنون فعالیت‌های تحقیقاتی  را شروع کنیم، چرا که به تحقیقات گسترده نیاز دارد و ما به سرعت این مطالعات را شروع می کنیم؛ دانشگاه تبریز کار بزرگی در این خصوص و در بحث بررسی میانگذر انجام داده است.

وی افزود: مطالعات خود را از هفته آینده شروع می کنیم تا طرح مناسبی در این راستا طراحی شود.

وی گفت: عملیات اجرایی آزادراه را نیز سرعت می دهیم تا تکمیل کنیم، چرا که باعت فراهم کردن ظرفیت های گردشگری و توسعه ارتباط انسانی با طبیعت می‌شود.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید