Performancing Metrics

لزوم بهره‌برداری علمی، مسئولانه و منطقی از منابع طبیعی توسط معدنکاران | اتاق خبر
کد خبر: 393160
تاریخ انتشار: 21 اردیبهشت 1396 - 18:32
معاون حفاظت از امور اراضی سازمان منابع طبیعی تاکید کرد:
معاون حفاظت از امور اراضی سازمان منابع طبیعی کشور با بیان این که در یکی دو سال اخیر دعوای معدن کاران و منابع طبیعی شیب نزولی داشته است، گفت: بهره‌برداری از منابع طبیعی باید علمی، مسئولانه و منطقی باشد.

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، مسعود منصور در سومین همایش نقش معدن و صنایع معدنی در توسعه کشور که با حضور معدن کاران کشور، که به میزبانی استان یزد برگزار شد، اظهار کرد: معادن کشور به عنوان ثروت اصلی و عمومی کشور در قانون تصویب شده و همین امر بر منابع طبیعی کشور نیز حاکم است.

وی با بیان این که منابع طبیعی و معادن به عنوان ثروت‌های بین نسلی در کشور دارای اهمیت ویژه‌ای هستند، گفت: بیش از 83 درصد منابع کشور معادن و ظرفیت‌های منابع طبیعی هستند.

منصور در ادامه با اشاره به این که عمده فعالیت‌های معدنی روی اراضی ملی باید ایجاد شود، افزود: توجه به بخش معدن برای توسعه اقتصادی کشور ضروری است.

معاون حفاظت از امور اراضی سازمان منابع طبیعی کشور با بیان این که سه نگاه می‌تواند به معادنی که در اراضی ملی ایجاد شده داشت، گفت: عدم دست زدن به منابع طبیعی، دست زدن به هر شیوه ممکن و استفاده از منابع با کمک شیوه‌های علمی و بهره‌برداری منطقی با رعایت اصول علمی، از جمله نگاه‌های موجود به منابع طبیعی است. بهره‌برداری از منابع طبیعی باید به گونه‌ای باشد که همه از ظرفیت‌های زیست محیطی استفاده شود و همه منابع موجود کشور برای نسل‌های آینده باقی بماند.

وی با اشاره به ضرورت احیای منابع طبیعی تخریب شده کشور، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی و شکننده کشور نگاه سوم که بهره‌برداری منطقی و علمی است مورد تأکید و تأیید سازمان منابع طبیعی کشور است.

معاون حفاظت از امور اراضی سازمان منابع طبیعی کشور در بخش دیگری از سخنان خود در یکی دو سال اخیر دعوای معدن کاران و منابع طبیعی شیب نزولی داشته است، اظهار کرد: در باب استعلام و پاسخ این روند به سمت منطقی سوق داده شده است.

منصور در ادامه با بیان این که در سال 94 بیش از پنج هزار و 800 استعلام برای وسعتی معادل دو میلیون و 200 هزار هکتار انجام شده است، تصریح کرد: از این مقدار حدود 13 درصد مورد موافقت قرار گرفته است.

وی، استعلام بیش از یک میلیون هکتار را از جمله اقدامات سال گذشته دانست و بیان کرد: در سال 95 بیش از 800 هزار هکتار موافقت شده است.

این مقام مسئول، باسازی و احیای معادن را از جمله ضرورت های اجرایی در این حوزه دانست و بیان کرد: نقطه اوج هماهنگی در راستای احیای معادن کشور به جایی رسید که سازمان مهندسی کشاورزی، سازمان نظام کشاورزی و سازمان صنعت و معدن با کمک واحدهای دانشگاهی نسبت به احیا و بازسازی معادن وارد عمل شدند.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز با بیان این که طی چهار سال گذشته بیش از دو برابر مدت مشابه دوره‌های قبل حفاری انجام شده است، گفت: گردشگری و آموزش و در معادن ظرفیت خوبی برای ایجاد اشتغال پایدار است.

«وجیه الله جعفری» در سومین همایش نقش معدن و صنایع معدنی در توسعه کشور که با حضور معدن کاران کشور به میزبانی استان یزد برگزار شد، با اشاره به ضرورت استفاده کامل از ظرفیت های معدنی کشور، اظهار کرد: در توسعه فعالیت‌های معدنی باید به سه عنصر اکتشاف، استخراج و فرآوری توجه ویژه شود.

وی گفت: در چهار سال گذشته بیش از دو برابر مدت مشابه در دوره‌های قبل حفاری انجام شده که در این عملیات‌ها بیش از 350 میلیون تن سنگ آهن و 400 میلیون تن زغال سنگ به ارزش چهار میلیارد و 800 میلیون دلار ذخائر جدید کشف شده است.

مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران با اشاره به ضرورت استخراج بهینه از معادن را ضروری دانست و بیان کرد: بهره برداری از معادن عمیق از جمله اقدامان موثر در بهره‌برداری بهتر از ظرفیت‌های معدنی است.

وی بحث فرآوری را از دیگر مولفه‌های مهم در بهره‌برداری از معادن عنوان کرد و افزود: در کشور ما نیاز مند دانش بیشتر در راستای فرآوری از عناصر مختلف معدنی هستیم.

این مقام مسئول با بیان این که فرآوری معدنی رشته‌های مختلفی در حوزه اشتغال را ایجاد می‌کند، استفاده از پتانسیل‌های موجود با هدف استفاده بهینه از ظرفیت‌های معدنی رویکری ضروری در حوزه معدن است.

جعفری در ادامه استفاده از حوزه گردشگری و آموزشی معادن از دیگر زمینه‌های مختلف در راستای استفاده از طرفیت‌های معدنی کشور است.

وی تصریح کرد: آموزش فارغ التحصیلان دانشگاهی در محیط معدنی نقش مهمی در ارتقای علمی و ظرفیت اجرایی دست اندرکاران مدیریت حوزه معدن کشور ایفا می‌کند.

عضو هیئت مدیره ایمیدرو خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم ایمیدور تلاش کرده فضا را برای فعالیت و جذب مشارکت بیش از پیش بخش خصوصی فراهم کند.

استاندار یزد نیز با اشاره به ضرورت‌های معدنی این استان، گفت: نقش معادن در توسعه اقتصادی کشور به مراتب بیشتر ظرفیت‌های نفتی کشور است.

سیدمحمد میرمحمدی در سومین همایش نقش معدن و صنایع معدنی در توسعه کشور که با حضور معدن کاران کشور، «وجیه الله جعفری» مدیرعامل شرکت تهیه و توزیع مواد معدنی ایران و «مسعود منصور» معاون حفاظت از امور اراضی سازمان منابع طبیعی کشور به میزبانی استان یزد برگزار شد، با اشاره به نقش بخش خصوصی در بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی کشور، اظهار کرد: دولت در حوزه استفاده از ظرفیت‌های معدنی کشور نقش حمایتی دارد.

وی، توجه به بحث اکتشاف با هدف رهنمون کردن به سمت معادن تأثیرگذار، آمایش سرزمین با هدف توزیع مناسب جمعیت بر اساس ظرفیت‌های منابعی طبیعی و تدوین استراتژی ارزش افزوده از دیگر ضرورت‌های اجرایی در بحث معادن است.

استاندار یزد، فرآوری و دست آوردن ارزش افزوده در اکتشافات معدنی را یکی از راهکارهای موثر در راستای رسیدن به اهداف کلان اقتصادی در این حوزه دانست و بیان کرد: چرخه تولید در بحث معادن باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول در ادامه بحث توجه به جامعه را ازدیگر ضرورت‌های بهره‌برداری از معادن دانست و بیان کرد: توجه به منانع مردمی که در اطراف معادن زندگی می کنند ضروری است و باید در راستای جلب مشارکت اهالی محلی و بومی اقدام شود.

میرمحمدی با بیان این که معادن به دو دسته سطحی و عمقی هستند، خاطرنشان کرد: استان یزد به دلیل برخورداری از عناصر نایاب معدنی سرمایه‌ای بزرگ برای کشور است.

وی ایران اسلامی را از جمله کشورهای ثروتمند دانست و بیان کرد: نقش معادن در توسعه اقتصادی کشور به مراتب بیشتر ظرفیت‌های نفتی کشور است.

استاندار یزد با اشاره به انتخابات پیشه‌رو، تأئید کرد: مردم باید با درایت و تفکر در انتخابات شرکت کنند تا در توسعه هر چه بیشتر و سریعتر کشور مشارکت داشته باشند.

میرمحمدی، مشارکت عمومی در انتخابات را رمز پیروزی کشور عنوان کرد و ادامه داد: هر وقت در کشور مشارکت عمومی زیاد می‌شود انتخاب شایسته‌تری انجام شده است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید