Performancing Metrics

مکرون مشتاق سرمایه‌گذاری در ایران | اتاق خبر
کد خبر: 393231
تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1396 - 12:19
حسین سلیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران

به نظر می‌رسد سیاست‌های اقتصادی امانوئل مکرون به عنوان یک سیاستمدار میانه‌رو روابط خوبی بین فرانسه و ایران به وجود بیاورد. مکرون باتوجه به حضور در جریان مذاکرات اقتصادی ایران و فرانسه پس از اجرای تفاهم برجام، به خوبی می‌تواند راه همکاری‌های مشترک با ایران را دنبال کند.

در جریان سفر سال گذشته رئیس‌جمهوری کشورمان به فرانسه، امانوئل مکرون به عنوان وزیر اقتصاد فرانسه قراردادهای فی مابین را تهیه، تنظیم و امضا کرده بود. به ریاست‌جمهوری رسیدن مکرون، جوانی در آستانه 40 سالگی و با حزبی که عمر آن یک سال هم نشده، نشان‌دهنده عصری جدید در تاریخ فرانسه است و تحولی دوباره در این کشور در راه است. مکرون مخالف ایران نیست و در صحبت‌های خود روابط تجاری با ایران را تایید کرده است. او حامی سرمایه‌گذاری شرکت‌های فرانسوی در ایران بوده است. چنین کسی می‌تواند روابط سیاسی و اقتصادی ایران با فرانسه را بهتر و حسنه‌تر کند.

کشور ما اکنون برای پیشبرد بسیاری از پروژه‌های خود و توسعه صنعت‌های گوناگون در داخل کشور، به سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند است و برای رسیدن به آن در حال تلاش و رایزنی است. تا کنون نیز در سایه توافق برجام ما توانسته‌ایم تفاهنامه‌ها و توافقنامه‌های زیادی را به ثمر برسانیم و در جذب سرمایه‌گذاری خارجی پیشرفت کنیم. بیشترین امید ما در حوزه جذب سرمایه، کشورهای اروپایی هستند که به دلیل ظرفیت‌های ایران، به سرمایه‌گذاری در کشور ما علاقه‌مند شده‌اند. شرکت‌های بزرگ فرانسوی در حوزه‌های نفت و گاز، خودرو و صنایع دیگر قدرتمند هستند. هم‌اکنون چندین بار هیات‌های فرانسوی به ایران آمده‌اند و مقدمات همکاری‌های بیشتر فراهم شده است. اگر روابط سیاسی دو کشور در سایه ریاست‌جمهوری‌های میانه‌رو و اعتدالگرای دو طرف بهبود یابد، فضای اعتماد و امنیت مناسب برای روابط اقتصادی بیشتر هم فراهم می‌شود و این امر، شرکت‌های بیشتری را برای سرمایه‌گذاری و مشارکت با شرکت‌های ایرانی ترغیب خواهد کرد.

بر اساس آنچه تا به حال دریافته‌ایم، پیروزی مکرون در انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع ایران خواهد بود. فشارهای آمریکا بر کشورهای اروپایی موضوعی است که باید به آن توجه کرد. آمریکا به عنوان کشوری قدرتمند می‌تواند بر اروپا فشار وارد کرده و تلاش کند مانع از پیشرفت روابط اقتصادی ایران و اروپا شود. اینکه مکرون به عنوان جوان‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ فرانسه چه روابطی با ترامپ برقرار کند یا تا چه حد بتواند در برابر سیاست‌های آمریکا و نظراتش در باب همکاری اقتصادی با ایران، مقاومت کند، هنوز روشن و مشخص نیست، اما مجموعه بررسی‌ها نشان می‌دهد که اروپاییان به اندازه کافی تحمل و تامل کرده‌اند.

اکنون که تحریم‌های علیه ایران بر اساس یک توافقنامه بین‌المللی معتبر لغو شده است و راه برای همکاری با ایران هموار است، آنها مانعی در برابر این همکاری نمی‌بینند. همان‌طور که در ماه‌های بعد از برجام به دفعات شاهد ورود اروپاییان و شرکت‌های بین‌المللی به ایران و رایزنی‌های آنان برای سرمایه‌گذاری و همکاری با ایران بوده‌ایم. کشورهای اروپایی در نمایشگاه نفت و گاز حضور پررنگی داشتند و این خود نشان‌دهنده علاقه آنها به ادامه و گسترش همکاری‌هایشان با ایران است.

 
نظرات
ADS
ADS
پربازدید