Performancing Metrics

افت قیمت محصولات معدنی در روزهای انتخاباتی | اتاق خبر
کد خبر: 393248
تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1396 - 17:06
تحولات سیاسی کشورهای مختلف معمولا روی بازارهای جهانی اثرگذار هستند و این روزها دو انتخابات ایران و فرانسه برگزار می‌شود و در ماه‌های آتی نیز انتخابات چین پیش روی بازارهای جهانی خواهد بود.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، چندی پیش کیوان جعفری طهرانی - عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن - درباره روزهای پشروی بازار مواد معدنی گفته بود در حال حاضر در برهه‌ای قرار داریم که ماه‌های آینده انتخابات‌هایی مهم‌تر از انتخابات آمریکا در پیش اقتصاد ایران و جهان خواهد بود که از جمله آن در کنار انتخابات ریاست‌جمهوری ایران انتخابات فرانسه نیز در پیش است که این کشور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فولادسازها اروپا به شمار می‌رود. همچنین انتخابات چین در ماه‌های آینده انجام خواهد شد و عملا می‌تواند تعیین کننده فولاد و صنایع معدنی باشد.

این در حالی است که نظرات کارشناسی حکایت از این دارد که در کنار فولااد دیگر محصولات معدنی نیز می‌توانند در این اوضاع دستخوش تغییراتی شوند که در این میان بررسی وضعیت قیمت‌های نقره، پلاتین، مس، آلومینیوم و روی خالی از لطف نیست.

براساس نمودارهای جهانی قیمت نقره که اوایل ماه جاری به مرز ۰.۶ دلار نزدیک می‌شد اما در روزهای اخیر قیمت آن به حدود ۰.۵۲ دلار در هر گرم رسیده است.

 

 

اما فلز پلاتین که به عنوان یکی از عناصر با ارزش و کمیاب به‌شمار می‌رود افت و خیز قیمتی شبیه به نقره را تجربه کرد و در زمانی که در اوایل ماه جاری قیمت آن در هر گرم به حدود ۳۱.۷ دلار رسید، امروز قیمت آن ۲۹.۴ دلار شده است که نشان از افتی حدود ۲.۳ دلاری را تجربه کرد.

فلز آلومینیوم که در این ماه دو نقطه اوج قیمت را در اوایل و اواسط ماه تجربه کرد که در بالاترین حالت قیمت آن به ۱۹۶۱ دلار در هر تن رسید. امروز نسبت به بالاترین قیمت با حدود ۷۴ دلار افت در هر تن روبه‌رو بود و با قیمتی معادل ۱۸۸۷ دلار در هر تن به فروش می‌رسد.

فلز روی نیز افت قیمتی را از اولین روزهای ماه جاری شروع کرد و در حالی که در هفته اول این ماه بالاترین قیمت خود را معادل ۲۷۷۷ دلار در هر تن به ثبت رساند، اما امروز با قیمتی معادل ۲۶۱۷ دلار در هر تن به فروش می‌رسد که نشان می‌دهد افتی ۱۶۰ دلاری را تجربه کرده است.

در این میان فلز مس از دیگر مواد معدنی مستثنی نبود و ماه خود را با افت قیمتی که در حادترین حد ۴۱۰ دلار بود را تجربه کرد. این فلز در اوایل ماه در بالاترین حد خود با قیمت ۵۸۷۵ دلار به فروش رسید و در پایین‌ترین حد قیمتی که هفته پیش رقم خورد به ۵۴۶۵ دلار رسید، اما در روزهای اخیر با رشدی نسبی قیمت ۵۵۸۰ دلار را ثبت کرده است.

البته حوزه مس رشدی در تولید را هم در اولین ماه سال میلادی تجربه کرد که بر اساس آخرین گزارش گروه مطالعات بین المللی مس (ICSG)، بر این اساس معادن مس جهان در ماه ژانویه 2017، حدود یک میلیون و 646 هزار و 200 تن تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال 2016 میلادی، یک میلیون و 45 هزار و 900 تن بود و افزایش 7.8 درصدی تولید معادن مس جهان را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید