Performancing Metrics

اهداف دولت آینده درباره بازار سرمایه مشخص شود | اتاق خبر
کد خبر: 393295
تاریخ انتشار: 24 اردیبهشت 1396 - 13:57
عضو شورای عالی بورس تاکید کرد
عضو سابق هیات رئیسه سازمان بورس می گوید انتظار می رود که اهداف دولت آینده در زمینه‌ بازار سرمایه مشخص شود تا بدانیم که بازار سرمایه و اوراق بهادار قرار است چه سهمی از تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی را برعهده داشته باشد.

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، قاسم محسنی، در پاسخ به اینکه انتظار داشتید از کاندیدای ریاست جمهوری دوازدهم چه برنامه‌هایی درباره بازار سرمایه بشنوید،  اظهار کرد: در مناظره‌ها انتظارمان این نیست که تمام موضوعات مربوط به کشور مطرح شود، ولی بازار سرمایه و بازار اوراق بهادار جزو بازارهای مهم است و روی اقتصاد تاثیر دارند و انتظار می‌رود حداقل سوالی درباره بازار سرمایه از کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح می‌شد، ولی متاسفانه در این مورد سوالی مطرح نشد و طبیعتا کاندیداها هم به این مساله نپرداختند.

وی ادامه داد: در این زمینه ما انتظار داریم دولت‌ها به بازار سرمایه اهمیت دهند البته آقای جهانگیری اشاره کرد که اقتصاد ما اقتصادی بانک محور است ولی صحبتی نکرد که اگر در دولت آینده رئیس جمهوری شود قصد دارد که نظام اقتصادی کشور را به سمت بازار سرمایه‌ سوق دهد و باقی کاندیداها هم در این مورد صحبتی نکردند.

عضو سابق هیات رئیسه سازمان بورس، تاکید کرد: انتظار ما این است که اهداف دولت در زمینه‌ی بازار سرمایه مشخص شود و بدانیم که بازار سرمایه و اوراق بهادار قرار است چه سهمی از تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی را برعهده بگیرد.

محسنی با اشاره به لزوم پایین آمدن نرخ سود بانکی، گفت: با این‌که در مناظره ها سوال در مورد نظام بانکی هم پرسیده شد ولی هیچ یک از کاندیداها درباره این‌که چطور می‌خواهند نرخ سود را کاهش دهند صحبتی نکردند در صورتی که می‌دانیم نرخ سود در نظام بانکیِ ما با نرخ تورم فاصله دارد. این موضوع روی بازار سرمایه هم تاثیر گذاشته است.

وی با تاکید بر مشکلات مربوط به صندوق‌های بازنشستگی، اظهار کرد: صندوق‌های بازنشستگی به یکی از معضلات کشور تبدیل شده و تقریبا ورودی تمام این صندوق‌ها کم شده و جوابگوی حقوق‌های مستمری بازنشستگی نیست وعلاوه بر این صندوق‌ها مطالبات هنگفتی از دولت دارند که وصول نشده است. این در حالی است که جمعیت کشور به این سوی سالمندی می رود و در ۲۰ سال آینده تعداد سالمندان ما از تعداد جوانان‌مان پیشی می‌گیرد. متاسفانه به این مسائل هم پرداخته نشد.

عضو سابق هیات رییسه سازمان بورس در پاسخ به این‌که آیا از دیدگاه شما رئیس جمهوری آینده می‌تواند کاری کند که صندوق‌های بازنشستگی را زیر چتر بازارهای مالی بیاورد، گفت: رئیس جمهوری می‌تواند به مجلس لایحه‌ای دهد تا صندوق‌های بازنشستگی هم یک نهاد ناظر پیدا کند. الگوهای مختلفی در این زمینه می‌توان پیشنهاد داد. ما در کشورمان وزارت کار و رفاه اجتماعی داریم و باید تصمیم‌گیری شود که آیا صندوق‌های بازنشستگی می‌خواهند زیرنظر این وزارتخانه باشند یا این‌که زیرنظر سازمان بورس یا بیمه مرکزی قرار گیرند، ولی در هر حال باید مقام ناظری برای صندوق‌های بازنشستگی تعریف شود.

محسنی ادامه داد: ممکن است این صندوق‌ها در تشکیل سبد سرمایه‌گذاری خود راه درستی را طی نکرده باشند که برای این صندوق‌ها این اتفاق منجر به زیان شده است. باید از همین الان به فکر صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی هم باشیم و مشوق‌های مالیاتی باید در این مورد، هم برای کارفرمایان و هم برای کارکنان در نظر گرفته شود. متاسفانه بازنشستگان ما بعد از بازنشستگی مستمری که می‌گیرند کفاف هزینه‌های زندگی‌شان را نمی‌دهد و مجبور هستند بعد از بازنشستگی شغل داشته باشند و این موضوع می‌تواند در آینده مشکلاتی را برای جامعه به وجود بیاورد.

وی اضافه کرد: در صحبت‌های کاندیداها اشاره‌ای نشد که چند درصد از تامین مالی قرار است از طریق سرمایه‌گذاران خارجی انجام شود. از طرفی نقش بورس‌های کالایی هم در اقتصاد بسیار مهم است و باید بدانیم که دولت آینده چه برنامه‌ای در این زمینه دارد و آیا قبول دارد که ما بورس‌های کالایی را افزایش دهیم.

عضو سابق هیات رییسه سازمان بورس که عضو شورای عالی بورس نیز است، افزود: اوراق مشتقه روی نفت خام و اوراق مشتقه روی کالاهای کشاورزی برای ما بسیار اهمیت دارد، چرا که باعث پوشش ریسک تولیدکنندگان می‌شود و باعث می‌شود قیمت نفت ایران در منطقه مشخص شود و فعالین اقتصادی ریسک خود را از طریق اوراق مشتقه در برابر نوسانات نرخ ارز پوشش دهد. هم برای سرمایه‌گذار خارجی و هم برای صادر کنندگان و  واردکنندگان نیاز داریم که پوشش ریسک نرخ ارز داشته باشیم. در این زمینه نیز برنامه‌هایی اعلام نشده است.

محسنی با اشاره به رشد هشت درصدی که در قانون برنامه ششم آمده، تصریح کرد: منابع سرمایه‌گذاری داخلی ما کافی نیست و اگر دولت بخواهد از طریق چاپ پول، منابع را افزایش دهد منجر به تورم می‌شود و ما ناگزیر هستیم به جذب سرمایه‌گذاری‌ خارجی توجه بیشتری کنیم. باید در دولت برای این منظور ستادی تشکیل دهد و برنامه‌ای در این زمینه تدوین شود و هر نهادی از جمله سازمان بورس، بیمه مرکزی و بانک مرکزی بخشی از برنامه‌هایی را در این زمینه باید اجرا کند و با یکدیگر هماهنگ باشند تا بتوانیم جذب سرمایه‌گذار خارجی داشته باشیم ولی اگر این ناهماهنگی‌ها ادامه پیدا کند درست نیست چون هر نهادی نمی‌تواند جداگانه برای خود کار کند.

وی ادامه داد: دولت باید در این زمینه‌ها برنامه‌های مدونی داشته باشد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یک ماموریت جدید پیدا کند و فقط این طور نباشد که برنامه‌های پنج ساله نوشته شود ولی اجرا نشود یا این‌که این‌ طور نباشد برنامه‌ای برای بودجه‌ دهد و در نهایت آن بودجه اجرایی نشود. سازمان برنامه و بودجه باید بر روی مهم‌ترین و کلیدی‌ترین برنامه‌ها نظارت داشته باشد و دستگاه‌های مختلف در این زمینه برنامه‌هایشان مشخص باشد و با یکدیگر هماهنگ عمل کنند.  

عضو سابق هیات رییسه سازمان بورس با بیان این‌که باید از ابتدا جلوی انحرافات گرفته شود، گفت: من پیشنهاد می‌دهم دولت آینده با استفاده از افراد صاحب صلاحیت از جناح مقابل در مورد گزارش‌هایی که نهادهای مختلف به خود دولت می‌دهند راستی‌آزمایی کند و در مورد درست یا غلط اجرا شدن برنامه‌ها نظر دهد، چرا که نهادهای دولتی می‌خواهند برنامه‌های خود را طوری نشان دهند که کاملا درست بوده و در حال پیشرفت است ولی اگر از حزب مقابل، افرادی صاحب صلاحیت انتخاب شود و این راستی‌آزمایی انجام شود برنامه‌ها می‌تواند بهتر جلو رود و دولت می‌تواند برای نظارت بر خود از این وسیله استفاده کند و اطمینان پیدا کند که برنامه‌هایش به درستی پیش می‌رود. همچنین باید دولت خود را موظف بداند که گزارش‌های نهادهایش به اطلاع مردم برسد و با این کار از کل ظرفیت ایران برای پیشرفت کشور استفاده شود و این‌طور نباشد که هر کسی روی کار آمد اشخاص دارای صاحب صلاحیت در جناح‌های مقابل را حذف کند.

انتهای پیام/

نظرات
ADS
ADS
پربازدید