Performancing Metrics

رئیس جمهور همه | اتاق خبر
کد خبر: 393780
تاریخ انتشار: 2 خرداد 1396 - 20:07
«من خواهش می‌کنم همه رئیس‌جمهور را به عنوان منتخب ملت ایران در نظر بگیرند تا بتوانیم کشورمان را سرزنده‌تر و بانشاط‌تر اداره کنیم.» این بخشی از صحبت‌های حسن روحانی در نشست مطبوعاتی پس از انتخابات بود. اما رئیس‌جمهور به چه نکته‌ای اشاره می کند؟

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا،  با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم بیش از ۴۱ میلیون نفر از حدود ۵۶ میلیون واجد شرایط در این انتخابات شرکت کردند. حسن روحانی توانست نزدیک ۲۴ میلیون رای کسب کند و رقیب اصلی او سیدابراهیم رئیسی هم با رای حدود ۱۶ میلیونی یک اقلیت قدرتمند را ایجاد کرد.

با مشخص شدن نتایج انتخابات اما عده‌ای تلاش می‌کنند این ۱۶ میلیون نفر را جدا کرده و نوعی مخالف‌سازی را به وجود بیاورند. درست است که ۱۶ میلیون نفر با رای به رئیسی به روحانی "نه" گفته‌اند اما این دلیلی نمی‌شود تا آن‌ها را ازجامعه ایرانی جدا کنیم و روحانی را رئیس‌جمهور آنان به حساب نیاوریم. ایجاد انشقاق در جامعه و درصدبندی مردم نکته‌ای است که می‌تواند خطرات زیادی را برای جمهوری اسلامی به همراه داشته باشد.

به همین دلیل است که روحانی در نشست خبری دیروز (دوشنبه) خود که اولین نشست او با رسانه‌ها پس از پیروز ی در انتخابات بود با تاکید بر این‌که «مخالفان باید باشند، ما نیازشان داریم» خاطرنشان کرد: در جامعه افکار واحد نیست و به طور طبیعی ما در زمینه مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نظرات یکی نداریم و ۸۰ میلیون جمعیت با آزادی‌هایی که دارند در کشور هستند.

رئیس دولت دوازدهم با بیان این‌که «هیچ گروه، جناح،‌ تفکر و ایده‌ای قابل حذف نیست»، اظهار کرد: همه هستند، حضور دارند و از همه باید برای ساختن ایران پرآوازه بهره بگیریم.

وی افزود: انتخابات برای این است که مردم پای صندوق رای بیایند و اداره کشور را دست کسی بسپارند. من هم فقط رئیس‌جمهور ۲۴ میلیونی که به من رای دادند و چهار میلیونی که در صف بودند تا رای بدهند، نیستم. مساله این است که اکثریت قاطع مردم راهی را انتخاب کردند و این یعنی همه پذیرفتیم نه این‌که مخالف نباشد، اما اجرا بر این مبناست یعنی باید بر مبنای رای اکثریت جامعه اداره شود، البته منافع جمعی و ملی اقلیت نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

روحانی از فردای انتخابات همواره تاکید دارد که "رئیس‌جمهور همه" است. نه رئیس‌جمهور ۲۴ میلیونی که به او و حتی ۴۱ میلیونی که در کل رای داده‌اند بلکه رئیس‌جمهور ۵۶ میلیون واجد شرایط رای دادن و بیش از ۸۰ میلیون ایرانی. این نکته‌ای است که باید بر آن تاکید کرد و جلوی کسانی که پیش و پس از انتخابات به دنبال خط‌کشی و درصد تعیین کردن بودند ایستاد. تقسیم جامعه به خودی و غیرخودی آفتی است که جلوی تحقق وعده‌ها و پیش رفتن کشور را می‌گیرد. همه مردم باید احساس کنند که رئیس‌جمهور به فکر آحاد جامعه است و برای تحقق شعارها و خواسته‌های تک‌تک مردم فعالیت خواهد کرد.

به همین دلیل است که رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر چگونگی تحقق وعده‌هایش که در دوران انتخابات از آن‌ها صحبت کرده بود، گفت: اولویت با احقاق وعده‌هایی است که به مردم داده‌ام و براساس برنامه‌ای که ارائه کردم عمل می‌کنم؛ اما معنی‌اش این نیست که فکر کنم نباید از فکر و نظر رقبا و کاندیداهای دیگر استفاده کنم.

وی ادامه داد: من خواهش می‌کنم همه رئیس‌جمهور را به عنوان منتخب ملت ایران در نظر بگیرند تا بتوانیم کشورمان را سرزنده‌تر و بانشاط‌تر اداره کنیم. نشاط و سرزندگی مخالفتی با دین و انقلاب و منافع ملی ندارد. جمله‌ای می‌گویم و خواهش می‌کنم از آن سوء استفاده نشود. همانطور که در این یک هفته با مردم رفتار کردیم در این چهار سال هم با آن‌ها برخورد کنیم. همین مردم باید کشور را بسازند و آینده را درست کنند. مردم مراقب دین و آینده کشور هستند. مردم را باور کنیم.

این نکته درست تاکید بر همان "رئیس‌جمهور همه" بودن است. روحانی با گفتن این سخن که باید از فکر و نظر رقبا هم استفاده کرد در واقع مخالفین خود را در دایره تمام مردم ایران در نظر می‌گیرد.

جالب است که یکی از کاندیداها در پیام خود پس از انتخابات نوشته است: ما متعهد می‌شویم تا وعده‌های مطرح‌شده دولت در جریان انتخابات را تا زمان عملی‌شدن این وعده‌ها پیگیری کنیم و همچنین وظیفه خود می‌دانیم که از هر اقدامی برای تحقق اهداف ملی و پیگیری مطالبات ۹۶ درصدی‌ها، با اولویت رسیدگی به مستضعفین و محرومین و اقشار کم‌درآمد، با تمام توان حمایت کنیم.

علاوه بر این برخی از رسانه‌های مخالف دولت هم بر طبل تقسیم‌بندی مردم و جدا کردن ۱۶ میلیونی که به روحانی رای نداده‌اند می‌کوبند و به دنبال این هستند با طرح چنین مسائلی روحیه دولت را تضعیف کرده و به مقاصد گروهی و جناحی خود برسند.

این که تحقق شعارهای رئیس‌جمهور منتخب از سوی رقبا پیگیری شود اتفاق مبارکی است که به پیشرفت کشور منجر می‌شود اما کوبیدن بر طبل دسته‌بندی مردم و جدا کردن عده‌ای از گروهی دیگر بدعتی است که بهتر است جلوی آن گرفته شود. مردم اگر این دسته‌بندی‌ها را قبول داشتند به این تفکر رای می‌دادند اما رای اکثریت مردم، مخالفت با این درصدبندی‌ها را نشان می‌دهد. بهتر است همه به جای آن که با جدا کردن مردم از یکدیگر، رقابت‌های پیش از انتخابات را زنده نگه داریم گامی به جلو برداشته و برای پیشرفت ایران و محقق شدن وعده‌هایی که در انتخابات داده شده کمک کنیم تا دولت صدددرصدی بتواند ایرانی پیشرفته، مقتدر و سربلند را در سال ۱۴۰۰ به دولت آینده تحویل دهد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها :
نظرات
ADS
ADS
پربازدید